چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 19299

عسل به علت داشتن گلوکز، تاثیر مهمی روی عضلات قلب دارد که باعث تحریک قلب، افزایش جریان خون در شریان‌های انشعابی و تنظیم فشار خون می‌شود.

دکتر معرفی عضو هیات علمی واحد کرج در «سمینار عسل و معجزات آن: رویکرد سلامتی، درمان و زیبایی» كه توسط باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد کرج برگزار شد، با اشاره به رویکرد درمان با انواع عسل خاطرنشان کرد: عسل به عنوان دارو برای درمان امراض معده مانند زخم معده، ورم معده و روده موثر است و به علت داشتن آهن و منگنز به هضم غذا کمک کرده و ترشح شیره معده را به حالت طبیعی برمی‌گرداند. عسل دارای کنش دو جانبه بهم آمدن زخمهای خارجی و داخلی مانند زخم معده و کنش تقویت کننده دستگاه عصبی بدن است. همچنین از این ماده به عنوان تقویت کننده حافظه نیز یاد می‌شود.

وی همچنین به خواص دیگر عسل از جمله افزایش میزان آهن خون و شرکت در فرآیند تکثیر گلبولهای قرمز اشاره كرد و افزود: عسل دارای اثرات باکتری کش و باکتریولیتیک است و تاکنون رشد هیچ میکروبی در آن مشاهده نشده است. با مالیدن عسل به محل سوختگی، مانع رسیدن هوا به پوست شده و از شدت درد کاسته، از تاول زدن جلوگیری می‌کند.

عضو هیات علمی واحد کرج به افزایش رویکرد کشورهای جهان به فوائد عسل و تنوع محصول براساس کیفیت و خصوصیات مختلف از جمله رویکرد سلامتی و زیبایی با عسل و فرآورده های زنبور عسل و ژل رویال اشاره کردند. از دیگر معجزات عسل اثرات شفابخشی آن روی پوست، نرم شدن و جلوگیری از افتادگی پوست می‌باشد. عسل به علت خواص جذب آنی که دارد ترشحات پوستی را جذب و به بافت‌های پوششی غذا می‌رساند و ناهمواریهای آنرا صاف می‌نماید.

 ژل رویال موثر در کاهش فشارهای استرس زا و طول دوره بهبود بیماران

دکتر فرشینه عدل عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نیز گفت: زنبورعسل با تولید فرآورده‌های متنوعی چون عسل، موم، بره موم، ژله شاهانه (ژل رویال)، زهر، ملکه، بچه کندو و نیز گرده افشانی محصولات باغی و زراعی، سهم بسزایی در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و نیز تولید مواد اولیه صنایع گوناگون از جمله غذایی، آرایشی و بهداشتی، داروسازی و...دارد.

وی افزود: مصرف ژل رویال با توجه به ترکیبات غنی برای مصرف انسانها در بسیاری از موارد بالاخص ترمیم بافتها و سلولهای بدن، رفع انسداد عروقی، تامین انرژی بدن، تنظیمات هورمونی بدن، رشد فعالیت سیستم عصبی، کاهش فشارهای استرس زا و کاهش طول دوره بهبود بیماران و نیز به دلیل ویژگی آنتی اکسیدانی آن در کاهش میزان چربی خون، تثبیت فشار خون و کاهش خطر سکته‌های قلبی بدلیل تنظیم سیستم گردش خون کمک می‌كند.

نیما بختیاردانشجوی دکترای دامپزشکی واحد کرج نیز در سخنانی به مبحث نیش درمانی با زنبورعسل اشاره و اظهار كرد: زهر زنبورعسل بعنوان یکی از مهمترین تولیدات زنبورعسل با توجه به ترکیبات شیمیایی خاص خود در علوم پزشکی و داروسازی از کاربرد وسیعی برخوردار است.

بختیار در خاتمه به خواص بره موم زنبور عسل نیز اشاره کرد كه براساس آن این ماده ضد باکتری، قارچ و انگل است که باعث افزایش ایمنی، کاهش پوسیدگی دندان، تسکین دردهای التهابی و بی‌حس کننده موضعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha