معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد گفت: تریاک عاملی سرطان‌زا و بیماری زاست و امکان ابتلا به سرطان‌های مری، معده، لوزالمعده و مثانه در میان مصرف‌کنندگان تریاک بیشتر است.

سلامت نیوز:معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد گفت: تریاک عاملی سرطان‌زا و بیماری زاست و امکان ابتلا به سرطان‌های مری، معده، لوزالمعده و مثانه در میان مصرف‌کنندگان تریاک بیشتر است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رضا ملک زاده در مراسم گشایش دهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد اظهار کرد: مطالعات انجام شده در 15 سال گذشته در ایران ثابت کرده است که تریاک در ابتلا به برخی از سرطان ها نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه تلاش زیادی شده است تا سازمان جهانی بهداشت، تریاک را مانند سیگار به عنوان عامل سرطان زا اعلام کند، تصریح کرد: این کار در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که در یک سال آینده این اتفاق مهم بیافتد و تریاک هم به عنوان یک عامل سرطان زا و بیماری زا شناخته شود.

دکتر ملک زاده با اشاره به تحقیقات در حوزه اعتیاد گفت: حجم تحقیقات علمی در مورد شناخت علل و پیدا کردن داروها برای پیشگیری و درمان را اندک دانست و افزود: در سال‌های اخیر مطالعاتی در کشور در این زمینه انجام شده است که امیدواریم با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی بر لزوم تغییر نگاه مجرمانه به فرد معتاد نیز تاکید کرد و گفت: معتاد یک بیمار است و همانند سایر بیماری ها باید درمان شود.

گفتنی است، دهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد با هدف دستیابی به آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی متخصصان داخلی و خارجی و با محوریت پژوهش‌های فرارشته‌ای در دانش اعتیاد از ۲۴ شهریور آغاز و تا 26 شهریور ادامه دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha