وزیر بهداشت دلیل بالا رفتن این خدمات را پایین بودن هزینه ها می داند و می گوید: در گذشته به خاطر بالا بودن هزینه ها مردم جرات نمی کردند جز در مواقع ضروری به بیمارستان ها مراجعه کنند و از درمان صرف نظر می کردند. با اینحال منتقدان معتقدند که این طرح به خاطر نوع تعرفه گذاری در خدمات به بیماران خدمات القایی را در بیمارستان ها افزایش داده است تا بدین ترتیب پرداختی ها بالا رود هرچند که این به ضرر بیمه ها شده است.

مقصر افزایش تقاضای القاییِ خدمات سلامت کیست؟وزارت بهداشت،پزشکان یا مردم!

سلامت نیوز:وزارت بهداشت و درمان در دولت یازدهم مهمترین هدف خود را کاهش هزینه ها از جیب مردم در بخش سلامت قرار داد و در همین راستا برنامه ای به نام طرح تحول سلامت را در بیمارستان ها اجرا کرد. در گام سوم این طرح  خدمات درمانی تعرفه‌ گذاری شدند و  بیش از 1700 قلم خدمات پزشکی شامل آن شدند تا متناسب با آن از مردم پول گرفته شود و سیاست کاهش هزینه ها اجرایی شود به طوریکه در تازه ترین اخبار، هاشمی وزیر بهداشت اعلام کرده است که سهم پرداخت مردم از جیب برای سلامت از 60 تا 70 درصد به زیر 40 درصد کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز  با اینحال منتقدان معتقدند که این طرح به خاطر نوع تعرفه گذاری در خدمات به بیماران خدمات القایی را در بیمارستان ها افزایش داده است تا بدین ترتیب پرداختی ها بالا رود هرچند که این به ضرر بیمه ها شده است.

عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به سلامت نیوز می گوید: اگر در گذشته بیمار تقاضای القایی داشت، اکنون این شیوه متفاوت شده و این پزشکان بیمارستان ها هستند که یکسری خدمات اضافه مانند رادیولوژی، نوار قلب و .... را به بیمار را قبل از گرفتن شرح حال القا می کنند.

با اینحال وزیر بهداشت دلیل بالا رفتن این خدمات را پایین بودن هزینه ها می داند و می گوید: در گذشته به خاطر بالا بودن هزینه ها مردم جرات نمی کردند جز در مواقع ضروری به بیمارستان ها مراجعه کنند و از درمان صرف نظر می کردند.

مردم در بیمارستان ها
نادره از شهرستان بیرجند به بیمارستان میرزاکوچک خان آمده است، او از صبح خیلی زود آمده و چون پزشک برای او سونوگرافی نوشته منتظر است تا نوبتش شود.او می گوید: تمام بخش ها شلوغ هستند و باید ساعتها نشست، دکتربرای من سونوگرافی و آزمایش نوشته و با اینکه دو روز قبل در شهر خودم تمام این آزمایشها را دادم و با نتیجه آن به تهران آمدم هیچ کدام را قبول نکرده و دوباره باید از اول در این شلوغی آزمایش بدهم.

کنار او خانم مسنی ایستاده ، برگه ای در دست دارد که باید آزمایش خون بدهد.وقتی صحبت های ما را می شنود می گوید: شما که از شهر دیگر آمدی آزمایشها را قبول ندارند من از بخش دیگر هم آزمایش آوردم اما دکتر می گوید دوباره باید آزمایشها تکرار شود چون یک هفته از آن گذشته است.

ساسان برای دل درد در یک بیمارستان دولتی در شرق تهران بستری شده و ابتدا مشکوک به آپاندیسیت بوده اما بعدا مشخص شده است که سنگ کلیه دارد. او در مورد وضعیتش در بیمارستان می گوید: وقتی به اورژانس آمدم و علایم را گفتم فشار خونم را گرفتند و بعد برای من یکسری آزمایش نوشتند مثل نوار قلب و سی تی اسکن، که اصلا ربطی به حال من نداشت اما گفتند تمام این آزمایشها برای کسانی که به اورژانش آورده می شوند اجباری است.او می گوید: پزشک کشیک وقتی من داشتم  شرح حال می گفتم  این آزمایشها را نوشت و اصلا توجهی به وضعیت من نکرد .


دکتر عباس رحمتی پزشک اورژانس در یکی از بیمارستانهای آموزشی است. او به سلامت نیوز می گوید: اینکه برخی پزشکان خدمات غیرضرور مانند آزمایش و رادیولوژی برای بیمار می نویسند برای این است که برخی بیماران تصور می کنند پزشکی که این موارد را ننویسد سواد پزشکی ندارد.


او می گوید: از ما گله دارند چرا بی دلیل برگه دفترچه را پر می کنیم یا آزمایش می نویسیم اما خود من بیمارانی داشتم که مثلا اگر دو قلم دارو نوشتم یا فقط آزمایش خون نوشتم با تعجب من را نگاه کرده و منتظر است.


این پزشک معتقد است که فرهنگ غلط مردم پزشکان را وادار به انجام خدمات القایی می کند.


بیمه ها و خدمات القایی
برخی پزشکان دلیل آزمایش‌های پاراکلینیک نامناسب را بیمه‌ها عنوان می کنند مثلا برای جراحی فتق، بیمه‌ها درخواست سونوگرافی می‌کنند ولی جراحان معتقدند برای درمان آن نیازی به سونوگرافی نیست. در حالی که بیمه‌ها قبول نمی‌کنند و تا زمانی که این سونوگرافی به بیمه ارسال نشود از پرداخت هزینه درمان سرباز می‌زنند. با اینحال بیمه ها بدهی سنگینی به بیمارستان ها دارند که برخی کارشناسان دلیل آن را همین خدمات القایی پزشکان می دانند چون در گذشته بیمارستان ها خودگردان بودند و بیشترین درآمدشان از پرداختی مردم حاصل می شد .

حیدر علی عابدی عضو کمیسیون بهداشت معتقد است که  بیمه ها نتوانستند همگام با طرح تحول سلامت پیش روند و بدهی بیمه ها به مراکز درمانی سیر صعودی به خود گرفته و روز به روز افزایش می یابد.


او پیشنهاد می دهد که بیمه سلامت زیرمجموعه وزارت بهداشت قرار گیرد و بودجه آن نیز به این وزارتخانه پرداخت شود، بیمه تامین اجتماعی  پابرجا باقی بماند زیرا این بیمه از سویی از بیمه شده مبلغی را دریافت می کند و از سویی دیگر به بیمار خدمات ارایه می دهد، بیمه های تکمیلی هم در بیمارستان های خصوصی خدمات ارایه کنند.


هزینه های غیر ضروری برای سیستم سلامت کشور
این روند نشان می دهد طرح تحول نظام سلامت در عین مزایایی که برای مردم داشته است، منشاء بروز هزینه های غیر ضروری برای سیستم سلامت کشور و بیمه ها نیز شده است. مثلا میزان اعمال جراحی در بیمارستانهای دولتی به یک باره رشد چند برابری را تجربه کنند، چون با افزایش تعرفه های درمان، تمایل بیمارستانها برای ارائه خدمات بیشتر شده است.

به نظر می رسد ریشه ایجاد این مشکل توجه نکردن مجریان این طرح به تعیین ساز و کارهای مناسب نظارتی و تنظیم کننده عرضه خدمات – مانند عدم به کارگیری ظرفیت بیمه ها و راهنماهای بالینی است.

هرچند در این میان فرهنگ حضور مردم در بیمارستانها و استفاده از خدمات درمانی هم چندان بی تاثیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha