دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 193331

حریق پتروشیمی در روز جهانی حفاظت از لایه ازون، بزرگ‌ترین اتفاق مخرب در عسلویه است .

ابر سیاه پتروشیمی در جان محیط زیست

سلامت نیوز:حریق پتروشیمی در روز جهانی حفاظت از لایه ازون، بزرگ‌ترین اتفاق مخرب در عسلویه است .

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از روزنامه سبزینه، آتشی که در مجتمع پتروشیمی مبین به‌عنوان تنها تامین‌کننده یوتیلیتی طرح‌های پتروشیمی جرقه زد، تولید محصولات پتروشیمی در تمامی مجتمع‌های فاز یک عسلویه را متوقف کرد. فارغ از دلایل متعددی که درباره این حریق‌های سریالی اعم از خرابکاری یا کیفیت نامطلوب قطعات خریداری شده از چین در سال‌های گذشته ذکر می‌شود، این مجموعه آتش‌سوزی‌ها خساراتی را نیز به بار می‌آورند. بخشی از این زیان‌ها در قالب عدد و رقم‌های مرسوم می‌گنجند و گروه دیگر آن‌ها به خساراتی بازمی‌گردند که محیط زیست این مناطق اعم از انسانی و دریایی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. به‌ویژه در آتش‌سوزی اخیر این موضوع دامنه گسترده‌تری داشت و دود سیاه آسمان این مناطق را فراگرفت.

در همین رابطه معصومه ابتکار  عنوان کرد: اختلالی که در این پتروشیمی رخ داد باعث شد دو واحد دیگر نیز دچار مشکل شود و فلرهای آن‌ها بسیار آلوده شد و دود سیاه و آلودگی بسیار شدیدی ایجاد کرد که نشان‌دهنده ضرورت توجه به  HSE است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این‌که ما گزارش‌های خود را درباره خسارت و آسیب‌های حادثه ارائه کرده‌ایم و تذکرات لازم برای دقت بیش‌تر به این واحد داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز هیئتی از بازرسان سازمان به منطقه اعزام شدند و پیگیر این موضوع هستیم. نسبت به هیچ کدام از این موارد غافل نیستیم و باید در واقعیت راهکارهای عملی را مورد توجه قرار دهیم که همان اجرای واقعی HSE، ضوابط و استانداردهای زیست‌محیطی، جمع‌آوری گازهای فلر و کاهش آلودگی هوا و آب است.
امین منصوری، کارشناس ارشد تعمیرات صنعت گاز، گفت: مجتمع پتروشیمی مبین به واسطه تامین‌کنندگی، برق، بخار و اکسیژن (واحد‌های کمکی) برای سایر مجتمع‌ها نقش استراتژیک دارد.

وی افزود: در حال حاضر این واحد طی این چند روز به سرویس برنگشته است. از این رو با آتش‌سوزی در این مجتمع تولید محصول در سایر مجتمع‌ها نیز متوقف شده یا به حداقل رسیده است. مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل خطرات ایمنی مجبورند تا گازهای داخل سیستم خود را در فلر‌ها با شدت بسوزانند تا واحدهای پتروشیمی دچار خسارت یا حادثه نشوند. وی ادامه داد: گازهایی که در فرآیند تولید نمی‌توانند استحصال شوند در فلر می‌سوزند که این امر میزانی از آلایندگی را به دنبال دارد و به‌همراه خود دود سیاه غلیظی دارد.

 وی درباره خسارت‌های این آتش‌سوزی در حوزه محیط زیست عنوان کرد: علاوه‌بر خسارت‌های مالی از عدم تولید، حریق رخ داده در مجتمع مبین خسارت‌های زیست‌محیطی زیادی برای منطقه پارس جنوبی دارد.

ناصر بوهندی، عضو هیئت مدیره شورای ملی محیط زیست، نیز در گفت‌وگو با «سبزینه» بیان کرد: حریق رخ داده در پتروشیمی مبین یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات تخریب‌کننده محیط زیست و آلایندگی در تاریخ عسلویه بوده و ما تاکنون با حادثه‌ای با این وسعت روبه‌رو نبوده‌ایم.
وی افزود: از آن‌جا که این پتروشیمی یوتیلیتی برق و بخار سایر مجتمع‌ها را تامین می‌کرد، به صورت زنجیروار فعالیت در سایر پتروشیمی‌ها به‌واسطه فقدان آب و بخار را نیز متوقف کرد. این مجتمع‌ها ناچار شدند تمامی فرآیند را آتش زده و همین امر سبب وارد شدن سموم شیمیایی به جو شد. این فعال محیط زیست به هم‌زمانی این اتفاق با روز جهانی حفاظت از لایه ازون اشاره کرد و گفت: این در حالی است که مسئولان کمترین اطلاع‌رسانی را به مردم و کارکنان در حوزه ایمنی و سلامت داشتند.

وی اضافه کرد: توزیع نکردن ماسک بین مردم و آگاهی‌رسانی درباره زمان خاتمه این حادثه یا تعمیرات آن از جمله کاستی‌های صورت گرفته در حریق پتروشیمی مبین بود. هر چند ما منکر تلاش‌های پرسنل پتروشیمی برای رفع این بحران نیستیم؛ اما نیاز است که مردم محلی از اطلاعات کافی برخوردار باشند.

بوهندی ادامه داد: فارغ از آلودگی‌هایی که سوختن این گازها در هوا ایجاد کرده‌اند، موادی نیز به دریا رها می‌شوند که می‌تواند محیط زیست دریایی را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.


وی گفت: همه این مشکلات از آن‌جا ناشی می‌شود که مدیریت پدافند غیرعامل جدی گرفته نشده؛ در حالی که در اساس‌نامه وزارت نفت و قانون این مقوله ذکر شده است. بوهندی ادامه داد: براساس مدیریت پدافند غیرعامل چنانچه این حوادث اتفاق بیفتد، جایگزینی باید وجود داشته باشد تا شاهد بروز همه این آلودگی‌ها به یک‌باره نباشیم. این فعال محیط زیست عنوان کرد: 20 هزار انسان در شهر نخل‌تقی عسلویه زندگی می‌کنند که فاصله بسیار نزدیکی با تاسیسات دارند. تنها راه فرار این جمعیت انسانی در زمان بحران و انفجار یک راه آسفالته است یا آن‌ها باید وارد دریا شوند. این اتفاق نشان می‌دهد باید برای مردم پناهگاه‌ها و راه‌های اضطراری مشخص شود تا در صورت انفجار بتوانند خود را از خطر دور کنند.

 وی با بیان این‌که مردم عسلویه امیدوار بودند مشابه حادثه ماهشهر، وزیر نفت و سایر مسئولان پتروشیمی در این زمینه نیز بازدیدی از حریق داشته باشند، گفت: تشکیل کمیته بحران و واکنش نمایندگان مجلس و کمیسیون انرژی از دیگر درخواست‌هایی بودند که تاکنون محقق نشده‌اند.

عضو هیئت مدیره شورای ملی محیط زیست عنوان کرد: عدم واکنش سریع محیط زیست بوشهر، سازمان محیط زیست مرکز و وزارت نفت از دیگر مواردی است که نشان می‌دهند روال معمول مدیریت و اطلاع‌رسانی در برابر بحران‌ها را درباره عسلویه شاهد نبودیم.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha