معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر با اشاره به اینکه مدیریت بحران زمانی در جامعه مطلوب تر صورت می‌پذیرد که سرمایه اجتماعی افزایش یابد، گفت: ساختمانها، بیمارستانها و آسانسورها از لحاظ سطح ایمنی در برابر زلزله و ایمن‌سازی نظارت و ارزیابی جدید شوند.

سلامت نیوز: معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر با اشاره به اینکه مدیریت بحران زمانی در جامعه مطلوب تر صورت می‌پذیرد که سرمایه اجتماعی افزایش یابد، گفت: ساختمانها، بیمارستانها و آسانسورها از لحاظ سطح ایمنی در برابر زلزله و ایمن‌سازی نظارت و ارزیابی جدید شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،دکتر سید حمید جمال الدینی  با تاکید بر نقش سرمایه‌های اجتماعی در مدیریت بحران، اظهار داشت: سرمایه اجتماعی هنگام بروز بحران در هر جامعه، حکم برگ برنده را دارد، چراکه سرمایه اجتماعی و مدیریت بحران با یکدیگر رابطه مستقیم داشته و با افزایش سرمایه اجتماعی با مولفه های مشارکت، اعتماد، امنیت و ...، مدیریت بحران مطلوبتری صورت می‌پذیرد.

جمال الدینی افزود: اعتماد و مشارکت عمومی در مدیریت بحران در مراحل چهارگانه مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، اقدام و بازسازی می‌تواند اثربخشی مداخلات را تا حد زیادی ارتقا دهد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با بیان اینکه سرمایه اجتماعی میان سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی با مردم و میان خود مردم به مرور و گام به گام شکل می‌پذیرد، تصریح کرد: این مهم نیازمند مراقبت و اقدامات عملی است و اقداماتی که نشان‌دهنده توجه مسئولان و مجموعه مدیریت شهری به مسئله بحران و عواقب آن است می‌تواند به بهبود این سرمایه اجتماعی کمک کند.

وی عنوان کرد: ارزیابی و نظارت بر ساختمان‌های مسکونی به لحاظ سطح ایمنی در برابر زلزله و ایمن‌سازی و نظارت بر ساختمان‌های بیمارستان‌ها که توسط شورای شهر و وزارت بهداشت عملی شده است یا استانداردسازی آسانسورهای نصب شده در کشور بر اساس مصوبه شورای استاندارد از سال 1382، نه تنها از بعد فنی که از نظر اجتماعی نیز بسیار ارزشمند و قابل توجه است.

جمال الدینی افزود: چنین حرکت‌هایی از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های مدیریتی و خدماتی می‌تواند امکان گفت‌وگو و توجه به مسئله بحران را در جامعه باز کرده و حتی راه را برای فراگیرتر کردن این بحث و پیرو آن آموزش همگانی در زمینه بحران بازکند.

وی ادامه داد: نحوه اجرایی شدن و نظم و تداوم این دستورالعمل‌ها بسیار مهم است اما نفس اعلام و تبلیغ بر روی آنها می‌تواند توجه به مسئله بحران و بر عهده گرفتن مسئولیت جدی در زمینه آن را تبدیل به یک ارزش اجتماعی کند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در اساسنامه‌ خود وظیفه مدافعه‌گری را بر عهده دارد، عنوان کرد: هلال احمر در کنار تمام وظایف خود برای آموزش و امدادرسانی، مدافع و مشوق چنین حرکت‌هایی است، چرا که همانطور که گفته شد حرکت‌هایی اینچنین از چند جنبه می‌توانند به مدیریت بحران کمک کنند، که شاید مهمترین و غیرآشکارترین آنها بالابردن اعتماد عمومی و به تبع آن سرمایه اجتماعی در جامعه است.

جمال الدینی خاطرنشان کرد: هلال احمر به عنوان نهادی با وظایف بشردوستانه و در راستای رسیدن به جامعه‌ای تاب‌آور در برابر بحران تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن چنین حرکت‌هایی به یک «ارزش اجتماعی» به کار می‌بندد و یقین دارد که این ارزش اجتماعی نه تنها به کار موقعیت‌های بحرانی خواهد آمد که در تمامی موقعیت‌های اجتماعی سود و صرفه اجتماعی و اخلاقی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha