عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز تأسف از عدم بیمه خدمات توانبخشی در کشور گفت: هزینه گفتاردرمانی، کاردرمانی و توانبخشی بیماران بسیار بالا است، همچنین آشفتگی در ارائه شیوه‌های درمانی باعث سردرگمی خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود.

چرا خدمات توانبخشی در ایران بیمه نمی‌شود؟

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز تأسف از عدم بیمه خدمات توانبخشی در کشور گفت: هزینه گفتاردرمانی، کاردرمانی و توانبخشی بیماران بسیار بالا است، همچنین آشفتگی در ارائه شیوه‌های درمانی باعث سردرگمی خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ،چرا خدمات توانبخشی در ایران بیمه نمی‌شود؟ دردی که خانواده بیماران می‌کشند،هوشنگ دادگر  با اشاره به اینکه روند کنونی نشان از افزایش اختلالات ارتباطی به ویژه اوتیسم دارد، اظهارداشت: با افزایش شیوع اوتیسم، مداخلات درمانی علمی و تخصصی زودهنگام اهمیت ویژه ای دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از بی‌نظمی در ارائه شیوه‌های درمانی اوتیسم گفت: آشفتگی در ارائه شیوه‌های درمانی باعث سردرگمی خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم می شود.

دادگر در ادامه افزود: چنانچه روند این مداخلات به‌خصوص در حوزه توانبخشی به موقع انجام شود آسیب‌های بعدی کاهش و روند درمان موفقیت آمیز خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در کشور ما علی رغم تلاش‌های مناسبی که از طرف سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنائی در حوزه ارائه خدمات انجام شده است، متاسفانه هنوز روند تشخیص و ارجاع بسیار کند و دارای تقص‌های فراوانی است.

دادگر در ادامه افزود: از طرف دیگر نگرانی‌های بیش از اندازه والدین این گروه از کودکان در کنار نبود و مراکز توانبخشی تخصصی باعث شده اکثر درمان‌های ارائه شده به‌صورت ناقص ارائه شود، چرا که معرفی روش‌های درمانی گوناگون و مختلف به‌صورت تبلیغاتی و گاهاً غیرواقعی از طرف برخی از مراکز باعث سردرگمی خانواده در انتخاب روش درمانی مناسب برای کودک می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مشاهده می‌شود که خانواده در مراجعه خود اعلام می‌کند که از چندین رویکرد مختلف و متفاوت برای کودک خود بهره برده و هنوز از روند پیشرفت کودکش راضی نیست. در صورتیکه ممکن است برخی از این روش‌ها اصلا برای آن کودک خاص مناسب نباشد.

دادگر در ادامه تصریح کرد: این موضوع، دو مشکل را در پی دارد اول اینکه هیچ روش درمانی برای کودک بصورت کامل طی نمی‌شود از طرفی هزینه‌ها را برای خانواده افزایش می‌دهد. حتی گاهی مشاهده می‌شود هر کدام از این روش‌ها فقط چند جلسه کوتاه یا همزمان انجام شده که خود نوعی تداخل آموزشی و توانبخشی و سردرگمی بیشتر را برای والدین رقم می‌زند.

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی مطالب ارائه شده در  فضا مجازی که بدون منبع مشخص هستند به عنوان منابع اطلاعاتی خانواده‌ها تلقی می‌شوند و خانواده‌ها براساس این منابع نامشخص تصمیم می‌گیرند، بنابراین به نظر می‌رسد در کنار افزایش آگاهی صحیح خانواده‌ها باید خدمات توانبخشی با علم روز و به صورت تخصصی ارائه شوند.

دادگر گفت: لازم به ذکر است خدمات توانبخشی در کشور ما بیمه نیست و مبلغی که بابت هزینه گفتاردرمانی، کاردرمانی و توانبخشی افراد دارای اختلال اوتیسم از طرف خانواده‌ها پرداخت می‌شود بالا است و به نظر می‌رسد بسته خدماتی بیمه بایستی برای خدمات توانبخشی گسترش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به روند افزایشی اوتیسم در کشور هشدار داد و خاطرنشان کرد: اوتیسم یک اختلال رشدی عصبی است که با نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشه ای و تکراری،کاهش علایق مشخص می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha