یک عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه آزاد با اعلام اینکه در یک دهه گذشته بخش عمده‌ ای از جنگل های کشور از بین رفته گفت: در صورت تصویب طرح تنفس جنگل ها، بهره‌ برداری تجاری از جنگل‌ های شمال به مدت 10 سال ممنوع می شود.

آخرین وضعیت طرح استراحت جنگل‌/تخریب جنگل‌های کشور در 10 سال گذشته

سلامت نیوز: یک عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه آزاد با اعلام اینکه در یک دهه گذشته بخش عمده‌ ای از جنگل های کشور از بین رفته گفت: در صورت تصویب طرح تنفس جنگل ها، بهره‌ برداری تجاری از جنگل‌ های شمال به مدت 10 سال ممنوع می شود.

به گزارش سلامت نیوز، محمد امینیان در گفت و گو با پانا، با اشاره به تصویب کلیات طرح تنفس جنگل ها در کمیسیون کشاورزی مجلس اظهارداشت: تخریب و بهره‌ برداری بی‌ رویه از جنگل‌ ها و منابع طبیعی کشور باعث تأسف است و این موضوع باعث شده تا سرانه جنگل در کشور نسبت به دنیا بسیار پایین ‌تر باشد.


این استاد دانشگاه با تأکید بر حفظ و احیای جنگل های موجود کشور گفت: در حال حاضر جنگل های موجود کشور وضعیت مطلوبی ندارند و نیاز است که در یک مقطع زمانی به جنگل ها استراحت داده شود تا بهره برداری از جنگل ها قطع شود.


وی با بیان اینکه 7 درصد مساحت کشور را جنگل تشکیل می دهد، افزود: با اقدامات غیرکارشناسی جنگل ها مورد بهره برداری بی رویه قرار گرفته است.


امینیان در ادامه با اشاره به اجرای طرح تنفس 10 ساله جنگل ها در برنامه ششم توسعه بیان کرد: دولت به دنبال تصویب طرح تنفس طولانی مدت برای جنگل های کشور است که تا پایان برنامه ششم توسعه بهره برداری از جنگل های شمال به صفر برسد.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه جنگل‌ های شمال کشور اهمیت بی ‌نظیری دارد، تصریح کرد: مشکلات بسیاری ازجمله مرگ دسته ‌جمعی گونه ‌ها در جنگل‌ های شمال وجود دارد و آفات مختلف در رویش درختان تأثیر بسیاری گذاشته است لذا دولت می تواند نیاز چوبی کشور را از طریق واردات و تغییر الگوی مصرف تأمین کند و طرح صیانت از جنگل ها را اجرا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha