عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از تلاش برای بررسی چگونگی پرداخت کارانه به پزشکان با هدف جلوگیری از افزایش نجومی دریافتی ها خبر داد.

پزشکان دولتی معادل بخش خصوصی ویزیت می گیرند

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از تلاش برای بررسی چگونگی پرداخت کارانه به پزشکان با هدف جلوگیری از افزایش نجومی دریافتی ها خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از خانه ملت، اکبر ترکی در واکنش به برخی اظهارنظرها نسبت به حقوق‌های نجومی پزشکان، افزود: کارانه‌ای که پزشکان در طرح تحول سلامت به جهت حق عمل و ویزیت بیمار دریافت می‌کنند ارقام نسبتا بالایی است که باعث دریافتی‌های زیاد برخی پزشکان شده است.

وی ادامه داد: اگرچه این دریافتی ها در قالب کارانه است اما برخی متولیان در تلاش هستند تا بررسی های لازم را در زمینه نحوه ارایه این کارانه انجام دهند به گونه ای که یا سقفی برای این کارانه ها در نظر گرفته شود یا کارانه ها را به صورت پلکانی به پزشکان پرداخت کنند.

ترکی تصریح کرد: برخی ایرادات به این پرداخت‌ها آن است که در برخی از مناطق برای جذب پزشک، به جای یک k ۲.۵ ، k پرداخت می شود که همین امر نوعی بی عدالتی ایجاد کرده که به نظر می رسد باید یک ساماندهی در این زمینه صورت گیرد.

وی یادآور شد: اگر سقفی برای این کارانه درنظر گرفته شود یا دریافتی کارانه به صورت پلکانی باشد پزشکان می توانند دریافتی معقولی داشته باشند اما درحال حاضر چنین نابسامانی در پرداختی های بیش از حد به پزشکان وجود دارد که وزارت بهداشت و درمان نیز به چنین موضوعی واقف است و باید این موضوع را اصلاح کند.

ترکی درباره چگونگی اجرای طرح پلکانی کارانه ها به پزشکان، افزود: با طرح پلکانی، بین ۶۰ تا ۷۰ درصدی که باید در قالب کارانه به پزشک پرداخت شود، به ازای هر ۱۰ تا ۲۰ درصدی که این درآمد بالاتر می‌رود درصد پرداختی به پزشک کمتر می‌شود و سهمی که برای بیمارستان باقی می ماند بیشتر است.

وی ادامه داد: پزشکان با بودجه دولت و بیماری مردم متخصص می شوند و بر اساس قوانین مصوب مجلس این ها متعهد به ۲ تا ۵ سال ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و تخصصی به مردم دهند، در چنین شرایطی پزشکان هم حقوق دریافت می کنند هم به آنها درصدی از کارانه تعلق می گیرد درحالی که حرفمان این است که نباید بیش از این ها دریافت شود، هم اکنون با عنوان جذب پزشک، k ۲.۵ به آنها پرداخت می شود بدان معنا که پزشک یک بیمار را ویزیت می کند اما به اندازه ۲.۵ بیمار برای وی محاسبه می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: ویزیتی که پزشک در بیمارستان دولتی دریافت می‌کند بر اساس نرخ دولتی است اما زمانی که این ویزیت ضرب در ۲.۵ k  می شود معادل ویزیت بخش خصوصی می شود که این اقدام بار مالی زیادی را بر دوش وزارت بهداشت می گذارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha