مدیرعامل انتقال خون ایران با بیان اینکه در ۹ قطب کشور برای ایجاد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز غیرخویشاوند اقدام شده است، گفت:در حال حاضر جهت تولید داروهای مشتق از پلاسما،توانستیم حدود ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما را بازیافت کنیم.

راه‌اندازی مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در ۹ قطب کشور

سلامت نیوز: مدیرعامل انتقال خون ایران با بیان اینکه در ۹ قطب کشور برای ایجاد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز غیرخویشاوند اقدام شده است، گفت:در حال حاضر جهت تولید داروهای مشتق از پلاسما،توانستیم حدود ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما را بازیافت کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر پورفتح‌الله در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل انتقال خون گیلان، با اشاره به در پیش بودن روز جهانی «اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز»، اظهار کرد:تنها کاربرد سلول‌های بنیادی خونساز، نجات جان بیمارانی است که به صورت مادرزادی با اختلالات سلول‌های خونساز دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود:در ۹ قطب کشور برای ایجاد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز غیرخویشاوند اقدام شده و در حال حاضر هم پیوند سلول‌های بنیادی در کشور انجام می‌شود.

پورفتح‌الله گفت:برای انجام هر مورد پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای اینکه این سلول‌ها از خارج وارد شود، ۲۷ هزار دلار باید هزینه شود، همچنین هر آزمایش سازگاری نیازمند هزینه ۴۰۰ هزار دلار است، بر این اساس بسیاری از افراد وقتی هزینه‌های مرتبط با دریافت سلول‌های بنیادی را می‌شنوند از درمان منصرف می‌شوند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به فعالیت مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خونساز غیرخویشاوند در انتقال خون گیلان، بیان کرد: گیلان ظرفیت دارد تا ۲۰ الی ۳۰ هزار نفر را در مرکز سپاس پذیره نویسی کند.

وی با بیان اینکه از امسال برای اولین بار کیسه خون داخلی را خریداری می‌کنیم که در این رابطه سه شرکت بزرگ کیسه‌ساز خون در کشور فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: این کارخانه‌ها با تولید سه برابر ظرفیت کشور، می‌توانند ظرفیتی برای حضور ایران در بازار بین‌المللی ایجاد کنند.

پورفتح ‌الله تصریح کرد: در حال حاضر جهت تولید داروهای مشتق از پلاسما، توانستیم حدود ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما را بازیافت کنیم، در حالکیه در کشورهای دیگر چهار- پنجم پلاسما تلف می‌شود و تا پایان سال این مقدار به ۲۰۰ هزار لیتر می‌رسد.

مدیرعامل انتقال خون ایران ادامه داد:حدود ۴۰ میلیارد تومان از سوی دولت تدبیر و امید برای تامین منابع و رفع مشکل مراکز پذیره‌نویسی در نظر گرفته شده که با این مبلغ می‌توان به سرعت ۱۰۰هزار نفر را پذیره نویسی کنیم و باعث رفع مشکل پیوند مغز استخوان شویم.

در این مراسم از زحمات دکتر علی داوودی که هشت سال مدیرکل انتقال خون گیلان بود و بعد از این هم به عنوان معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان فعالیت می‌کند، تجلیل و قدردانی شد. همچنین دکتر احمد مرادی به عنوان مدیرکل جدید انتقال خون گیلان معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha