در پی اعلام خبری مبنی بر آماده شدن داروی ایرانی بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت C و مقاوم به درمان، رییس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت از آغاز درمان بیماران با این دارو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برای رایگان شدن این دارو به اعتباری یک میلیاردی نیاز داریم.

رایگان کردن یک داروی «خاص» به شرط تامین اعتبار 1 میلیاردی

سلامت نیوز: در پی اعلام خبری مبنی بر آماده شدن داروی ایرانی بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت C و مقاوم به درمان، رییس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت از آغاز درمان بیماران با این دارو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برای رایگان شدن این دارو به اعتباری یک میلیاردی نیاز داریم.

دکتر محمد عقیقی در گفت وگو با ایسنا، درباره اخباری در مورد عرضه داروی ایرانی بیماران هموفیلی مقاوم به درمان گفت: البته این دارو در حال حاضر هم در دسترس است و برای بیماران غیرخاص مبتلا به هپاتیت C در بازار وجود دارد.

وی با اشاره به روند تولید و تأیید داروی ایرانی بیماران هموفیلی مقاوم به درمان، افزود: بعد از اینکه داروی ایرانی تولید شد، مراحل آزمایشش را طی کرد و مجوزهای لازم نیز از سوی سازمان غذا و دارو صادر شد، برای اطمینان از کیفیت داروی تولیدی ما از  دکتر علویان، رییس شبکه هپاتیت، خواستیم تا بررسی های علمی و ارزیابی‌های بالینی را انجام دهند و طی مکاتبه‌ای از دکتر علویان استعلام کردیم و نظرشان را درباره درمان بیماران خاص مقاوم به درمان با این داروی ایرانی جویا شدیم که اعلام کردند؛ با توجه به تجربه محدودی که درباره این دارو در کشور وجود دارد، به نظر می رسد که داروی مناسبی برای درمان بیماران هموفیلی مقاوم به درمان است.

400 هموفیلی مقاوم به درمان در انتظار آغاز درمانشان با داروی ایرانی

عقیقی با بیان اینکه بر این اساس این دارو برای بیماران خاص مبتلا به هپاتیت C آماده انتشار است و  مسئولان سازمان غذا و دارو باید زمان آن را اعلام کنند، ادامه داد:  این داروی ایرانی هم اکنون هم در بازار ایران موجود است و قیمتش نیز یک دهم قیمت برند اصلی است. خوشبختانه سازمان های بیمه گر هم از آن حمایت کردند. بنابراین با  تمهیداتی که انجام شده، امیدواریم به زودی برنامه درمانی را برای بیماران هموفیلی مقاوم به درمان آغاز کنیم.

رییس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: از حدود 3500 بیمار خاصی که به هپاتیت C مبتلا بودند، نزدیک به 400 نفرشان نسبت به درمان با داروهای قبلی مقاومند. بر این اساس طی تعاملاتی که انجام شد، حدود 50 نفر از این بیماران تحت درمان با داروی خارجی برند اصلی قرار گرفتند.

عقیقی با اشاره به هزینه بالای داروی برند اصلی این بیماران، گفت: قیمت یک پکیج درمانی این داروی خارجی برای یک  دوره سه تا شش ماهه بین 60 تا 90 میلیون تومان است و واقعا تأمین چنین اعتباری از سوی وزارتخانه آسان نبود. از طرفی بیمه ها هم این دارو را تحت پوشش خود قرار نمی دادند و باید تمام این پول را معاونت درمان یا سازمان غذا و دارو پرداخت می کرد. در حالیکه تأمین چنین هزینه ای برای وزارت بهداشت هم مقدور نبود. با این حال خوشبختانه همزمان با این موضوع داروی برند ایرانی هم تولید و وارد بازار شد و به نظر می رسد که کیفیت دارو مورد قبول است.

وی درباره قیمت داروی ایرانی بیماران هموفیلی مقاوم به درمان، گفت: قیمت یک دوره درمانی داروی ایرانی بیماران هموفیلی مقاوم به درمان نزدیک به 7.5 میلیون تومان است و اکنون با پوشش بیمه ای آن، فرانشیز سهم بیمار 30 درصد است. یعنی کل دوره درمان با این دارو 7.5 میلیون تومان هزینه دارد که 30 درصد آن سهم بیمار است.

رایگان کردن یک داروی «خاص» به شرط تامین 1 میلیارد اعتبار

رییس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت ادامه داد: در عین حال ما بسیار امیدواریم تا در اعتباراتی که برای سال 95 پیشنهاد دادیم و قرار است در قانون بودجه هم قرار گیرد، اعتباری برای این دارو پرداخت شود تا بتوانیم فرانشیز سهم بیمار را حذف کرده و دارو را به صورت رایگان به بیماران ارائه دهیم. بر این اساس به محض اینکه این اعتبار تخصیص داده شود، ما به صورت رسمی به دانشگاه ها اعلام می کنیم که 30 درصد فرانشیز سهم بیمار هم برای بیماران رایگان شود.

عقیقی با بیان اینکه به شدت به دنبال حذف 30 درصد فرانشیز بیماران هموفیلی مقاوم به درمان برای استفاده از این داروی ایرانی هستیم، ادامه داد: البته از آنجایی که از ابتدای سال تاکنون اعتباری برای بیماران خاص دریافت نکرده ایم و چیزی به معاونت درمان ابلاغ نشده، متاسفانه کمی با احتیاط پیش رفتیم. ضمن اینکه برای پوشش بیمه ای دارو و فراهم بودن دارو تلاش کرده‌ایم، اما برای پوشش سهم بیمار به کسی قول نداده‌ایم و منتظر هستیم تا به محض اینکه اعتبارات لازم برای این کار داده شد، بلافاصله آن را به دانشگاه‌ها ابلاغ  کنیم تا فرانشیز سهم بیمار را حذف کنند و آن را از ما دریافت کنند.

وی در پاسخ به اینکه 30 درصد فرانشیز سهم بیماران در این دارو چقدر هزینه برای بیماران بر می‌دارد و برای اعتبار آن چه میزان اعتبار نیاز است؟ گفت: بنابراین امیدواریم  تا این 350 بیمار خاص مبتلا به هپاتیت C که مقاوم به درمان هستند، با این دارو درمان شوند و ان‌شاءالله درصد زیادی از آنها به درمان پاسخ دهند. در عین حال اکنون که بیماران باید فرانشیز 30 درصدی را بپردازند، این 30 درصد حدود 2.5 میلیون تومان خواهد بود. حال 350 نفر از بیماران نیازمند این درمان هستند، بنابراین اگر حدود یک میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم، می‌توانیم دارو را به صورت رایگان به بیماران ارائه دهیم و فرانشیز سهم بیمار را حذف کنیم.

رییس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از بیماران خاص مقاوم به درمان با این داروی ایرانی تحت درمان قرار نگرفته اند، اظهار کرد: البته داروی ایرانی برای بیماران مقاوم به درمان غیرخاص موجود است و مصرف می شود، اما هنوز مصرف آن برای بیماران خاص آغاز نشده، چرا که بیماران غیرخاص باید فرانشیز دارو را بپردازند و بنابراین دارو موجود است و از نظر توزیع آن مشکلی وجود ندارد.

عقیقی تاکید کرد: اکنون ما باید تصمیم بگیریم که دارو را با حمایت 100 درصدی بدهیم که در این صورت باید اعتبار آن در معاونت درمان تامین شود و بعد از آن ما به سرعت برنامه درمان را برای بیماران آغاز می کنیم. چرا که آمار و محل استقرار بیماران را داریم و به محض تأمین این اعتبار ما دارو را میان دانشگاه‌ها تقسیم می کنیم و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha