کارشناس و درمانگر اعتیاد گفت: نوزاد مادر معتاد به شیشه، دچار ناهنجاری های جسمی و یا تغییرات شکلی می شود و اغلب، زودتر از موعد و با وزنی پایین وغیرطبیعی به دنیا می آید.

نوزاد مادر شیشه ای دچار ناهنجاری های جسمی می شود

سلامت نیوز:  کارشناس و درمانگر اعتیاد گفت: نوزاد مادر معتاد به شیشه، دچار ناهنجاری های جسمی و یا تغییرات شکلی می شود و اغلب، زودتر از موعد و با وزنی پایین وغیرطبیعی به دنیا می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، لیلی نکوهش روز یکشنبه اظهار کرد: علاوه براین، نوزادانی که از مادران معتاد به شیشه بدنیا می آیند دارای سندروم اعتیادند و باید پس از تولد حتما در یک دوره 21 روزه، تحت درمان سم زدایی قرار بگیرند.
وی ، عارضه های برجای مانده از مخدر شیشه در نوزادان را غیرقابل جبران دانست است و افزود: با وجود همه اقداماتی که برای نوزادان مادران شیشه ای انجام می شود نمی توان به طور قطع گفت که این نوزادان، پس از تولد سالم می مانند یا خیر؛ اما باید درمان آنان بدون هیچ تردیدی انجام شود.
این درمانگر تاکید کرد: زنان باردار معتاد به شیشه برای آنکه بتوانند به سلامت نوزاد خود کمک کنند حتما باید طی دوران بارداری، تحت درمان های روان درمانی به روش ماتریک قرار بگیرند.
این درمانگر اعتیاد تاکید کرد: در زمان حاضر هیچ روش دارویی پاسخگوی درمان مخدرهای محرک صنعتی از قبیل شیشه وجود ندارد.
وی اظهار کرد: زنان باردار معتاد می توانند به یکی از مراکز اقامتی سرپایی ترک اعتیاد مراجعه کنند و برای دوران بارداری و تامین سلامت نوزاد خود کمک بگیرند.
نکوهش خاطرنشان کرد: هم اکنون 6 هزار مرکز اقامتی سرپایی ترک اعتیاد در سراسر کشور وجود دارد که زیر نظر سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان به مادران باردار معتاد خدمات ارائه می دهند.
وی ادامه داد: به تازگی هم مرکزی تحت پوشش وزارت بهداشت راه اندازی شده است که با ظرفیت اندک، خدماتی را به زنان باردار معتاد ارائه می دهد.

**زنان باردار 2 دسته اند
این درمانگر اعتیاد در ادامه زنان باردار معتاد را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول زنانی هستند که به دلیل اعتیاد پدر یا همسران خود به مصرف مواد مخدر روی آورده اند و معمولا در دوران بارداری ترک می کنند با تولد نوزادشان بهبود می یابند و به زندگی سالم خود ادامه می دهند.
وی، دسته دوم این زنان را زنان پرآسیبی عنوان کرد که اغلب خانه بدوش وپس از تولد نوزادشان همچنان دچار مشکلند و باید به نوزاد آنان از سوی بهزیستی کمک شود.
این درمانگراعتیاد درباره زنان معتاد به الکل هم خاطرنشان کرد: مراکزی در کشور فعال هستند که ویژه کمک به معتادان الکلی است و زنان معتاد به این الکل می توانند با مراجعه به این مراکز برای بهیودی خود اقدام کنند.
 درحال حاضر یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد اما آماری از زنان باردار معتاد و نیز نوزادان معتاد در کشور وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha