وزارت بهداشت نظارت بر بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها را به NGO ها واگذار کند

سلامت نیوز: دکتر محسن علیجانی در برنامه "مناظره" رادیو گفت وگو در خصوص ارزیابی ها و نظارت ها در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها گفت: بهتر است خود تولیت در این حوزه کمتر ورود کند و این امور را به سازمان دیگر یا حتی NGO ها واگذار کند. در بخش واردات نیز برای بررسی مخاطرات می توانند امور را به نهادهای بخش خصوصی واگذار کنند.


به گزارش سلامت نیوز این برنامه  با موضوع متولی سلامت فرآورده های خوراکی و آشامیدنی ، با حضور دکتر محسن علیجانی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.


دکتر محسن علیجانی نماینده مجلس در ابتدا با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: در این برنامه وزارت بهداشت به عنوان تولیت سلامتی مواد خوراکی و آشامیدنی محسوب می شود و هر گونه سیاست گذاری و نظارت بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.


وی خاطرنشان کرد: مسئله مواد خوراکی و آشامیدنی یکی از قلمروهای مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و به همین جهت نظارت و سیاست گذاری در  این حوزه با همکاری دستگاه های مربوطه توسط این وزارت خانه صورت می گیرد.


نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس در خصوص ارزیابی ها و نظارت ها در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها گفت: بهتر است خود تولیت در این حوزه کمتر ورود کند و این امور را به سازمان دیگر یا حتی NGO ها واگذار کند. در بخش واردات نیز برای بررسی مخاطرات می توانند امور را به نهادهای بخش خصوصی واگذار کنند.
وی با تصریح بر اینکه در این حوزه باید به بخش خصوصی اعتماد کرد، بیان داشت: در بخش فرآورده های خوراکی و آشامیدنی، تولیت می تواند کارش را به استاندارد واگذار کند اما چون بحث غذا یکی از محورهای سلامت محسوب می شود و یک امر تخصصی است، بهتر است برای ارزیابی کمیته ای تلفیقی از استاندارد و سازمان غذا و دارو که بخشی از وزارت بهداشت است باشد.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در حوزه سیاست گذاری مجلس با تصویب قوانین ، این کار را انجام می دهد ولی در حوزه عمل سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو اجرا کنند.


علیجانی تصریح کرد: در حوزه فرآورده های خوراکی و آشامیدنی تولیت وزارت بهداشت است و با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو ذیل وزارت بهداشت است این سازمان نیز درگیر می شود. وقتی سیاست گذاری انجام شد، تشخیص سلامت بر عهده کمیته ای چند دستگاهی باشد که با محوریت استاندارد عمل کنند. البته در بعضی امور مانند ژنتیک وزارت بهداشت باید محوریت باشد. در این کمیته بخش های مختلفی مانند پدافند غیر عامل می توانند حضور داشته باشند و حتی گاهی مصرف کننده را نیز در بحث تضمین کیفیت می توانند دعوت کنند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha