رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 3 هزار نفر برای پیوند کلیه در لیست انتظار هستند، گفت: آمارها حاکی از آن است که 50 تا 90 درصد خانواده هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی می‌شوند، به اهدای عضو آنها رضایت می‌دهند.

3 هزار نفر برای پیوند کلیه در لیست انتظار هستند

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 3 هزار نفر برای پیوند کلیه در لیست انتظار هستند، گفت: آمارها حاکی از آن است که 50 تا 90 درصد خانواده هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی می‌شوند، به اهدای عضو آنها رضایت می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیدمحمد کاظمینی در برنامه تلویزیونی نبض در ارتباط با چالش های پیوند اعضا در کشور گفت: رشد استفاده عضو از مبتلایان به مرگ مغزی افزایش پیدا کرده است، و پیوند اعضای این افراد سبب می شود افراد سالم با اهدای کلیه خود دیگر دچار نقص عضو نشوند.

وی درباره تعداد کسانی که در نوبت پیوند عضو هستند نیز گفت: اکنون حدود 2 الی 3 هزار نفر برای پیوند کلیه در لیست انتظار هستند، و توان ما برای این پیوند خوب است، و در مجموع برای پیوند کلیه کمتر از یکسال انتظار نوبت نیاز است ،اما برای پیوند کبد و قلب زمان طولانی تری لازم است، و در خصوص قلب شرایط بسیار حادی دارد. در مورد قلب هنوز به وضعیت ایده آل نرسیده ایم. تعداد کسانی که در انتظار پیوند کبد هستند نیز 2 هزار نفر است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: 2600 پیوند داشتیم که از این تعداد 57 درصد مرگ مغزی داشتیم. تقریبا آمارها حاکی از آن است که 50 تا 90 درصد خانواده ها به اهدای عضو رضایت می دهند.  مرگ مغزی این طور نیست که امکان اهدا داشته باشد. اوایل کار خیلی مشکل بود، اما فرهنگ سازی صورت گرفته باعث شده که مشکلی وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در پیوند کلیه مشکل خاصی نداریم و بعد جغرافیایی آن هم نسبتا خوب است، و همه جا پراکنده است. اما در ایلام مرکز نداریم. در بخش کبد محدودتر است که البته 2 مرکز خیلی فعال هستند، و در ریه هم 2 مرکز و نباید انتظار داشته باشیم که مراکز بیشتر باشد که تعداد زیاد سبب نمی شود که کیفیت هم بیشتر باشد همچنین پیوند کبد پیچیده تر از پیوند کلیه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha