پس از حادثه واژگونی خونبار اتوبوس حامل سربازان در جاده نی‌ریز موجی از انتقادات از سوی مردم و مسئولان و نمایندگان مجلس، نسبت به وضعیت خدمت سربازی مطرح شد. در این میان مردم به صورت خودجوش به فعالیت‌‌هایی در قالب کمپین‌های مجازی مثل کمپین بهبود خدمت سربازی دست زدند تا از این طریق بتوانند قدمی در جهت بهتر شدن وضعیت سربازان در دوران دو ساله خدمت بردارند.

برجک‌نشینان فراموش‌شده

سلامت نیوز: پس از حادثه واژگونی خونبار اتوبوس حامل سربازان در جاده نی‌ریز موجی از انتقادات از سوی مردم و مسئولان و نمایندگان مجلس، نسبت به وضعیت خدمت سربازی مطرح شد. در این میان مردم به صورت خودجوش به فعالیت‌‌هایی در قالب کمپین‌های مجازی مثل کمپین بهبود خدمت سربازی دست زدند تا از این طریق بتوانند قدمی در جهت بهتر شدن وضعیت سربازان در دوران دو ساله خدمت بردارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، برخی نمایندگان مجلس از جمله مجمع نمایندگان تهران هم به سرعت جلسه‌ای با نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان نظام وظیفه و برخی فعالان کمپین بهبود خدمت سربازی برگزار کردند و پیشنهادات خود را برای بهبود وضعیت سربازان ارائه دادند، اما گویا پس از گذشت سه ماه از حادثه تصادف سربازان در نی‌ریز کرمان تمام این موضوعات به فراموشی سپرده شد و حل مشکلات سربازان بر زمین ماند. کاهش دوران سربازی، بالا بردن کیفیت این دوران از طریق استفاده از تخصص دانشگاهی سربازان در بخش‌های مختلف،  افزایش درآمد آنها و کاهش آسیب به سربازان از جمله مواردی بود که در جهت بهبود وضعیت خدمت سربازی مطرح شد.

 حقوقی که پرداخت نمی‌شود
بر اساس ماده 49 قانون وظیفه عمومی حقوق سربازان وظیفه باید حداقل 60 تا 90 درصد حقوق کارکنان نیروهای مسلح باشد. اما در حال حاضر حقوق دریافتی سربازان وظیفه در حد 60 هزار تومان است‌. به گفته سربازان این مبلغ حتی کفاف رفت و آمد و تامین خوراک و پوشاک آنها را هم نمی‌دهد. در حالی که در ادامه ماده 49 قانون آمده است خوراک کارکنان وظیفه باید دو برابر خوراک کارکنان دولت، پوشاک سربازان وظیفه باید سه هزار برابر ضریب ریالی و هزینه‌های بهداشت و درمان آنها باید سه برابر سرانه مصوب دولتی باشد. از طرفی شهرداری موظف است به سربازان مثل دانشجویان و دانش‌آموزان کارت مترو تخفیف‌دار و همچنین برخی دیگر از تسهیلات را ارائه کند که خبری از آنها نیست. براساس واقعیت‌های موجود و بنا بر آماری که کانال بهبود خدمت سربازی ارائه می‌دهد در حال حاضر تقریبا 19 ماده از قانون وظیفه عمومی که در حمایت از سربازان هستند،  اجرا نمی‌شود.

 کمبود بودجه برای قانون
حسین کمالی، جانشین اداره کل منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با «فرهیختگان»  درباره اجرا نشدن برخی قوانین حمایتی از سربازان، دولت و مجلس را مسبب اجرا نشدن این موارد می‌داند. به گفته سردار کمالی،  مجلس از یک طرف این قانون را که دولت توان اجرای‌اش را نداشت به تصویب رساند و از طرفی دولت تا‌کنون بودجه‌ای برای اجرای قانون جدید به ما نداده است و تا زمانی که این بودجه تامین نشود اجرای این قانون به تاخیر خواهد افتاد.


او در رابطه با  انتقاداتی که پس از حادثه نی‌ریز شده است و همگان به ویژه نمایندگان مجلس خواستار بهبود وضعیت سربازی بوده‌اند می‌گوید‌: «یک‌سری افراد در فضای احساسی آن زمان حرف‌هایی راجع به این موضوع زدند. اما حالا  که تب این موضوع فرو نشسته دیگر آن را پیگیری نمی‌کنند.» به گفته او، تمام صحبت‌ها در حد حرف باقی ماند. مهدی شیخ، عضو مجمع نمایندگان تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» و با اشاره به اینکه مجلس تعطیل است و باید در زمان دیگری این موضوع پیگیری شود، می‌گوید:‌ «‌پس از حادثه نی‌ریز جلسات و همکاری‌هایی با برخی ان جی او ها داشتیم که در حد همفکری بود.» به گفته او، در این ماجرا فقط ورود مجلس کافی نیست؛ بلکه نیروهای مسلح هم باید با مجلس همکاری کنند. البته محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  در اظهار نظری در این باره گفته بود:‌ «‌بهبود رفتار با سربازان از شاخص‌های انقلابی‌گری نیروهای مسلح است.»


 به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس که پیگیر این موضوع بوده‌اند، نمی‌توان جوان و نیروی انسانی کشور را دو سال در مکانی تحت عنوان سربازی نگه داشت و هیچ استفاده مفیدی از آنها نکرد. سهیلا جلودار‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی و یکی از کسانی که در جلسه مشترک مجلس با سازمان نظام وظیفه شرکت کرده بود، پیشنهاد ارائه راهکارهایی برای اشتغالزایی سربازان در دوران خدمت را داد. به گفته او، می‌توان از سربازان برای ایجاد سپاه دانش و بهداشت استفاده کرد.
البته محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «باید در این رابطه همکاری و همفکری تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط وجود داشته باشد تا با هم‌افزایی و همفکری بتوان این دوران را به دوران مفید تبدیل کرد.» با این حال به نظر می‌رسد نیروهای مسلح با اجرای قانون در جهت بهبود وضعیت سربازان موافق باشند، اما اجرای آن را منوط به تامین اعتبار لازم از سوی دولت می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha