یک آسیب شناس اجتماعی گفت: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی هر دقیقه تنفس در هوای پایتخت برابر با کشیدن 9 نخ سیگار است.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: آلودگی هوا از نگاه سلامتی انسان دارای اهمیت خاصی است در مورد این مساله تعاریف زیادی وجود دارد که به طور کلی بر محور اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان می چرخد.

وی تاکید کرد: هر وقت کیفیت و ترکیب عناصر موجود در هوای استنشاقی افراد به شکلی تغییر کند که به سلامت آنان تاثیر بگذارد هوا دچار آلودگی شده که این موضوع بر جسم، روح، هوا و رفتار انسانها تاثیر می گذارد.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: بسیاری از مسمومیتهای خونی، پرخاشگری ها، سردردها و ... ناشی از آلودگی هوا است که در کنار این مساله مهم آلودگیهای صوتی و اثرات منفی آن بر روح و جسم انسانها نیز مورد توجه قرار می گیرد.

ابهری با اشاره به اینکه ریزش زود هنگام برگها و بروز بسیاری از فرآیندهای منفی در رفتارهای انسان ناشی انواع آلودگیهای تنفسی و صوتی است، اظهار داشت: براساس جدید ترین آمار سازمان بهداشت جهانی تهران یکی از آلوده ترین پایتخت های جهان است به طوری که هر دقیقه تنفس در تهران برابر با کشیدن 9 نخ سیگار است.

کارشناسان این رشته خطر آلودگی هوای تهران را 38 برابر استانداردهای جهانی می دانند که البته آلودگیهای صنعتی ناشی از صنایع و کاخانجات از یک طرف و افزایش روزانه یک میلیون و 200 هزار خودرو به چرخه حمل و نقل تهران عوامل اصلی در این زمینه محسوب می شوند.

این محقق و استاد دانشگاه گفت: برنامه جامع آلودگی هوا مصوب سال 1375 اشاره دارد بر توجه دستگاههای مسئول به عوامل آلودگی هوا و مقابله با آنها که البته حدود 62 کلانشهر کشور مانند مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج و اهواز نیز در ردیف شهرهای آلوده هستند. بیشترین سهم آلودگی هوای تهران به دلیل خودروها و منواکسید کربن و ذرات معلق است.

ابهری تاکید کرد: اصلاح و تقویت الگوی بهره مندی از وسایل نقلیه عمومی و استفاده از خوردوهای شخصی باید در سرلوحه کار نهادهای آموزشی و فرهنگی قرار گیرد که صد البته افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی و اقداماتی نظیر راه اندازی مسیرهای ویژه و اتوبوسهای تندرو می تواند به حل این مشکل جدی کمک بیشتری کند.

به گفته این متخصص علوم رفتاری در هر حال تغییر دیدگاههای فرهنگی و آموزشی از طریق رسانه های عمومی و تصویری و شنیداری و حتی مدارس نیز می توانند از زیانهای بیشتر آلودگی هوا جلوگیری کرده و گامهای بلندی بسوی سلامتی، رفاه و تندرستی هموطنان بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha