دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 19345

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: برای پیشگیری از وارد آمدن آسیب به ستون فقرات و دیسك كمر بهتر است، خانه تكانی و جابه‌جایی اشیای سنگین به مرور زمان صورت گیرد و تا حد امكان جابه‌جایی وسایل سنگین باید چند نفری انجام شود.

دكتر محسن خرمی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: هرگونه بلند كردن اجسام سنگین، احتمال وارد آوردن آسیب جدی به ستون فقرات و دیسك كمر را به همراه دارد. در انجام خانه تكانی نوروز، لازم است به نكات ایمنی در جابه‌جایی وسایل سنگین توجه شود.

وی افزود: بلند كردن اجسام سنگین به گونه‌ای كه كمر خم شده باشد به شدت خطرناك و آسیب‌رسان است. برای بلند كردن اجسام سنگین باید زانوها خم شود و ابتدا نشسته و دست‌ها را زیر جسم قرار داده و در حالی كه كمر صاف است با كمك پاها بلند شویم.

خرمی تصریح كرد: همچنین توصیه می‌شود تا حد امكان اجسام سنگین چند نفری و با كمك گرفتن از دیگران بلند شود؛ زیرا بلند كردن جسم سنگین به تنهایی و به صورت غیراصولی موجب جابه‌جایی مهره‌های كمر و آسیب به دیسك می‌شود كه جبران این صدمات بسیار مشكل است.

وی خاطرنشان كرد: ایستاده كار كردن بهتر از نشسته كار كردن است و برخلاف تصور، آسیبی كه در حالت نشسته به كمر وارد می‌شود بیشتر از حالت ایستاده است.

این متخصص ارتوپدی بیان كرد: همچنین در هنگام ایستاده كار كردن، توصیه می‌شود یك چهار پایه به ارتفاع حدود 10 سانتی‌متر در نزدیكی خود قرار داده و پاها را به تناوب بر روی چهار پایه قرار دهید. با این روش فشار كمتری به كمر وارد می‌شود.

وی تاكید كرد: همچنین اگر دست‌ها بیش از حد به سمت بالا نگه داشته شوند و سطح كار بالاتر از گردن باشد موجب درد كتف می‌شود. در چنین حالتی توصیه می‌شود یك چهار پایه و یا صندلی زیر پاها قرار گیرد تا اختلاف سطح كار با گردن كاهش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: توصیه می‌شود پیش از انجام خانه ‌تكانی، بدن را گرم كرده و حركات نرمشی انجام شود تا بدن آمادگی انجام كارهای سنگین را داشته باشد.

وی افزود: همچنین لازم است كارهای خانه به مرور انجام شود تا به بدن فشار وارد نشود. انجام كارهای سنگین در یك روز كار درستی نیست و آسیب‌رسان خواهد بود.

خرمی تصریح كرد: استراحت كردن در فواصل میان انجام كارها نیز بسیار مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha