دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 19353

مطالعات جدید نشان می‌دهد: خستگی مزمن منشاء ویروسی ندارد. این یافته‌ها امید به کشف درمان‌هایی برای سندرم خستگی مزمن را کمرنگ می‌كند. در گذشته تصور می‌شد، ویروس مرتبط با سرطان پروستات منجر به بروز خستگی مزمن می‌شود.

محققان با بررسی گروهی از بیماران مبتلا به اختلال خستگی موسوم به ME شواهدی دال بر ارتباط  این اختلال با ویروس XMRV نیافتند. تاکنون 17 میلیون نفر در سرتاسر جهان به این اختلال دچار شده‌اند.

بر طبق مطالعه‌ای که در سال گذشته انجام شده بود، محققان مدعی شده بودند؛ در خون 68 بیمار از 101 بیمار مبتلا به خستگی مزمن ویروس XMRV وجود دارد.

با انتشار این گزارش در سال گذشته، برخی از محققان ابراز امیدواری کردند که با مصرف داروهای ضد سرطان یا ضد التهاب می‌توان این اختلال را درمان کرد. با بروز خستگی مزمن، بیمار احساس خستگی فیزیکی و روانی می‌کند و این خستگی با استراحت کردن برطرف نمی‌شود.

آنچه که باعث بروز این اختلال می‌شود، هنوز ناشناخته باقی مانده است ولی بسیاری از بیماران معتقدند؛ بیماری آنها پس از ابتلا به عفونت ویروسی آغاز شده است. در ژانویه سال 2010 محققان با مطالعه بر روی 186 بیمار شواهدی دال بر تاثیر ویروس XMRV بر احتمال ابتلای افراد به اختلال خستگی مزمن نیافتند. در همان ماه مطالعه دیگری نیز نشان می‌داد؛ ویروس XMRV نمی‌تواند منشاء اختلال خستگی مزمن باشد.

سرپرست تیم تحقیق کننده علت تناقض بین این یافته‌ها با یافته‌های اولیه را نامناسب بودن جامعه آماری در مطالعه اولیه عنوان کرد.

جامعه آماری مطالعه اولیه مشتمل بر افرادی بود که در دهه 80 میلادی به اختلال خستگی مزمن دچار شده بودند و محققان به دلیل تنوع نداشتن جامعه مورد بررسی، نتایج به دست آمده را چندان قابل اتکا نمی‌دانند. با تایید شدن این یافته‌ها در مطالعات آتی، امید بسیاری از بیماران به درمان این اختلال با استفاده از دارو کم رنگ‌تر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha