سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 193346

مسئولان سازمان نظام پرستاری و جمعیت هلال احمر، در نشست مشترک به بررسی موانع پیش رو در مسیر اجرای طرح «سلامت یار» در بیمارستان های دولتی، پرداختند.

بررسی مشکلات اجرای «طرح سلامت یار» در بیمارستان ها

سلامت نیوز: مسئولان سازمان نظام پرستاری و جمعیت هلال احمر، در نشست مشترک به بررسی موانع پیش رو در مسیر اجرای طرح «سلامت یار» در بیمارستان های دولتی، پرداختند.

به گزارش مهر به نقل از نظام پرستاری، در جلسه مشترک رئیس کل و مسئولین سازمان نظام پرستاری با رئیس جمعیت داوطلبان هلال احمر جهوری اسلامی ایران و مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمردر روز دوشنبه در محل سازمان نظام پرستاری کشور برگزار شد که در این جلسه  راه های همکاری بین این دو نهاد مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه دکتر علی محمد آدابی رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به جایگاه ویژه همکاری و تعامل دربین نهادهای ملی و مردمی گفت:  این جلسات مشترک می بایست  بطور مداوم برگزار شود تا بتوان از ظرفیت های این دو نهاد درارائه خدمت به سلات مردم نهایت استفاده را نمود.

وی با اشاره به لزوم رعایت حقوق مردم در بخش های مختلف جامعه خدمت رسان درحوزه سلامت کشورخاطر نشان کرد: جمعیت هلال احمر به عنوان یکی از بخش های اصلی و موثر درحوزه سلامت باید درطرح های ملی چون طرح سلامت یار نظرات بخش های مختلف ارائه دهنده خدمت درآن عرصه را نیزدر نظر گیرد و به دغدغه های سازمان نظام پرستاری توجه نماید.

آدابی، دغدغه اصلی سازمان در طرح سلامت یار را رعایت حریم شخصی بیمار وحقوق بیمار عنوان کرد و افزود: احترام به حقوق یکدیگر در سطح خانواده و جامعه،   اصلی مسلم است وخداوند درقرآن می فرماید که تنها از متقین می پذیرد لذا نباید انجام امری ولو ثواب منجر به تضییع حققوق دیگران گردد و لذا جمعیت هلال احمر اگر قرار است در این طرح در حوزه درمان وارد شود و بخشی از خدمات نظام سلامت را به عهده گیرد باید در راستاری رعایت حقوق متقابل بیمار و پرستار حرکت کرده وتربیت شوندگان این حوزه می بایست حریم شخصی بیمار را به عنوان افراد امین رعایت کنند.

در ادامه محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری به بررسی و بیان راه های همکاری مشترک بین سازمان نظام پرستاری و جمعیت هلال احمر پرداخت و گفت: سازمان نظام پرستاری به عنوان بزرگترین سازمان صنفی در حوزه سلامت با پوشش بیش از دویست هزار پرستار و گستره کشوری در بیش از ۱۲۰ شهر در سطح کشور می تواند همانند جمعیت هلال احمر در حوزه های مختلف خدمت رسانی در بخش سلامت کشور ورود کرده و در زمینه های آموزش سلامت همگانی و نیروهای تخصصی ویژه در حوادث و بلایای طبیعی به ارائه خدمات بپردازد.

وی با اشاره به ویژگی های تخصصی شغلی پرستاران  پیشنهاد گسترش همکاری بین سازمان نظام پرستاری و جمعیت هلال احمر را مطرح کرد و اظهار داشت: سازمان نظام پرستاری آمادگی دارد تا در زمینه ارائه خدمات به هموطنان در حوزه حج و زیارت و زائرین عتبات عالیات باب همکاری را گشوده و نیروهای تخصصی در این زمینه معرفی نماید.

شریفی مقدم همچنین از آمادگی سازمان نظام پرستاری در زمینه همکاری های بین المللی خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به جایگاه شناخته شده سازمان هلال احمر در مجامع بین الملل، سازمان نظام پرستاری نیز  پیشنهاد تشکیل گروه پرستاران بدون مرز را دارد و از این سازمان می خواهد تا در این زمینه همراهی و همکاری های لازم را نماید.

در ادامه فرحناز رافع رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، از سازمان نظام پرستاری خواست از ظرفیت های خود استفاده کرده و با تشویق وترغیب پرستاران کشور آنان را به عضویت سازمان داوطلبان هلال احمر در آورده و مقدمات اجرایی این همکاری را فراهم آورند.

وی به همکاری سازمان نظام پرستاری در حوزه آموزش نیروهای تخصصی اشاره کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از نیروهای داوطلب این سازمان از بخش های مختلف جامعه چون آموزش و پرورش هستند و ما با سازمان های مختلف دیگر همچون نظام پزشکی و نظام مهندسی نیز در  ارتباط بوده ایم و اعضای این سازمان ها نیز به عضویت سازمان هلال احمردرآمدند و لذا سازمان نظام پرستاری با توجه به تخصص خود می تواند همکاری مناسبی درزمینه آموزش های عمومی مانند کمک های اولیه و امداد و نجات ونیز در حوزه معاونت درمان سازمان در زمینه های تخصصی تر مانند بحث بازتوانی و توانمند سازی اقشار آسیب پذریر جامعه ونیز پیشگیری از بیماری های شایع زنان وکودکان همکاری های لازم را ارائه نمایند که این آموزش ها می تواند در کمیته های تخصصی بررسی گردد.

رافع با اشاره به این نکته که جمعیت های ملی چون جمعیت هلال احمر کار تصدی گری انجام نمی دهند، اظهار کرد: رسالت سازمان های مردم نهاد رفع نیازهای واقعی جامعه می باشد.

وی در زمینه طرح «سلامت یار» نیز خاطر نشان کرد: این طرح با پیشنهاد مستقیم وزیر بهداشت و به دنبال کمبود شدید نیروی انسانی در وزارت بهداشت در دیدار رئیس جمعیت هلال احمر با وزیر بهداشت مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت و همانطور که در اهداف آن آمده شامل حمایت روحی و عاطفی از بیمار است که در این زمینه مطالعات بسیاری در چندین کشور به عمل آمده است.

وی همچنین به مشکلات این طرح در اجرای پایلوت آن در چند بیمارستان اشاره کرده و گفت: متاسفانه همکاری خوبی در این زمینه از طرف برخی بیمارستان ها صورت نگرفت و حتی وسیله ایاب ذهاب و خوراک و افراد داوطلب و حتی بیمه مسئولیت هم به آنان تعلق نگرفت.

رافع  ادامه داد: ما هم اکنون یک طرح پایش را در این مرحله به اجرا گذاشته ایم و با طرح پرسشنامه ای، در صدد جمع بندی و بررسی نقاط ضعف و قوت طرح سلامت یار هستیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه نماییم.

در ادامه دکتر افشین علیخانی مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر نیز با بیان این نکته که هم اکنون جمعیت هلال احمر جهموری اسلامی ایران در عرصه بین الملل جزو شورای حکام است، گفت: پشتوانه اصلی جمعیت هلال احمر اعتماد همگانی به این سازمان است و هر طرحی تا مشارکت مردمی نباشد در عرصه اجرا کارایی موفقی نخواهد داشت.

وی، امکانات جمعیت هلال احمر بسیار گسترده برشمرد و به زمینه های مشترک همکاری بین سازمان نظام پرستاری و جمعیت هلال احمر اشاره کرد و افزود: سازمان نظام پرستاری با توجه به پشتوانه قوی نیروی انسانی متخصص خود و نیز ساختار سازمانی و گستره کشوری خود می تواند زمینه مشارکت گسترده ای را در حوزه بهداشت و درمان فراهم کند.

علیخانی با پشنهاد تشکیل کمیته های تخصصی بین جمعیت هلال احمر و سازمان نظام پرستاری به هم افزایی درتعامل بین این دو نهاد اشاره کرد و خاطر نشان شد: این کمیته ها می تواند فرصتی باشد که در آن نیازهای مورد نیاز مردم بررسی و با همکاری این دوسازمان بتوان به رفع مشکلات جامعه کمک کرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha