شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: خودکشی حل نهایی یک مشکل نیست و یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از خودکشی باورها و اعتقادات دینی است که به عنوان یک سپر در برابر خودکشی عمل می کند.

تهدید به خودکشی را جدی بگیرید

سلامت نیوز:کارشناس ارشد روانشناسی گفت: خودکشی حل نهایی یک مشکل نیست و یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از خودکشی باورها و اعتقادات دینی است که به عنوان یک سپر در برابر خودکشی عمل می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، کارشناس ارشد روانشناسی گفت: خودکشی حل نهایی یک مشکل نیست و یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از خودکشی باورها و اعتقادات دینی است که به عنوان یک سپر در برابر خودکشی عمل می کند.

مسلم کرد  با بیان اینکه خودکشی مسئله ای است که در طول تاریخ و در همه جوامع وجود داشته است اظهار داشت: خودکشی عملی است که به صورت آگاهانه باعث مرگ شخص می شود. خودکشی در وهله اول یک رفتار است و از افکار خودکشی، تهدید به خودکشی و اقدام به خودکشی تا خودکشی کامل در نظر گرفته می شود که فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث می شود فرد دست به خودکشی بزند.

وی  ادامه داد: افسردگی و اختلالات شخصیتی از جمله اختلال شخصیت مرزی، اسکیزوفرنی، مشکلات مالی، مشکلات ارتباطی و .. از جمله این عوامل هستند.

کرد با اشاره بر اینکه یکی از تفکرات غلط در مورد خودکشی تهدید فرد به این کار در جمع است و افراد می گویند این کار را نمی کند تصریح کرد: اکثر افرادی که خودکشی موفق داشتند کسانی بودند که قبلا چندین بار دوستان و اقوام و نزدیکان خود را از این کار باخبر کردند.

وی خاطر نشان کرد: تشخیص بین رفتار خودکشی بی خطر با خودکشی پر خطر دشوار است و نوع خودکشی نیز در بین زنان و مردان متفاوت است.

کارشناس ارشد روانشناسی در مورد اینکه مردان بیشتر تمایل به استفاده از سلاح گرم برای خودکشی دارند تصریح کرد: زنان بیشتر از زدن رگ برای خودکشی استفاده می کنند و باید گفت زنان دوبرابر مردان اقدام به عمل خودکشی می‌کنند.

وی افزود: اسلام یکی از ادیان الهی است که تاثیر بزرگی بر کاهش خودکشی داشته است.

کرد گفت: اسلام خودکشی را به طور رسمی حرام اعلام کرده همچنین مطالعات نشان می دهد میزان خودکشی در بین کشورهای اسلامی بطور معناداری پایین تر از سایر کشورهاست.

این کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: عوامل زیادی در خودکشی دخیل اند که یکی از مهم ترین عوامل، "افکار" خودکشی است که مدت و قدرت و تغییر پذیری آن باید مدنظر قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در بین عوامل تغییر پذیر افکار مهم ترین عامل در کاهش خودکشی است و به طور مثال فردی که نگرش مثبتی در مورد خودکشی دارد با وقوع یک اتفاق ناگوار به احتمال بیشتر دست به خودکشی می زند. درمان، مراقیت و مداخله در بحران افراد آسیب پذیر باید مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha