پرفشاری و افزایش کلسترول خون، اضافه وزن، عدم فعالیت بدنی، بیماری قند خون و چاقی شکمی در مردانی كه دور کمر آنها 102 و در زنانی كه دور کمرشان بیشتر از 88 سانتیمتر است از عوامل خطر ابتلا به حملات قلبی محسوب می‌شوند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی، ابتلا به بیماری زودرس قلبی (پدر یا برادری که بیماری قلبی آنها قبل از سن 55 سالگی تشخیص داده شده باشد یا مادر و خواهری که بیماری قلبی آنها قبل از 65 سالگی تشخیص داده شده باشد) جزو عوامل خطر محسوب می‌شود.

همچنین مردان بالای 45 سال و زنان 55 سال و مسن‌تر بیشتر در معرض حملات قلبی هستند.

میزان حملات قلبی را با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه می‌توان کاهش داد و کنترل فشار خون یکی از مهمترین این موارد است که با فعالیت بدنی منظم، رعایت رژیم غذایی سالم و کم نمک، عدم مصرف الکل و مصرف مرتب دارو در صورت تجویز پزشکان قابل کنترل است.

افزایش کلسترول خون نیز یکی دیگر از عوامل خطر در بروز حملات قلبی است که با پیروی از یک برنامه غذایی حاوی مقادیر پایینی از چربی اشباع شده، کنترل وزن، بررسی کلسترول خون در هر 5 سال یکبار و در صورت نیاز در فواصل زمانی کوتاهتر می‌توان آن را در حد مطلوب نگهداشت.

همچنین همراه با ترک سیگار و کنترل قند خون، رعایت وزن مناسب و دور کمر و انجام فعالیت بدنی به مدت 30 دقیقه در روز از اقدامات پیشگیری کننده بروز حملات قلبی محسوب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha