یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 193134

در بازار محصولات زیادی تبلیغ می‌شود که به گفته سازندگان آن بدن را سم‌ زدایی می کند. اما اگر از پزشک سؤال کنید او به شما خواهد گفت که بدن به ‌طور طبیعی مواد زاید را دفع می کند. کبد نه تنها به‌عنوان تصفیه کننده خون عمل می‌کند بلکه هورمون تولید می‌کند، انرژی ذخیره و ترکیباتی تولید می‌کند که در هضم غذا در معده موثر است.این موارد بخشی از وظایف متعدد کبداست.

6 علامت مشکل کبدی

سلامت نیوز: در بازار محصولات زیادی تبلیغ می‌شود که به گفته سازندگان آن بدن را سم‌ زدایی می کند. اما اگر از پزشک سؤال کنید او به شما خواهد گفت که بدن به ‌طور طبیعی مواد زاید را دفع می کند. کبد نه تنها به‌عنوان تصفیه کننده خون عمل می‌کند بلکه هورمون تولید می‌کند، انرژی ذخیره  و ترکیباتی تولید می‌کند که در هضم غذا در معده موثر است. این موارد بخشی از وظایف متعدد کبداست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، با توجه به نقش مهم کبد در حفظ تندرستی، شاید تصور ‌کنید که کوچک‌ترین مشکل مربوط به  کبد سریع آشکار می‌شود اما چنین نیست. به گفته متخصصان به بیماری هپاتیت C اپیدمیک خاموش گفته می‌شود زیرا  بسیارى از افرادی که دچار این بیماری می‌شوند از آن آگاه نمی‌شوند. زمانی که علایم بیماری آشکار می شود چه به دلیل بیماری هپاتیت، بیماری کبد چرب یا بیماری دیگر، احتمال دارد که فرد دچار سیروز کبدی شده باشد. بیماران مبتلا به سیروز کبد در معرض سرطان کبد قرار می‌گیرند و بالاخره به عمل پیوند نیاز پیدا می‌کنند. بیماری کبد چرب با چاقی مفرط ارتباط نزدیکی دارد و شایع‌ترین علل مشکل کبدی است. انواع بیماری هپاتیت و مصرف مشروبات الکلی نیز از علل شایع بیماری کبدی است. رعایت یک برنامه غذایی سالم و متعادل ، ورزش کردن و مصرف نکردن مشروبات الکلی بهترین راه پیشگیری از بیماری های کبدی است .اما علایم دیگری که نیاز به بررسی دارد:

معده درد:
احساس سوزش یا درد شکم، ورم یا درد در یک چهارم  فوقانی راست شکم نشانه مشکل کبدی است.  کبد بیشتر محفظه شکم را پر می‌کند  و در سمت راست شکم قرار دارد. در صورت ملتهب بودن، می‌توانید آن را حس کنید.


زردی پوست یا چشم (یرقان):
هنگامی‌که بدن سلول‌های خونی را می‌شکند، یکی از محصولات ایجادشده زردرنگ است که بیلی‌روبین نام دارد.  درحالی‌که یک کبد سالم مشکلی  در دفع بیلی‌روبین ندارد، کبد بیمار اجازه تراکم بیلی‌روبین در خون را می‌دهد که به زردرنگ شدن پوست و چشم منجرمی‌شود.به این بیماری  یرقان می‌گویند.ادرار پررنگ و مدفوع کم‌رنگ نیز از علایم یرقان است.


 درد مفصل:
درد مفصلی مانند درد آرتریت،حالت تهوع، استفراغ، خستگی و از دست دادن اشتها همه از علایم  مرتبط  با بیماری کبد  به ‌ویژه هپاتیت خودایمنی است. هپاتیت خود ایمنی بیماری است که طی سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های کبد حمله می‌کند و در زنان شایع تر است.


لکه‌های پوستی:
ازآن جا که کبد به ‌درستی خون را تصفیه نمی‌کند، احتمال لخته شدن خون وجود دارد. این نوع لختگی شبیه کبودی‌های بزرگ ظاهر می شود. این کبودی‌ها بیشتر در تنه و سینه دیده می‌شود.


سردرگمی:
بیماری کبدی می‌تواند باعث تراکم مس در خون و مغز شود که به سردرگمی شبیه آلزایمر می انجامد. این نوع سردرگمی مربوط می‌شود به مرحله پیشرفته بیماری کبدی، که شاید تنها علامتی از بیماری باشد که فرد تجربه می کند.


تحلیل عضله:
شکم بیش‌ازحد بزرگ یا قوزک متورم با دست‌ها و پاهای لاغر و ضعیف می‌تواند به دلیل عدم تعادل مایعات براثر بیماری کبدی به وجود بیاید. این تحلیل رفتن عضله می‌تواند بالای گونه و در اطراف گیجگاه نیز خودش را نشان بدهد. این علایم پیشرفته بیماری کبدی است .

منبع: Reader s Digest

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha