شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 193118

درحالی ‌ خبرها از تخلیه مخزن سد داریان حکایت دارد که این مخزن سال گذشته به صورت ناگهانی آبگیری شده بود. مجری طرح این سد تخلیه آب آن را فرآیندی عادی عنوان می‌کند که برای ساخت جاده صورت گرفته است.

حرف و حدیث‌های تخلیه سدداریان

سلامت نیوز: درحالی ‌ خبرها از تخلیه مخزن سد داریان حکایت دارد که این مخزن سال گذشته به صورت ناگهانی آبگیری شده بود. مجری طرح این سد تخلیه آب آن را فرآیندی عادی عنوان می‌کند که برای ساخت جاده صورت گرفته است.

به گزارش جام‌جم، هنوز یک سال از آبگیری سد خاکی داریان نمی‌گذرد که منابع محلی از تخلیه آب مخزن این سد خبر می‌دهند؛ سدی که آبگیری‌اش با حواشی زیادی همراه بود. در واقع، سد داریان سدی خاکی است که به روی رودخانه سیروان در نزدیکی شهر پاوه ساخته شده است. مخزن این سد 338 میلیون مترمکعب بوده و سوم آذر 94 با حضور فرماندار و امام جمعه پاوه آبگیری شد. وجود سایت‌های تاریخی متعدد کاوش نشده و زیر آب رفتن چشمه بل که مردم منطقه احترام ویژه‌ای برای آن قائلند و دبی آب آن تامین‌کننده آب شرب حداقل دو میلیون نفر اعلام شده، باعث شد کمپینی در مخالفت با آبگیری سد داریان تشکیل شود. در زمان آبگیری شتابزده سد داریان، اعضای این کمپین در اعتراض به مجری یعنی شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران، طوماری امضا کردند. مجری پروژه سد داریان با صرف هشت میلیارد تومان اعتبار، عملیاتی را اجرا کرد که مظهر چشمه بل را به منطقه جدید منتقل کند. با وجود این، در آن زمان کارگروه نجات چشمه بل، این اقدامات را غیرمنطقی دانست.

آب پشت سد را به عراق هدیه کرده‌اند!

مختار هاشمی که آن روزها سرپرستی کارگروه ویژه نجات چشمه بل را به عهده داشت، از نخستین افرادی بود که از تخلیه مخزت سد داریان خبر داد.

او با بیان این‌که در روزهای گذشته که با عبور از کنار سد متوجه تخلیه مخزن سد داریان شدم، به ایانا گفت: نمی‌دانم چرا آبگیری سد با عجله انجام شده، اما تخلیه آن غیرعادی است. از نظر علمی برای این رفتار مجری سد توجیهی ندارد و به مهندسان نیز دسترسی ندارم که دلیل اصلی تخلیه سد را جویا شوم، اما در فضای مجازی برخی کارشناسان گمانه‌هایی را درباره وجود اشکال در دریچه سد و یا فرار آب را مطرح کرده‌اند. این گروه بر این باورند که شرکت «آب و نیرو» با هدف رفع مشکلات مخزن، آب پشت آن را تخلیه کرده است. به گفته او، یکی از دستاوردهای بزرگ سد داریان، آبگیری آن بود و این عملیات بسیار با عجله انجام شد. تخلیه ناگهانی سد به مفهوم آن است که همه آب پشت سد را به عراق هدیه کرده‌اند.هاشمی درباره وضعیت آبدهی چشمه‌بل نیز عنوان کرد: ایستگاه پمپاژ تعبیه شده برای این چشمه فعال بود و آبی که از داخل مظهر جدید خارج می‌شد، جلبک داشت. مردم محلی معتقدند آب چشمه کیفیت قبلی را ندارد، اما من در این باره نظر خاصی ندارم.به گفته او، در شرایطی که کارگروه نجات‌بخشی چشمه بل معتقد بود به‌دلیل به طول انجامیدن تکمیل نیروگاه برق آبی سد داریان، بهتر است دولت عملیات آبگیری را دو سال به تاخیر اندازد تا برای نجات واقعی چشمه بل چاره‌اندیشی شود، پرسش این است که مجری سد چرا با عجله سد را آبگیری کرد که امروز آن را تخلیه کند.

تخلیه آب سد امری عادی است

برای صحت و سقم خبر تخلیه آب سند داریان، نخست با مسئولان آب‌منطقه استان کردستان تماس گرفتیم. جبار خالق‌پناه، معاون طرح و توسعه این اداره در گفت‌وگو با جام‌جم، با تائید خبر تخلیه از آب سد داریان، برای اطلاع از جزئیات ما را به متولی این سد، یعنی «شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران» و مجری آن ارجاع داد. در تماس با شرکت آب و نیرو، مسئولان این شرکت، مجری طرح را مسئول پاسخگویی اعلام کردند. اما در پی‌گیری‌های ما نه محمود مشیری، مجری طرح و نه سیدعلی موسوی‌نژاد، معاون مجری طرح حاضر به پاسخگویی در این زمینه نبودند. با وجود این، روابط عمومی مجری طرح در پاسخ به پرسش جام‌جم مبتنی بر این‌که چرا آب پشت سد داریان تخلیه شده است، عنوان می‌کند: «سد داریان هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است و آبگیری آن برای آزمایش‌های لازم جهت اطمینان از نبود نقص و مشکل احتمالی در بخش‌های مختلف آن است.» منفرد با بیان این‌که تخلیه آب سد در فرآیند آزمایش امری عادی است، می‌افزاید: «بخشی از آب سد داریان نیز برای انجام عملیات تکمیلی تخلیه شده و هیچ مشکلی برای این سد پیش نیامده است و جای نگرانی نیست.»

ساخت جاده، عامل تخلیه مخزن سد

با وجود این‌که اوایل امسال خبرها از سرریز شدن آب سد داریان حکایت می‌کرد، معاون فنی شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران در گفت‌وگو با ایانا آنچه در داریان رخ داده را کاهش ارتفاع آب پشت مخزن سد اعلام می‌کند.

به گفته عیسی بزرگ‌زاده، این کاهش ارتفاع از قبل برنامه‌ریزی شده بود و این عمل با هدف تکمیل بخش‌هایی از سازه‌های جنبی سد نظیر جاده و... که زیر تراز نرمال قرار می‌گیرند و برخی اقدامات تکمیلی، انجام شده است. بزرگ‌زاده با اشاره به این‌که آبگیری یک فرآیند و بخشی از عملیات اجرایی سد است، افزود: آبگیری، مرحله‌ای قبل از بهره‌برداری است تا کنترل کیفیت سد انجام شود. آبگیری را انجام دادیم تا اثبات شود که پیمانکار سد کار خود را درست انجام داده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha