یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۲

ولین همایش ملی مشكلات اضطرابی كودكان و نوجوانان با حضور رئیس سازمان روان‌شناسی برگزار شد كه دكتر‌غلامعلی افروز در این همایش صحبت‌های خوبی داشت. در این همایش دكتر افروز گفت: بسیاری از بزهكاران افرادی هستند كه از نظام تعلیم و تربیت وامانده‌اند.

نیمی از بزهكاران، اخراجی‌ها هستند
دكتر غلامعلی افروز با اشاره به اینكه در نظام‌های آموزشی موفق 98 درصد از دانش‌آموزان در چرخه آموزشی قرار دارند به ایسنا گفت: در گروه سنی مدرسه تنها حدود 67 درصد از دانش‌آموزانی كه باید در مدارس مشغول تحصیل باشند، در چرخه نظام تعلیم و تربیت حضور دارند و مابقی این افراد بسیار زود از چرخه آموزشی خارج می‌شوند كه دانش‌آموزان خارج شده از این چرخه در معرض آسیب‌های اجتماعی و كجروی قرار می‌گیرند. رئیس سازمان نظام روان‌شناسی در ادامه گفت: ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی در ناامنی درونی است و هرچند فقر و بیكاری زمینه‌ای برای بروز جرایم است اما علت اصلی وقوع جرایم را باید در انسان‌ها جست‌وجو كرد. حقارت و عقده‌های درونی، احساس خشم و نفرت به خانواده، اجتماع و حاكمیت می‌تواند انسان را آسیب‌پذیر كرده و به آرامی و با توجه به اینكه فرد ارزشی برای خود قائل نیست، رفتارهای ناهنجاری را از خود نشان دهد.
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی با اشاره به اینكه افرادی كه ضریب هوشی آنها متناسب با دوره آموزشی به‌ویژه در دوره راهنمایی نیست، وامانده‌های نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: با توجه به تحقیق انجام شده، بیش از 50 درصد از نوجوانان بزهكار در تهران، مشهد، شیراز و كرمانشاه جزو واماندگان و اخراجیان نظام تعلیم و تربیت هستند. او ادامه داد: انتظار می‌رود، وزارت آموزش‌و‌پرورش برای تمام افراد 6 تا 18 سال بستر تعلیم و تربیت را به‌رغم اینكه آنها از نظر هوشی متفاوت هستند، ایجاد كند. به‌عبارت دیگر، نظام آموزشی باید به‌گونه‌ای باشد كه با میزان هوشی این گروه سنی متناسب بوده و دروس آموزشی آنها مهارت محور، خلاق‌پرور و متاثر از فرهنگ‌های بومی و همچنین كاربردی باشد. در این رابطه دولت، مجلس و آموزش‌و‌پرورش باید دقت كافی را داشته باشند كه هیچ‌كس از نظام آموزشی جا نماند.

اضطراب بزرگ‌ترین اختلال روانی
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی كشور در ادامه «اضطراب و افسردگی» را بزرگ‌ترین اختلال روانی قرن توصیف كرد و در این رابطه گفت: در برخی از كشورها بزرگسالان بیشتر دچار اضطراب و افسردگی هستند، این در حالی است كه در ایران هم زنان متاهل بیشتر از دیگران دارای افسردگی هستند.
در ایران اضطراب و افسردگی در دوران كودكی و نوجوانی كمتر دیده می‌شود اما در 18 و 19 سالگی كه سن بلوغ است، افسردگی بیشتر نمود می‌یابد.
افروز با اشاره به اینكه موضوع اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان دوره راهنمایی نسبت به دوره‌های دیگر بیشتر است،گفت: ضریب هوشی دانش‌آموزان دوره راهنمایی زیاد نیست، در نتیجه این موضوع منجر به ناكامی دانش‌آموزان در تحصیل می‌شود و آنها بیشتر دچار اضطراب و «خانه‌گریزی» هستند. این در حالی است كه در دوره دبیرستان میزان افسردگی و اضطراب كمتر از دوره راهنمایی است.
او در رابطه با «خشونت كودكان» نیز گفت: خشونت دارای اشكال مختلفی است كه گاهی در قالب قهر كردن، فریاد زدن و هیجانات خود را نشان می‌دهد كه این نوع رفتارها می‌تواند در بزرگسالی شكل‌های جدیدتری پیدا كرده و در قالب رفتار خودآزاری و دیگرآزاری نمایان شود. رئیس سازمان نظام روان‌شناسی كشور در مراسم افتتاحیه این همایش نیز طی سخنانی تكذیب، تنبیه،‌ تخریب و تهدید را ریشه‌های به وجود آمدن اضطراب نام برد و گفت: مشكلات اضطرابی می‌تواند مشكلات زیستی همچون اختلالات شناختی، فراشناختی، توجه، حافظه و... را به‌دنبال داشته و احساس بی‌كفایتی همچنین به‌وجود آمدن لغزش‌ها را نیز ایجاد كند. او با بیان اینكه اضطراب اساسا یك پدیده ژنتیكی نیست، ادامه داد: در برخی از مواقع به موضوع مادرزادی بودن در رابطه با اضطراب اشاره شده و در این راستا ممكن است، رگه‌هایی از اضطراب در دوره قبل از تولد وجود داشته باشد اما اساسا اضطراب اختلالی است كه به كودك تحمیل می‌شود و در خانواده شكل می‌گیرد. زمانی كه فرزندان در خانواده احساس امنیت نكرده و احساس می‌كنند به آنها بهایی داده نمی‌شود در درون آنها اضطراب شكل می‌گیرد. همچنین والدین «نتیجه‌گرا» و «كمال‌زده» فرزندان مضطرب را به بار می‌آورند و برای آنها یك حصار روانی ایجاد می‌كنند. هرگونه نگرش و رفتاری كه سلامتی و عزت نفس فرزندان را تحت‌تاثیر قرار دهد، زمینه‌ای برای ایجاد اضطراب است. دكتر افروز بازگشت به خانواده را راهكاری در مقابل موضوع اضطراب نام برد و گفت: احساس امنیت روانی بالاتر از احساس امنیت انتظامی است به‌طوری كه تحول شخصیت انسان در گروی امنیت درونی است. اگر تلاش كنیم تا احساس آرامش و امنیت در خانواده‌ها برقرار شود در نتیجه مشكلات مربوط به اضطراب هم كاهش خواهد یافت.
تهران امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha