یک فعال و تهیه‌کننده برنامه‌های سلامت گفت: متاسفانه هم اکنون تهیه‌کنندگانی در صداوسیما برنامه‌سازی می‌کنند که سابقه فعالیت تخصصی در حوزه سلامت ندارند و سیاست‌گذاری شبکه‌ها نیز به جای اینکه پیشگیری از وقوع بیماری باشد، به سمت درمان پیش رفته است.

اغلب برنامه‌های پزشکی صداوسیما بر زیبایی تمرکز کرده‌اند

سلامت نیوز:یک فعال و تهیه‌کننده برنامه‌های سلامت گفت: متاسفانه هم اکنون تهیه‌کنندگانی در صداوسیما برنامه‌سازی می‌کنند که سابقه فعالیت تخصصی در حوزه سلامت ندارند و سیاست‌گذاری شبکه‌ها نیز به جای اینکه پیشگیری از وقوع بیماری باشد، به سمت درمان پیش رفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مجید یوسفی اظهار کرد: متاسفانه برنامه‌های پزشکی یا روند آموزش سلامت در داخل کشور یک روند کاملا بی‌برنامه و تشریفاتی است و تقدم آموزش صحیح و پیشگیری از بین رفته است.

وی با بیان اینکه رسالت رسانه تلاش در جهت پیشگیری از بیماری‌ها است، اما تمام برنامه‌ها بر اصل درمان سخن می‌گویند، افزود: صدا و سیما به عنوان اثرگذارترین رسانه کشور، متاسفانه برنامه‌های پزشکی خود را به دست افرادی سپرده که هیچگونه سابقه فعالیت در حوزه سلامت ندارند.

 فعال و تهیه‌کننده سلامت ادامه داد: تهیه‌کنندگان برنامه‌های پزشکی به دلیل تخصصی بودن موضوع و سر و کار داشتن آن با سلامت مردم، باید تخصصی و دارای سابقه‌ی کار در حوزه سلامت باشند تا بتوانند برنامه‌ای مطلوب و مطابق میل مخاطب با آموزش‌های لازم تهیه کنند.

یوسفی با بیان اینکه تا زمانی که بیشتر برنامه‌های پزشکی صدا و سیما، مشارکتی و با اولویت درآمدزایی باشد روند آموزش سلامت در کشور همین گونه است، اضافه کرد: همچنین بیشتر این برنامه‌ها صرفا بر مقوله زیبایی تمرکز کرده‌اند به گونه‌ای که گویی به جز این موضوع، مسایل دیگری در این بخش وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هدفمند بودن کارها بسیار مهم است، اظهار کرد: در صدا و سیما سلیقه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود و افراد غیرمتخصص برای برنامه‌های تخصصی برنامه‌ریزی می‌کنند. گاهی نیز برنامه‌های موثر پزشکی به خاطر اختلافات شخصی تعطیل و یا صرفا تفننی به این مسایل پرداخته می‌شود.

این کارشناس سلامت گفت: هنوز در کشور برای پیشگیری از تب مالت و ریشه‌کنی آن تلاش می‌کنیم، اما آیا تمام عشایر و دامداران دسترسی به اینترنت دارند؟ آموزش اصلی باید توسط صداوسیما باشد، اما هنوز صدا و سیما برنامه‌ریزی مشخصی برای این کار نکرده است.

یوسفی ادامه داد: با بررسی برنامه‌های پزشکی صداوسیما این امر مشخص می‌شود که بخش اعظمی از این برنامه‌ها در حوزه زیبایی است، اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم نحوه صحیح شستن دست را به عموم مردم آموزش دهیم.

وی ادامه داد: برای آموزش سلامت عمومی در کشور هزینه‌های بسیاری می‌شود، اما این هزینه به صورت نمادین است و صدا و سیما به عنوان اصلی‌ترین رسانه عمومی، بی‌هدف و صرفا جهت رفع مسئولیت برنامه‌هایی با هدف آموزش و درآمدزایی تهیه می‌کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha