عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علت عمده اجرایی نشدن قانون جامع کنترل ومبارزه ملی با دخانیات را سوء مدیریت و بی توجهی دولتمردان دانست.

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علت عمده اجرایی نشدن قانون جامع کنترل ومبارزه ملی با دخانیات را سوء مدیریت و بی توجهی دولتمردان دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،حسینعلی شهریاری  با انتقاد از بی‌توجهی نسبت اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، تصریح کرد: هرچند این قانون به مدت 10 سال است تصویب شده اما تاکنون به دلایلی همچون سوءمدیریت و بی توجهی دولتمردان نسبت به اجرای آن غفلت شده در حالی که شیوع مصرف مواد دخانی در کشور به مرز هشدار رسیده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری تبصره2 ماده 1 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، یادآور شد: بر اساس تبصره 2 ماده 1 قانون مذکور ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات موظف است گزارش عملکرد شش ماهه به هیات وزیران و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کند اما متاسفانه تاکنون ما شاهد ارائه چنین گزارشی به کمیسیون نبوده‌ایم هر چند گزارش به تنهایی هم هیچ گره ای از مشکل مصرف مواد دخانی در کشور باز نمی کند و مدیریت آن نیازمند اجرای کامل قانون است.

شهریاری ادامه داد: دولت سابق با توجه به آئین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب سال 1386 که در آن ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی از جمله قهوه خانه ها با صراحت مورد تاکید قرار گرفته اقداماتی در این رابطه انجام داد اما متاسفانه برخی با توجیه خطر ورشکستگی این مراکز و به تبع آن بیکار شدن 2000 هزار نفر این موضوع را در نیمه های راه نیمه کاره رها کردند؛ البته عرضه قلیان در اماکن عمومی در برخی مناطق اجرا می شود و در برخی مناطق نسبت به اجرای آن بی توجهی می شود.

وی افزود: هر چند بر اساس این قانون دستگاه هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری باید به منظور برنامه ریزی برای مبارزه با مصرف مواد دخانی و حفظ سلامت عمومی با هم همکاری لازم را داشته باشند اما متاسفانه این دستگاه‌ها به صورت مقطعی به این موضوع پرداخته و تاکنون گام های اساسی از سوی آنها برای کاهش مصرف مواد دخانی در کشور برداشته نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم خواستار اجرای کامل قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات شد و گفت: اجرایی شدن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را در کاهش مصرف مواد دخانی موثر است، مسئولان باید گام های اساسی در اجرایی شدن این قانون برداشته تا مصرف مواد دخانی در کشور کاهش یابد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم، در رابطه با اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای توقف واردات تنباکوهای معطر، تصریح کرد: در مواردی  تنباکوها آلوده به مواد مخدر و از طریق قاچاق یا تحت عنوان تنباکوهای معمولی به کشور وارد می شود البته اقدام وزارت بهداشت برای توقف واردات تنباکوهای معطر  اقدامی ارزنده بوده و امیدواریم این موضوع گامی در جهت اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزایش مصرف و عرضه قلیان را ناشی از بی‌توجهی به اجرای قانون ده ساله مبارزه ملی با دخانیات خواند و بر ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه و رستوران های سنتی تاکید کرد و گفت: بر اساس قانون مذکور عرضه قلیان در چنین اماکنی به طور کلی ممنوع است ولی به دلیل اشتغال کاذب و بی توجهی مسئولان امر به این موضوع بی توجهی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha