شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 19326

محققان جان هاپكینز می‌گویند؛ مكانیسم‌هایی را شناسایی كرده‌اند كه ریشه در دو تغییر غیرطبیعی در آناتومی مغز دارند و علت بروز شیزوفرنی و نیز علت این كه چرا علائم آن تا قبل از نوجوانی بروز نمی‌كند را تشریح می‌كنند.

هر نوع آناتومی تحت تاثیر ژنی شناخته شده موسوم به "DISC1" هستند كه شكل جهش یافته آن اولین بار در یك خانواده اسكاتلندی با سابقه شدید ابتلا به شیزوفرنی و اختلالات روانی مرتبط با آن شناسایی شد.

به گفته پژوهشگران؛ این یافته‌ها می‌تواند به كشف راه‌های جدید برای درمان، پیشگیری یا تغییر این اختلال یا علائم آن منجر شود.

محققان در این مطالعات كه شرح آن در مجله «نیچر نوروساینس» به چاپ رسیده نقش ژن DISC6‌ را در شكل‌گیری ارتباطات بین سلولهای عصبی مورد آزمایش قرار دادند. در بسیاری از مطالعات مشخص شده كه شیزوفرنی نتیجه ارتباط غیرطبیعی بین این سلولهاست. در واقع علائم این بیماری كه عموما بلافاصله پس از نوجوانی بروز می‌كنند و زمان سازماندهی مجدد ارتباطات بین سلولهای عصبی این ایده را تایید می‌كنند.

محققان می‌گویند؛ ارتباطات بین نورونها دائما در طول حیات شكل گرفته و دوباره از بین می‌روند. وقتی این فرآیند به درستی صورت نگیرد، می‌تواند یكی از دلایل بروز شیزوفرنی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha