مدیركل اداره سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت علت عمده طلاق‌های عاطفی را روانپزشكی دانست و بر لزوم ورود حوزه سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشكی به این مقوله تاكید كرد.

دكتر محمدباقر صابری زفرقندی در گفت‌وگو با ایسنا، در تعریف طلاق، گفت: در ایران تعریف طلاق متفاوت است و معمولا یك بخش طلاق این است كه روابط دو نفر به اختلاف كشیده شده و طبق قوانین جاری كشور از یكدیگر جدا می‌شوند، بخشی از طلاق هم تحت عنوان طلاق عاطفی مطرح است.

وی در تعریف طلاق عاطفی ادامه داد: به این ترتیب زن و شوهرها در كنار یكدیگر زندگی می‌كنند بدون این كه انگیزه‌ای برای در كنار هم بودن داشته باشند. این‌ چنین طلاق‌ها هر چند متداول هستند اما كمتر به آنها پرداخته شده است.

زفرقندی ادامه داد: از آنجا كه علت‌ طلاق‌های عاطفی عمدتا علت‌های روانپزشكی است باید از جنبه بیماری و سلامت به آن نگاه كرد. به این ترتیب لازم است حوزه‌های سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشكی به این مقوله وارد شوند.

وی افزود: از طرف دیگر گاهی برخی جدا شدن‌ها و زندگی‌هایی كه به طلاق منجر می‌شوند نقش درمانی دارند؛ به طوری كه ادامه دادن برخی زندگی‌ها هم می‌تواند آسیب جدی بویژه برای سلامت روحی و روانی كودكان به دنبال داشته باشد؛ اما تمام این موارد نیز باید بر یافته‌ها و دانش‌های علمی مبتنی باشد و هر كسی نمی‌تواند به ظن خود توصیه‌ای برای خانواده‌ای داشته باشد. این در حالی است كه متاسفانه امروزه مراكزی با نام‌های فریبنده مشاوره و به صورت غیرقانونی در سطح كشور فعالیت می‌كنند.

زفرقندی در پایان گفت: به این ترتیب هم ادامه زندگی می‌تواند بر شیوه‌های علمی و آموزه‌های دینی و فرهنگی مبتنی باشد و هم طلاق گاهی می‌تواند داروی تلخی باشد برای نجات یك خانواده كه البته میزان آن كم و در موارد خاص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha