به عقیده کارشناسان پسماند محیط زیست، دفع زباله های عفونی و بیمارستانی از مهمترین معضلات شهرنشینی است که اگر درست و اصولی انجام نشود تبدیل به تهدید جدی برای سلامت عمومی خواهد شد.

پسماندهای بیمارستانی تهدید جدی برای سلامت جامعه

سلامت نیوز:به عقیده کارشناسان پسماند محیط زیست، دفع زباله های عفونی و بیمارستانی از مهمترین معضلات شهرنشینی است که اگر درست و اصولی انجام نشود تبدیل به تهدید جدی برای سلامت عمومی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیمارستانهای کشور به عنوان یکی از بزرگترین منابع تولید پسماندهای بیمارستانی روزانه 400 تن پسماند تولید می کنند.


پسماندهای بیمارستانی شامل پسماندهای عفونی، پسماندهای پاتولوژیک، اجسام تیز و برنده، پسماندهای دارویی و امثال آن، پسماندهای خطرناک هستند و از بین بردن آنها یکی از معضلات نگران کننده و مهمی است که توجه ویژه برنامه ریزان و مدیران شهری را می طلبد.
زباله های عفونی خطرات فراوان در بر دارند و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه 6 میلیون نفر در جهان به خاطر نبود مدیریت صحیح پسماندهای بیمارستانی به دلیل ابتلا به بیماریهایی از جمله ایدز جان خود را از دست می دهند.
ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺎده 11 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﭘﺴﻤﺎﻧﺪهای وﯾﮋه و زﺑﺎﻟﻪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ پرخطر از زباله های عادی اقدام کنند.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد که سالانه میزبان 27 میلیون زائر و مسافر هستند از شهرهایی است که با توجه به تولید روزانه 25 تن زباله بیمارستانی درگیر مشکل بی خطرسازی این نوع پسماند است.
از این رو وضعیت دفن و بی خطر سازی زباله های عفونی در این کلانشهر با حضور دست اندرکاران این حوزه در میزگرد ایرنا مورد بررسی قرار گرفت.

* بیش از 40 درصد پسماندهای بیمارستانی، عفونی هستند
کارشناس مسئول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در باره وضعیت بی خطرسازی زباله های عفونی و مضرات این نوع پسماند برای سلامت جامعه گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی نزدیک به 38 نوع بیماری از پسماندهای عادی متوجه جامعه است که در پسماند عفونی این مخاطرات بیشتر است.
دکتر مهری رضایی افزود: بیش از 40 درصد پسماندهای بیمارستانی در کشور و به تبع آن در مشهد از نوع عفونی است که میانگین جهانی آن 10 درصد است.
وی اظهار کرد: در کشورهای مختلف دنیا روال ساماندهی پسماندهای پزشکی، بی خطر سازی در محل و سپس انتقال به مراکز ویژه دفن و زباله سوز است.
وی ادامه داد: تا سال 1387 مقوله ساماندهی پسماند پزشکی و تفکیک زباله های عفونی در این کلانشهر بسیار نابسامان بود ولی با پیگیری های انجام شده و تعامل خوب دستگاه های مرتبط اقدامات خوبی در دست انجام است.
رضایی با بیان اینکه هم اکنون در بیمارستانها جایگاه های ویژه برای جمع آوری این نوع پسماند وجود دارد، گفت: تجهیز بیمارستانها به اتوکلاو به عنوان دستگاه بی خطرساز زباله های عفونی و وجود کارشناس بهداشتی برای نظارت بر این امر از اقدامات انجام شده در راستای بی خطرسازی زباله های عفونی است.
وی افزود: حوزه پسماندهای بیمارستانی بسیار گسترده است که بخشی از آن در برگیرنده پسماندهای تیز و برنده و پسماندهای عفونی است.

* بیمارستانهای مشهد مجهز به دستگاه بی خطرساز زباله های عفونی
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: این مهم از سال 1386 به صورت جدی در مشهد دنبال می شود و تاکنون توفیق بسیار در این حوزه حاصل شده است.
دکتر هادی بیژن نژاد افزود: عمده حجم زباله های عفونی به ترتیب در بیمارستانها ، درمانگاه ها و آزمایشگاه ها تولید می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون تمام بیمارستانهای مشهد برای بی خطرسازی زباله های عفونی مجهز به دستگاه اتوکلاو هستند و درمانگاه ها نیز برای جمع آوری و دفن بهداشتی این زباله ها با سازمان مدیریت پسماند شهرداری قرارداد منعقد کرده اند.
وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در سال 1383 قانون پسماند را تصویب کرد که طبق آن تولید کننده پسماند مسئول مدیریت پسماند است و کسی که زباله ویژه ای تولید می کند مسئول جمع کردن زباله است.
بیژن نژاد با تاکید بر اینکه تمام متولیان امر مکلف به اجرای این قانون هستند، گفت: البته در حوزه اجرا در این قانون ابهاماتی وجود دارد که منجر به فرار برخی از اجرای آن می شود.

* پسماندهای بیمارستانی مخاطره ای جدی برای جامعه
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: پسماند بیمارستانی از نگرانی هایی است که لازمه بی خطرسازی آن وجود قوانین جامع، برنامه ریزی، پایش و نظارت است.
علی اصغر حسنی افزود: کیفیت این پسماندها برای اماکن مختلف متفاوت است و ممکن است در جریان بازیافت، جمع آوری نکردن و بی خطرسازی ناقص آن آلودگی هایی بوجود آید.
وی ادامه داد: در کمیته پسماند بیمارستانی مشهد با عضویت سازمانهای مدیریت پسماند، محیط زیست استان و سایر دست اندرکاران این حوزه، برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته و چالشهای موجود مورد بررسی قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: برای کاهش تهدیدات ناشی از این نوع پسماند تمام آزمایشگاه های مشهد برای بی خطر سازی و جمع آوری زباله های عفونی و بیمارستانی با سازمان مدیریت پسماند قرارداد بسته اند.


حسنی گفت: همچنین با توجه به سفر بیماران خارجی برای درمان به این شهر و به منظور جلوگیری از شیوع آلودگی ها در تمام بیمارستانها مدیریت پسماند و بی خطرسازی زباله های عفونی انجام می شود ولی گاهی ممکن است نواقصی وجود داشته باشد.
وی افزود: به جز یک بیمارستان خصوصی تمام بیمارستانهای شهر مشهد مجهز به دستگاه اتوکلاو برای بی خطرسازی زباله ها هستند و بیمارستان خصوصی مزبور نیز برای جمع آوری و بی خطرسازی زباله های عفونی خود با سازمان مدیریت پسماند شهرداری قرارداد منعقد کرده است.


وی با بیان اینکه ماهیانه جلساتی با سیستم داخلی بیمارستانها برای پایش برگزار می شود خاطرنشان کرد: شاخص بی خطرسازی پسماند بیمارستانی در سال گذشته در کشور 80 درصد و در مشهد 98 درصد بوده که این موفقیت بیانگر نتیجه همکاری مجموعه های مرتبط است.
حسنی با بیان اینکه اقدامات مختلف برای افزایش ضریب بی خطرسازی زباله های عفونی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دست انجام است، گفت: در این زمینه روشهای جدید بی خطر سازی نظیر روش پلاسما بررسی می شود.
وی ادامه داد: در این روش زباله های عفونی بطور کامل بی خطر می شود و به رغم هزینه های سنگینی که در بر دارد به دنبال اجرای آن هستیم.
وی افزود: همچنین طی قرارداد با آزمایشگاه های معتبر و مورد تایید سازمان محیط زیست به صورت ماهیانه و بدون اطلاع بیمارستانها، پایش های دوره ای برای نظارت بر نحوه بی خطرسازی این زباله ها انجام می شود.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سیاست این دانشگاه برنامه ریزی برای کاهش مخاطرات سلامت و کسب بیشترین رضایت از سوی مردم است.

* پایش فصلی 60 درصد بیمارستانهای مشهد
مسئول پایش های بیمارستانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در ادامه این مبحث گفت: از سال گذشته بخش نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان با همکاری سازمان مدیریت پسماند طرحی برای پایش جدی بیمارستانها پیگیری می کند.
الهام عبدالعلی پور افزود: در این مدت وضعیت اتوکلاوها و بی خطرسازی زباله های عفونی در تمام بیمارستان های مشهد پایش شده و تمام بیمارستانهای استان نیز تحت نظارت قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: هم اکنون حدود 60 درصد بیمارستانهای مشهد با این اداره کل قراردادی برای پایش فصلی و نظارت بر نحوه بی خطرسازی پسماندهای عفونی منعقد کرده اند.
وی در باره زباله های عفونی مطب ها نیز گفت: زباله مطب ها نیز از مخاطرات جدی است که باید همانند بیمارستانها با جدیت پیگیری شود.
عبدالعلی پور افزود: در گذشته جبهه گیری بسیار در زمینه ساماندهی مطب ها وجود داشت ولی اینک پزشکان حاضر به همکاری هستند و روال فعلی طرح جمع آوری زباله های عفونی از مطب پزشکان امیدوار کننده است.
وی با بیان اینکه بی خطرسازی کامل زباله های عفونی در زباله سوز انجام می شود، تاکید کرد: ایجاد زباله سوز مرکزی نیز باید توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد هر چه سریعتر عملیاتی شود تا شرایط امحا به صورت عملی انجام شود.
وی با تاکید بر آموزش، نظارت و مدیریت صحیح بی خطرسازی زباله های عفونی و تفکیک آنها ادامه داد: گاهی به دلیل عدم آموزش صحیح به اپراتورهای مربوطه فرایند بی خطرسازی به صورت دقیق انجام نمی شود.
عبدالعلی پور گفت: کارشناسان بهداشت و مدیریت بیمارستانها باید نظارت بیشتری بر بی خطرسازی پسماند های بیمارستانی توسط دستگاه های اتوکلاو داشته باشند.
وی افزود: به رغم ساماندهی بیمارستانها و انجام بی خطرسازی زباله های عفونی بزرگترین دغدغه در این زمینه در این کلانشهر زباله های تولیدی در مطب هاست و هم اکنون حدود 2 درصد از مطب های فعال در این کلانشهر برای بی خطرسازی زباله های عفونی با سازمان مدیریت پسماند همکاری می کنند.
وی اظهار کرد: کندی روند همکاری مطب های پزشکی تا حدی است که به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد هم اکنون در این زمینه به سال 1386و زمان آغاز اجرای طرح برگشت کرده ایم.

* 2 درصد مطب پزشکان مشهد زیرپوشش طرح ساماندهی زباله های عفونی هستند
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در این زمینه گفت: فقط 117 پزشک از بین پنج هزار پزشک دارای مطب در این کلانشهر و معادل 2 درصد آنها زیرپوشش طرح جمع آوری زباله های عفونی هستند.
علی نجفی افزود: در ابتدای اجرای طرح ساماندهی زباله های عفونی مطب ها در سال 1386 قرار شد این طرح به صورت آزمایشی و رایگان در سطح شهر برای مدت شش ماه اجرا شود تا در این مدت سازمان نظام پزشکی قیمت تمام شده را برآورد و تعیین کند.
وی اظهار کرد: پس از اجرای آزمایشی این طرح هیچ اقدامی از سوی سازمان نظام پزشکی در زمینه تعیین تعرفه و اجرای دائمی طرح انجام نشد و متولیان بهداشت و سلامت جامعه خود به عاملی برای به مخاطره انداختن بهداشت و سلامت تبدیل شدند.
وی گفت: این طرح آزمایشی شش ماهه، دو سال رایگان اجرا شد و در این مدت 700 مطب زیرپوشش طرح قرار گرفتند.
نجفی ادامه داد: طبق دستور دادستان وقت در زمان اجرای طرح با پزشکانی که در طرح ساماندهی پسماندهای عفونی مشارکت نکنند باید برخورد قضایی شود.
وی گفت: طبق قانون مدیریت پسماند هزینه دفن و بی خطرسازی پسماندهای ویژه برعهده تولید کننده است ولی به رغم انجام اقدامات مختلف و مکانیسم های تشویقی در کلانشهر مشهد برای ترغیب پزشکان به مشارکت در طرح ساماندهی مطب ها و جمع آوری زباله های عفونی هنوز این طرح مورد استقبال قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه به طور متوسط هزینه جمع آوری زباله های عفونی از هر مطب حدود سه میلیون ریال است، افزود: چنانچه مطب ها تجمیع شوند و 358 مطب در هر نقطه شهر به صورت یک بلوک برای جمع آوری پسماند تجمیع و معرفی شوند هزینه جمع آوری زباله ها برای هر مطب به 810 هزار ریال کاهش می یابد.
وی اظهار کرد: همچنین برای برقراری عدالت، پزشکان نیز به دوگره تولیدکننده پسماندهای خطرناک و پزشکانی که ادوات پزشکی محدود در زباله هایشان وجود دارد، تقسیم بندی شده اند.
نجفی ادامه داد: به رغم پیگیری های صورت گرفته در این زمینه هم اکنون به سال 1386 و آغاز اجرای طرح ساماندهی برگشت کرده ایم که با این فرآیند به جایی نخواهیم رسید.

* تعداد مطب های تولید کننده زباله عفونی محدود است
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز گفت: بیش از چهار هزار مطب در سطح شهر وجود دارد ولی تعداد محدودی از آنها زباله عفونی تولید می کنند که البته ساماندهی این زباله ها باید مدیریت شود.
دکتر بیژن نژاد افزود: برای ساماندهی پسماندهای عفونی در مطب ها طرح ساماندهی شش سال قبل به صورت آزمایشی در منطقه یک شهر مشهد اجرا شد.
وی اظهار کرد: این طرح پس از رفع مشکلات می بایست در سطح شهر پیاده می شد که متاسفانه به این مرحله نرسید و به شکل جدی کار دنبال نشد و با گذشت شش سال از زمان اجرای آزمایشی آن این طرح اجرایی نشد.

* اجسام تیز و برنده مهمترین دغدغه پسماندهای تولیدی در مطب ها
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد در ادامه با تاکید بر اینکه بی خطرسازی و ساماندهی زباله های عفونی باید به مرحله تکمیلی برسد گفت: بیشترین دغدغه در زمینه پسماندهای تولید در مطب ها اجسام تیز و برنده هستند.
وی افزود: حدود 99.9 درصد مطب های موجود در این کلانشهر برای حمل و نقل این اجسام از سبتیک باکس ( جعبه حمل زباله های عفونی) استفاده می کنند و از این طریق از بروز مخاطرات در جابجایی این نوع زباله جلوگیری می شود.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به اینکه قرارداد بین سازمان های مپ و نظام پزشکی برای ساماندهی زباله های عفونی مطب ها مراحل نهایی را طی می کند، گفت: ساماندهی مطب ها و جمع آوری و بی خطرسازی زباله های عفونی از مباحث مرتبط با سلامت جامعه است که نباید معطل بماند.
حسنی افزود: در این راستا بیشترین تمرکز در بیمارستانها روی کاهش حجم زباله های عفونی است و با روند کاهشی تولید این نوع زباله در حال نزدیک شدن به استانداردهای جهانی هستیم.

* جمع آوری وسایل تیز و برنده مهمتر از زباله های عفونی
کارشناس کنترل عفونت های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: در سال 1387 دستگاه اتوکلاو برای بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی در کشور وجود نداشت.
دکتر رضا وفایی نژاد با بیان اینکه هم اکنون بیمارستانهای زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این دستگاه ها مجهز هستند، افزود: بی خطرسازی زباله های عفونی در حوزه بیمارستانی به خوبی در حال اجراست و به طور مرتب این فرایند پایش و نظارت می شود.
وی با بیان اینکه زباله های عفونی مطب ها نیز باید در محل بی خطرسازی شوند، خاطرنشان کرد: تفکیک زباله پزشکی مقوله مهمی است که باید در مطب ها مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: جداسازی اجسام خطرناک، تیز و برنده در مطب ها ضروری تر از جمع آوری زباله های عفونی است.
وفائی نژاد گفت: بسیاری از مطب های موجود زباله عفونی تولید نمی کنند لذا رویکرد تفکیک زباله ها باید با جدیت پیگیری شود.

* کندی اجرای طرح ساماندهی زباله های عفونی به دلیل میزان تعرفه خدمات
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد در باره طولانی شدن روند اجرای کامل طرح ساماندهی زباله های عفونی در مطب ها گفت: طولانی شدن کار به دلیل وجود ضعف هایی در گذشته بوده است و همواره تعرفه خدمات چمع آوری این نوع پسماند مورد اعتراض پزشکان بوده و مرجع مشخصی برای تعیین آن وجود نداشت.
بیژن نژاد افزود: سازمان مدیریت پسماند هرگونه که می خواست در جمع آوری و اخذ تعرفه عمل می کرد، برای نظارت بر این مهم نهادی وجود نداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیز جایگاهی در این طرح نداشت.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از موارد مورد اعتراض پزشکان اخذ هزینه جمع آوری پسماند در فیش های نوسازی و عوارض کسب و پیشه است.
وی ادامه داد: تعرفه مصوب در شورای شهر مشهد از سال 1392 تا کنون سه برابر شده و با افزایش کذایی به 860 هزار ریال در سال جاری رسیده است.
بیژن نژاد افزود: به رغم رشد غیرمنطقی این تعرفه، سازمان نظام پزشکی آن را پذیرفت و قرار شد این مصوبه تا یکسال اجرایی شود و پس از آن جمع آوری زباله های عفونی از مطب ها به مناقصه گذاشته شود.
وی ادامه داد: همزمان در انجمن های جامعه پزشکی نیز نهادهایی معرفی شدند که با هزینه کمتر کار جمع آوری پسماندهای عفونی را عهده دار می شوند.
وی با بیان اینکه باید نرخ تعرفه ها بازنگری شود، خاطر نشان کرد: برخورد قانونی با چهار هزار مطب کار درستی نیست و باید با تعامل و تفاهم این موضوع حل شود.

*نظام پزشکی مرجع مورد قبول در تعرفه گذاری
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: در زمینه قیمت گذاری و تعیین تعرفه، سازمان نظام پزشکی را به عنوان مرجع قبول داریم و تمام هزینه های جمع آوری به صورت شفاف به این سازمان ارائه شده است.
نجفی با تاکید بر اینکه در زمینه ساماندهی مطب ها و جمع آوری زباله های عفونی به دنبال منافع اقتصادی نیستیم، افزود: هزینه های جمع آوری و دفن این نوع زباله زیاد است ولی با افزایش حجم زباله این هزینه ها کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: حدود 700 متر حریم برای دفن زباله های عفونی در نظرگرفته می شود و در نزدیکی آن هیج زباله ای دفن نمی شود که این موارد در قیمت تمام شده در نظر گرفته نشده است.
وی در باره اعتراض پزشکان به هزینه جمع آوری پسماند در فیش های عوارض نیز گفت: طبق تفاهم نامه منعقد شده با پزشکان در زمینه جمع آوری زباله های عفونی هنگامی که پزشکی در این زمینه با سازمان مدیریت پسماند قرارداد می بندد تمام هزینه های پسماند و بهای خدمات در فیش های عوارض و صنفی حذف می شود.


وی با تاکید بر اینکه فرآیند ساماندهی زباله های عفونی مطب ها نباید معطل بماند، افزود: از سوی سازمان مپ صورتحساب شفاف جمع آوری این نوع زباله برای تعیین تعرفه در اختیار نظام پزشکی قرار می گیرد ولی باید مطب ها در مدت یک ماه مجاب به بستن قرارداد و مشارکت در این طرح شوند.
وی در باره همکاری بخش خصوصی برای جمع آوری زباله های عفونی نیز اظهار کرد: تعیین محل دفن این نوع زباله با شهرداری است اما از جمع آوری این نوع زباله توسط بخش خصوصی در صورت تایید اداره کل محیط زیست استقبال می کنیم.
نجفی با بیان اینکه در صورت عدم همکاری پزشکان در این طرح به ناچار به ابزار قانونی متوسل خواهیم شد ، گفت: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد پزشکانی که در طرح ساماندهی شرکت نکنند 10 برابر تعرفه مصوب باید جریمه پرداخت کنند.
وی ادامه داد : همچنین پزشکان برای جمع آوری زباله باید با سازمان مدیریت پسماند قرارداد ببندند لذا سامانه فرم خوداظهاری برای بستن قراداد با سازمان برای جمع آوری این نوع زباله ها بدون حضور مستقیم پزشک در مرکز طراحی و راه اندازی شده است.

* آموزش لازمه تکمیل فرایند بی خطرسازی زباله های عفونی
کارشناس مسئول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه بخشی از نقصان موجود در بی خطرسازی زباله های عفونی به عدم آموزش صحیح برمی گردد گفت: آموزش عوامل اجرایی بسیار ضروری است.
رضایی افزود: عوامل مربوط با بی خطرسازی زباله های عفونی باید آموزشهای لازم برای بی خطرسازی و جداسازی پسماندهای عفونی و معمولی را فراگرفته باشند.
وی با اشاره به تجهیز بیمارستانها به دستگاه اتوکلاو برای بی خطرسازی زباله های عفونی اظهار کرد: گاهی حتی پرستاران بخش در زمینه نحوه صحیح بی خطرسازی این نوع پسماندها اطلاعاتی ندارند.
وی ادامه داد: آموزش، تغییر رفتار ایجاد می کند و این اداره کل اعلام آمادگی کرده است با همکاری سازمان نظام پزشکی مشهد دوره های آموزشی در این زمینه برگزار کند.


رضایی با بیان اینکه مدیریت اجرایی پسماند، مسئول مدیریت پسماندها از مرحله برنامه ریزی در جهت کاهش تولید تا مراحل دفن ، بازیافت و آموزش است، گفت: بسیاری از کارشناسان این حوزه از وظایف خود اطلاعی ندارند که این امر باعث بوجود آمدن فرافکنی و ایجاد توقعات ناصحیح می شود.
وی با اشاره به اینکه در سطح بیمارستانها کنترل و نظارت بر بی خطرسازی زباله های عفونی بیشتر از مطب های پزشکی است، ادامه داد: بی خطرسازی و تفکیک زباله های عفونی در مطب ها از سال 1384 آغاز شده و در مرداد ماه سال جاری نیز در شهر مشهد طرح ساماندهی پسماند در مطب ها ارائه شد.
رضایی گفت: این طرح می بایست در مدت یک ماه توسط نظام پزشکی اجرایی شود و در این زمینه به دانشگاه علوم پزشکی اخطار داده شده که چنانچه طرح اجرایی نشود با متخلفان برخورد قضایی خواهد شد.


وی افزود: مشهد به عنوان قطب سلامت در داخل و خارج از کشور مطرح است و از کشورهای مختلف بیمارانی برای معالجه و درمان به این شهر سفر می کنند لذا نباید با سهل انگاری در زمینه بی خطرسازی پسماندهای عفونی امنیت روانی شهروندان را به خطر انداخت.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha