منطقه حفاظت شده مراکان با بیش از 103 هزار هکتار وسعت تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی قرار دارد که در تاریخ 7 شهریور سال 1346 طبق مصوبه شماره یک شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده است.

ساخت فرودگاه در مهم ترین زیستگاه قوچ میش ارمنی کشور منتفی است

سلامت نیوز:منطقه حفاظت شده مراکان با بیش از 103 هزار هکتار وسعت تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی قرار دارد که در تاریخ 7 شهریور سال 1346 طبق مصوبه شماره یک شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده است.


 به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا  منطقه حفاظت شده مراکان به علت دارا بودن زیستگاه های مختلف از تنوع گونه‌های جانوری برخوردار بوده و با تأثیرپذیری از محیط اطراف خود و به دلیل داشتن ارتفاعات، صخره‌ها، دشت‌ها و تپه ماهورهای متعدد با پوشش گیاهی متنوع استپی، به صورت یک مجموعه ارزشمند از حیات جانوری در شمال غربی کشور در آمده است.


 گونه‌های بارز علف خواران بزرگ جثه منطقه حفاظت شده مراکان شامل قوچ و میش ارمنی، کل و بز می‌باشد و همچنین گونه هایی مثل گرگ، خرگوش و سیاه‌گوش در منطقه مشاهده می‌شود.

طقه حفاظت شده مراکان، حیات بزرگترین زیستگاه قوچ میش ارمنی کشور با چالش جدی مواجه می شود و ساخت این فرودگاه در محدوده سر محیط بانی “قوچعلی کندی” موجب بسته شدن کریدور مهاجرت قوچ میش ارمنی خواهد شد و با بسته شدن این کریدور قطعا نسل این حیوان زیبا و نادر منقرض خواهد شد.


پرویز آراسته، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی  گفت: ماهم در حد شایعه احداث فرودگاه را در منطقه آزاد تجاری جلفا شنیدیم و نامه هایی را هم برای جلوگیری از این کارنوشتیم.


وی افزود:برای احداث فرودگاه و هر مکانی در مکان حفاظت شده شرایطی نیاز است و باید ارزیابی و کار کارشناسی صورت گیرد.
آراسته تصریح کرد: هیچ گونه نامه ارزیابی به ما نرسیده است و هنوز هیچ احداثی در این منطقه صورت نگرفته است.
مدیرکل  حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: احداث فرودگاه در این منطقه نیازمند مصوبه هیئت دولت است که تاکنون هیچ مصوبه ای انجام نشده است، بنابراین احداث فرودگاه در این منطقه غیر منطقی و منتفی است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha