در حالی که اغلب از فشار خون بالا به عنوان یک وضعیت خطرناک پزشکی یاد می شود، اما افت فشار خون یا همان فشار خون پایین نیز می تواند منجر به عواقب شدید و حتی تهدید کننده زندگی گردد.

درمان های خانگی برای افت فشار خون

سلامت نیوز:در حالی که اغلب از فشار خون بالا به عنوان یک وضعیت خطرناک پزشکی یاد می شود، اما افت فشار خون یا همان فشار خون پایین نیز می تواند منجر به عواقب شدید و حتی تهدید کننده زندگی گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی  در حالی که فشار خون پایین ممکن است چیز خوبی به نظر برسد، فشار خون فرد ممکن است گهگاه خیلی پایین باشد و مشکلاتی ایجاد کند.

در برخی شرایط، راه حل های طبیعی می توانند فشار خون پایین را افزایش داده و برخی از علائم همراه آن را تسکین دهند. در موارد دیگر، مداخله در قالب داروها و درمان‌ها ممکن است برای بالا بردن فشار خون به سطح سالم مورد نیاز باشد.

فشار خون پایین چیست؟

فشار خون را می توان با استفاده از میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری کرد.

فشار خون پایین یا افت فشار خون به طور منظم به عنوان هر مقدار کمتر از 90 میلی متر جیوه بیش از 60 میلی متر جیوه تعریف می شود.

با این حال، اکثر پزشکان تنها زمانی فشار خون پایین را به عنوان یک مشکل توصیف می کنند که فرد علائم فشار خون پایین را داشته باشد.

اگر علائمی وجود نداشته باشد، خون پایین نگران کننده نیست. با این حال، زمانی که فشار خون پایین باعث علائم می شود، می تواند نشانه ای از نرسیدن خون کافی به اندام ها باشد.

فشار خون پایین  در طولانی مدت عواقب جدی ایجاد میکند، از جمله:

  • شوک
  • سکته
  • حمله قلبی
  • نارسایی کلیه

درمان های خانگی برای افت فشار خون

اکثر افراد مبتلا به فشار خون پایین نیازی به دارو یا سایر مداخلات پزشکی برای افزایش فشار خون ندارند. راه های طبیعی و تغییرات سبک زندگی زیادی برای افزایش فشار خون پایین وجود دارد، از جمله تغییرات سبک زندگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرونشن برخی از روش های خانگی برای افزایش فشار خون، قابل انجام هستند:

نمک بیشتری بخورید

برخلاف توصیه های رایج، رژیم های کم سدیم برای همه افراد مبتلا به فشار خون خوب نیست.

افراد مبتلا به فشار خون پایین باید برای کمک به افزایش فشار خون، مصرف سدیم خود را به طور متوسط ​​افزایش دهند.

از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید

الکل می تواند فشار خون را بیشتر کاهش دهد، بنابراین افراد مبتلا به فشار خون پایین باید از نوشیدن مقادیر زیاد الکل خودداری کنند.

در مورد داروها با پزشک صحبت کنید

فشار خون پایین می تواند از عوارض جانبی انواع داروها باشد.اگر علائم فشار خون پایین پس از شروع دارو شروع شود، فرد باید علائم را با پزشک خود در میان بگذارد.

 هنگام نشستن پاها را روی هم قرار دهید

ثابت شده است که اروی هم انداختن پاها در حالت نشسته باعث افزایش فشار خون می شود. برای افراد مبتلا به فشار خون بالا ، این می تواند یک مشکل باشد اما برای افرادی که علائم فشار خون پایین دارند، پاهای ضربدری ممکن است به افزایش فشار خون با حداقل تلاش کمک کند.

آب بنوشید

نوشیدن آب بیشتر می تواند به افزایش حجم خون کمک کند، که می تواند یکی از علل بالقوه فشار خون پایین را کاهش دهد. همچنین می تواند به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند .

 

وعده های غذایی کوچک را به طور مکرر بخورید

خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز میتواند به کاهش فشار خون کمک کند.این به این دلیل است که وعده های غذایی کوچکتر به جلوگیری از افت فشار خون مرتبط با خوردن وعده های غذایی بزرگتر و سنگین تر کمک می کند.

جوراب های واریس

جوراب های واریس به کاهش تجمع میزان خونی که در ساق و کف پاها کمک کرده و آن را به جای دیگری منتقل می کند. از جوراب های واریس برای کمک به کاهش فشار و درد ناشی از واریس استفاده می شود .

 از تغییر وضعیت ناگهانی خودداری کنید

نشستن یا ایستادن سریع می تواند باعث احساس سبکی سر، سرگیجه یا غش احتمالی در افراد مبتلا به فشار خون پایین شود.

در این موارد، قلب خون را با سرعت کافی برای میزان خون لازم در تغییر ناگهانی  در بدن پمپاژ نکرده است. اگر با انجام هر حرکت فیزیکی مانند جا به جا شدن دچار تجربه سرگیجه، تاری دید، سبکی سر، می شوید، دچار افت فشار خون وضعیتی شده اید. یکی از راه های مبارزه با این علائم تغییر آرام وضعیت فیزیکی است. ماندن در یک موقعیت فیزیکی حداقل برای 60 ثانیه و مجددا جا به جا شدن، از سرگیجه ناشی از افت فشار خون وضعیتی جلوگیری می کند.

از علائم آگاه باشید

فشار خون پایین تنها در صورت وجود علائم مشکل محسوب می شود. اگر هیچ علامتی وجود نداشته باشد، فشار خون پایین باید به عنوان نشانه ای از سلامتی در نظر گرفته شود.

مهم است که افراد علائم را بدانند و اگر فشار خون پایین  شروع به ایجاد مشکل کرد، آگاه باشند که به چه مواردی توجه کنند.

 بالش اضافه هنگام خواب

این کار یک ترفند عالی برای مبارزه با افت فشار خون است. خوابیدن با یک بالش اضافه باعث می شود سر بالاتر از سطح قلب قرار گیرد و با این کار با اثرات جاذبه زمین کمتر می شود.

 

نوشیدن مایعات بیشتر

نوشیدن مایعات به جلوگیری از افت فشار خون کمک می کند. افزایش مصرف مایعاتی مانند آب و یا نوشیدنی های حاوی الکترولیت مانند آب نارگیل به پیشگیری از علائم کمک می کنند.

 

اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی

باور کنید یا نه، قهوه و یا حتی چای کافئین دار یک گزینه درمانی برای افت فشار خون است. مصرف کافئین منجر به افزایش گردش خون و مبارزه با افت فشار خون وضعیتی می شود.


 

اجتناب از موقعیت های خاص

شرایط خاصی مانند موقعیت های ترسناک یا ناراحت کننده عاملی برای افت سریع فشار خون است و آنهم به واسطه افزایش استرس.


 

استفاده از ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان یک درمان گیاهی برای درمان فشار خون پایین است. این گیاه با حمایت از عملکرد سالم آدرنال، فشار خون را تنظیم می کند. شما می توانید ریشه شیرین بیان را در فرم های کپسول، قرص، یا حتی چای مصرف کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون، یا داروهای فشار خون استفاده می کنید، حتما در مورد استفاده از این گیاه با پزشک تان مشورت کنید.

علل فشارخون پایین

تعدادی از دلایل بالقوه فشار خون پایین وجود دارد. در برخی موارد، برای درمان فشارخون پایین ، مشکلات زمینه ای باید درمان شوند.

برخی از شایع ترین علل عبارتند از:

  • کمبودهای تغذیه ای
  • استراحت طولانی مدت در رختخواب
  • بارداری
  • داروها
  • عفونت های شدید
  • واکنش های آلرژیک
  • کاهش حجم خون
  • مسائل قلبی

با این حال، فشار خون پایین نیز می تواند نشانگر سلامتی باشد اگر فرد علائمی را تجربه نکند.

علائم فشار خون پائین

برخی از افراد مبتلا به فشار خون پایین هیچ علامتی ندارند. در این افراد، فشار خون پایین به طور کلی خطرناک و نگران کننده نیست.

با این حال، حتی نشان دادن یک یا دو علامت را باید جدی گرفت.  فشار خون پایین می تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • سرگیجه
  • غش کردن
  • ناتوانی در تمرکز
  • تاری یا تحریف دید
  • حالت تهوع
  • خستگی

برخی از افراد ممکن است علائم فشار خون پایین را فقط در حالت ایستاده داشته باشند. این به عنوان هیپوتانسیون ارتواستاتیک شناخته می شود. معمولاً این خطرناک نیست مگر اینکه تغییرات موقعیتی باعث کاهش سریع فشار خون فرد و منجر به غش شود.

در موارد شدیدتر، فشار خون پایین ممکن است منجر به شوک شود. شوک یک مورد اورژانسی جدی است که به دلیل کاهش جریان خون در سراسر بدن ایجاد می شود. می تواند به اندام ها در سطح سلولی آسیب برساند.

علائم شوک شامل موارد زیر است:

  • تنفس سریع یا کم عمق
  • عرق سرد
  • سردرگمی یا سرگردانی
  • ضربان قلب سریع
  • نبض ضعیف

فردی که علائم شوک را تجربه می کند نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پزشکان معمولاً موافق هستند که فشار خون پایین تنها در صورت وجود علائم مشکل ساز است.

فرد مبتلا به فشار خون پایین باید از علائم احتمالی و داروهایی که ممکن است باعث کاهش بیشتر فشار خون شود، هنگام شروع مصرف آگاه باشد.

تجربه هر یک از علائم فشار خون پایین نیز ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که ممکن است نیاز به رسیدگی داشته باشد.

هر فردی که علائم و نشانه های شوک را تجربه می کند باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشد، زیرا شوک یک اورژانس پزشکی تهدید کننده زندگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha