معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: حضور مستمر اعضای هیئت علمی در شبکه ‌های بهداشتی درمانی، بسترهای آموزشی را گسترش می‌دهد که این اقدام از سال گذشته آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حسن امامی رضوی روز سه شنبه در اولین جشنواره علمی بهداشت محیط ایران ضمن بیان این مطلب افزود: امروز، حضور اعضای هیئت علمی به صورت مستمر در شبکه‌ها، علاوه بر گسترش بسترهای آموزشی، ارائه خدمات آموزشی در دسترس را نیز بیشتر می‌کند.

وی، کاهش مخاطرات بهداشتی مرتبط با محیط زیست، کاهش بیماریهای مرتبط با بهداشت محیط، افزایش آگاهی عمومی در خصوص مسایل بهداشت محیط زیست و ارتقای شاخصهای سلامت محیط در مناطق شهری و روستایی را از جمله اهداف اختصاصی وزارت بهداشت در بخش بهداشت محیط عنوان کرد و افزود: نظارت کامل بر آلاینده‌های محیطی از اولویتها و برنامه‌های این وزارتخانه است که در تدوین برنامه پنجم توسعه، به این موضوع توجه و تاکید بیشتری شده است.

معاون سلامت وزارت بهداشت در ادامه به تشریح اهم فعالیتهای بخش بهداشت محیط اشاره کرد و گفت: تقویت سیستم نرم‌افزاری در سطح کشور در راستای ساماندهی نظام جمع‌آوری اطلاعات، بازدید و کنترل بهداشت محیط بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی، بازدید و کنترل بهداشتی مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی از جمله فعالیتهای بخش بهداشت محیط این وزارتخانه است.

وی افزود: جلب مشارکت مردمی در کاهش بار بیماریهای ناشی از عوامل محیطی و تقویت EOC (ستاد فوریتهای سلامت محیط و کار) و اختصاص شماره تلفن 09678 امکان ارتباط مستقیم با مردم و پاسخ به موقع به پرسشها و مشکلات هم‌وطنان را در بخش بهداشت محیط فراهم کرده است.

امامی رضوی در عین حال وجود قوانین و مقررات متعدد موازی و متضاد، تعدد مراجع تصمیم‌گیری در درون بخشها و به ویژه نداشتن منابع مالی کافی برای جذب نیروی لازم را از جمله چالشهای پیش رو در بخش بهداشت محیط عنوان کرد و گفت: گرچه رویکرد دولت مبتنی بر کوچک ‌سازی و واگذای خدمات است ولی برخی از کارها از قبیل استفاده از نیروهای با تجربه در رسیدگی به تخلفاتی که سلامت را تهدید می‌کند، «حاکمیتی» است و نمی‌توان آن را واگذار کرد.

معاون سلامت وزارت بهداشت در ادامه بر ضرورت تقویت همکاریهای بین‌بخشی در ارتقای شاخصهای بخش بهداشت محیط اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد بیش از پیش به همکاریهای بین‌بخشی در حوزه‌های مختلف که با تشکیل «شورای عالی سلامت» در سطح کشور قابل انجام است، به کنترل عوامل تهدیدکننده سلامت بپردازیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha