چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 193420

یک جفت کفش راحت که پا را از ضربه ها حمایت کند، بهترین دوست کسی است که می دود یا پیاده روی می کند. اما حتی بهترین کفش ها نیز نمی توانند تا آخر دوام بیاورند. وزشکاران حرفه ای می دانند پیاده روی یا دویدن، با کفشی که عمر خودش را کرده باعث بروز آسیب های ورزشی ناخواسته ای همچون گرفتگی ساق پا یا زانو می شود. اما چگونه متوجه شویم کفش ورزشی مان دیگر عمر خود را کرده و وقتش رسیده جای خود را به یک جفت کفش جدید بدهد؟

چرا باید یک کفش ورزش جدید برای خودتان بخرید

سلامت نیوز: یک جفت کفش راحت که پا را از ضربه ها حمایت کند، بهترین دوست کسی است که می دود یا پیاده روی می کند. اما حتی بهترین کفش ها نیز نمی توانند تا آخر دوام بیاورند. وزشکاران حرفه ای می دانند پیاده روی یا دویدن، با کفشی که عمر خودش را کرده باعث بروز آسیب های ورزشی ناخواسته ای همچون گرفتگی ساق پا یا زانو می شود. اما چگونه متوجه شویم کفش ورزشی مان دیگر عمر خود را کرده و وقتش رسیده جای خود را به یک جفت کفش جدید بدهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، در این مقاله به کمک دو متخصص کفش های ورزشی به شما خواهیم گفت چه مواردی را باید در نظر بگیرید.


کیلومترش را رد کردید

نخیل جین مدیر تولید در شرکت Brooks Running می گوید: بعد از 480 تا 650 کیلومتر بهتر است کفشتان را تغییر دهید. از آنجا که سائیدگی و پارگی کفش ها همیشه مشهود نیست این روش کمک می کند بدون اینکه آسیب دیدگی غافلگیرتان کند زمان تعویض کفش را متوجه شوید.

شاید بپرسید حالا چطور کیلومتر بندازم مگه من ماشینم؟ برای این کار توصیه می شود از برنامه هایی که دوندگی یا پیاده روی تان را محاسبه می کنند استفاده کنید. روش های قدیمی نیز وجود دارد و می توانید هر بار مقدار دوندگی یا پیاده روی خود را در یک دفترچه یادداشت کنید. جان هنوود می گوید کسانی که به صورت حرفه ای می دوند می دانند که هر دو ماه یکبار باید کفش هایشان را تغییر دهند.


احساس درد و تیر کشیدن می کنید

هنوود می گوید: همین که یکی از دوندگان دچار آسیب های ساق پا یا زانو می شود از او می پرسم چه مدت است که این کفش را می پوشی؟ درد زانو و گرفتگی ساق پا که باعث درد در قسمت های پایینی پا می شوند هر دو می توانند از نشانه های این باشند که باید به فکر یک جفت کفش جدید باشید.

هنوز دوست ندارید از کفش های ورزشی ارزشمند خود دل بکنید؟ می توانید آنها را نگه دارید و در پیاده روی ها و یا دوندگی های کوتاه مدت مورد استفاده قرار دهید.


کفشتان کهنه به نظر می آید

به گفته هنوود، سه نقطه در کفش وجود دارد که نشان می دهد وقت جایگزین کردن آن فرا رسیده. کف کفش، جلوی کفش و پارچه بیرونی. کف کفش معمولا اولین جایی است که شروع به از بین رفتن می کند چون طوری طراحی شده که شوک و انرژی ای که از زمین به طرف پا می آید را دریافت و خنثی می کند. مشکل اینجاست که سائیدگی این قسمت از کفش را نمی توان به سادگی دید. اگر کفی کفش کهنه شود دیگر کارایی گذشته را نخواهد داشت. بنابراین فشار روی یک قسمت از پا بالا می رود و باعث آسیب دیدگی تان خواهد شد.

قسمت بعدی است که کهنه می شود، جلوی کفش است. پس اگر کف کفش صاف و سائیده شده بود مطمئنا این قسمت نیز دیگر انعطاف پذیری و حمایت گذشته را نخواهد داشت و پا آسیب می بیند. هرگونه سوراخ و پارگی در بافت بیرونی کفش نیز چراق قرمز سومی است که با دیدنش باید به فکر کفشی جدید باشید.

برای اینکه قبل از 480 تا 650 کیلومتر دویدن جلوی از بین رفتن کفشتان را بگیرید، توصیه می شود آنها را فقط برای ورزش کردن استفاده کنید. اگر کفشتان مخصوص دویدن است از آن برای پیاده روی استفاده نکنید. هر کفشی مناسب کاری است که برای آن ساخته شده است. اگر کفشتان را خلاف آنچه مخصوصش است استفاده کنید، مطمئنا دوامی نخواهد داشت.

اگر دو جفت کفش دویدن دارید توصیه می شود هر بار یکی را استفاده کنید تا عمر هر دو افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha