نتایج یك تحقیق جدید نشان داده است كه نور كم و همچنین استفاده از عینك آفتابی تمایل انسان به فریب‌كاری و تقلب و نیز انجام رفتارهای غیراخلاقی افزایش می‌دهد.

روانشناسان دانشگاه تورنتو در كانادا و دانشگاه كارولینای شمالی در آمریكا مطالعاتی را در این زمینه انجام دادند تا دریابند كه آیا تاریكی و نور كم در محیط می تواند عاملی برای تشویق انسان به تقلب كردن یا ایجاد حس خودخواهی در وی باشد؟

در یك تحقیق گروهی از شركت كنندگان در یك اتاق كم نور و تقریبا تاریك و گروه دیگر در اتاقی با نور كافی قرار گرفتند. به این افراد 10 دلار داده شد و از آنها خواستند كاری را انجام داده و در ازای آن نیم دلار مزد بردارند. نتیجه این شد كه افرادی كه در اتاق كم نور این آزمایش را انجام دادند بیشتر در كار خود تقلب كردند و نسبت به كسانی در اتاق روشن تحت آزمایش بودند پول بیشتری برای خود برداشتند.

در یك تحقیق دیگر نیز مشخص شد كسانی كه عینك آفتابی به چشم می‌زنند در مقایسه با افرادی كه از عینك عادی با شیشه شفاف استفاده میكنند در تعامل با یك فرد غریبه بیشتر از خود رفتار خودخواهانه نشان می دهند.

محققان می‌گویند تجربه تاریكی در واقع حس گمنامی را در انسان افزایش می‌دهد و این امر فرد به انجام چنین رفتارهایی ترغیب می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha