شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 193063

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به حادثه رخ داده در پتروشیمی مبین در منطقه عسلویه اظهار کرد: گزارشات خود را درباره خسارات و آسیب‌های وارد شده ارائه و تذکرات لازم برای دقت بیشتر داده شده و اکنون هیاتی از بازرسان به منطقه اعزام و پیگیر این موضوع هستند.

عکس/آلودگی هوا در عسلویه

سلامت نیوز:رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به حادثه رخ داده در پتروشیمی مبین در منطقه عسلویه اظهار کرد: گزارشات خود را درباره خسارات و آسیب‌های وارد شده ارائه و تذکرات لازم برای دقت بیشتر داده شده و اکنون هیاتی از بازرسان به منطقه اعزام و پیگیر این موضوع هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،معصومه ابتکار  با بیان اینکه عسلویه یکی از مهم‌ترین مجتمع‌های گازی دنیاست و تعداد زیادی از مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی در آنجا تجمع دارند، اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم با وزارت نفت درباره اقدامات اساسی که باید در این منطقه انجام شود، وارد مذاکره شدیم.

وی افزود: جلسات کارشناسی و تخصصی در این خصوص انجام شد و چند ماه گذشته در پی این جلسات وزیر نفت برنامه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست عسلویه را ابلاغ کرد که بسیار حائز اهمیت است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه براین اساس تمام پیمانکاران، مشاوران و افرادی که در عسلویه فعال هستند، مکلف هستند برنامه HSE را در قراردادهای خود لحاظ کنند گفت: متاسفانه در سال‌های قبل این موضوع به صورت تشریفاتی مدنظر بود و پیمانکاران برای آنکه قیمت‌های پایین‌تری ارائه کنند HSE را نادیده می‌گرفتند و آن را در قراردادهایشان حذف می‌کردند.

ابتکار افزود: اکنون این موضوع مورد تاکید شخص وزیر نفت و سازمان محیط زیست است و باید به صورت کاملا جدی و محوری و به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در قراردادها ذکر و اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ پیمانکاری بدون داشتن برنامه نظام مدیریت محیط زیست نباید اجازه فعالیت داشته باشد، گفت: در حال حاضر عسلویه دارای برنامه  HSE است و ما به شدت بر آن نظارت می‌کنیم. این در حالی است که در سال 92 هیچ جلسه‌ای در این باره در عسلویه برگزار نمی‌شد و اداره‌ای در آنجا نداشتیم اما اکنون یک اداره خوب در این منطقه داریم که تقویت شده و اقدامات خوبی انجام می‌دهد. کار بسیاری در این منطقه انجام شده و حتی یک کارگاه بین‌المللی با نروژ در آنجا برگزار شد و گزارشی از وضعیت آلاینده‌ها ارائه شده که بسیار دقیق بود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه وزارت نفت در زمینه فلرها تلاش‌های جدیدی را انجام می‌دهد، اظهار کرد: قراردادی ماه گذشته در اهواز با حضور بنده منعقد شد که گام بسیار مهمی بود. اخیرا توافقات جدیدی در حال انجام است تا بتوانیم در پی آن شاهد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گازهای همراه باشیم و این موضوع از تکالیف ملی  ماست. با این برنامه‌ها 3 مشکل اساسی زیست‌محیطی در منطقه قابل حل است.

ابتکار در پاسخ به پرسشی مبنی بر آلودگی 100 برابری هوای عسلویه نسبت به تهران اظهار کرد: میزان آلودگی متفاوت بوده و ممکن است برخی از مواقع کمتر و برخی مواقع بیشتر باشد. به هرحال عسلویه مشکل آلودگی آب و آلودگی هوا دارد و بسیاری از ترکیبات آلاینده‌های فرار در آنجا بالاست و شرایط مطلوب نیست. از نظر وزارت نفت نیز شرایط مطلوب نیست و در حال تلاش هستیم تا آلودگی‌ها کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه حادثه‌ای که هفته گذشته رخ داد، در پتروشیمی مبین بود، اظهار کرد: پتروشیمی مبین به مابقی واحدها خدمات می‌دهد و اختلالی که رخ داد باعث شد دو واحد دیگر نیز دچار مشکل شود و فلرهای آنها بسیار آلوده شد و دود سیاه و آلودگی بسیار شدیدی ایجاد کرد که نشان‌دهنده ضرورت توجه به HSE  است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه ما گزارشات خود را درباره خسارت و آسیب‌های حادثه ارائه کرده‌ایم و تذکرات لازم برای دقت بیشتر به این واحد داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز هیاتی از بازرسان سازمان به منطقه اعزام شدند و پیگیر این موضوع هستیم.  نسبت به هیچ کدام از این موارد غافل نیستیم و باید در واقعیت راهکارهای عملی که همان اجرای واقعی HSE، ضوابط و استانداردهای زیست‌محیطی، جمع‌آوری گازهای فلر و کاهش آلودگی هوا و آب است را مورد توجه قرار دهیم.

ابتکار ادامه داد: متاسفانه بسیاری از واحدها ضوابط را رعایت نمی‌کنند در حالی که این الزامات را بارها اعلام کرده‌ایم و واحدها نیز از آن مطلع هستند. خوشبختانه نگاه خوبی درباره حفاظت از محیط زیست در وزارت نفت وجود دارد و وزارت نفت نیز برنامه‌های خوبی در این خصوص در دست انجام دارد. به هر صورت دوره‌ای از بی‌توجهی را پشت سر می‌گذاریم و بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند پیمانکاری کنند که هیچ شناختی از مسائل زیست محیطی ندارند و این مشکلات را ایجاد می‌کنند. اکنون دیگر این رویکرد تغییر کرده و می‌توانیم نسبت به آینده امیدوار باشیم.







برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha