رئیس سازمان نظام پرستاری ایران با اشاره به قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت که از سال آینده اجرا می شود، گفت: با اجرای این قانون، باید 20 درصد به ظرفیت نیروهای بالینی افزوده شود.

غضنفر میرزابیگی در گفتگو با مهر به تشریح جزئیات این قانون پرداخت و افزود: بخشی از قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت هم اکنون اجرا می شود و بخشی دیگر که نیازمند کار بیشتر است، در سال آینده اجرا می شود.

بر اساس این قانون، به منظور کارآیی و اثربخشی سرمایه‌ های انسانی نظام سلامت شامل شاغلین بالینی گروه های بهداشتی، درمانی در بخشهای دولتی و غیردولتی، ساعت کار هفتگی شاغلین موضوع این قانون با توجه به سختی کار، سابقه خدمت و کار در نوبتکاری های غیرمتعارف، به تناسب در هفته حداکثر تا هشت ساعت تقلیل می‌یابد.

میرزابیگی با عنوان این مطلب که پرستاران با 15 سال سابقه کار که در شیفت در گردش قرار دارند، می توانند از هشت ساعت کاهش ساعت کار برخوردار شوند، تصریح کرد: 150 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این قانون در سال 89 در بودجه وزارت بهداشت پیش بینی شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ایران در  مورد مشکلات ناشی از اجرای این قانون که منجر به کمبود نیروی بالینی خواهد شد، اظهارداشت: معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری اجازه به کارگیری نیروی مورد نیاز را صادر کرده و از این رو، مشکلی در تامین نیرو وجود نخواهد داشت.

این در حالی است که دکترمحمدتقی نوربخش، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور عنوان داشته که با اجرای قانون کاهش ساعت کار پرستاران و برای تامین کمبود نیرو می بایست یا اضافه کار پرداخت شود و یا اینکه به ازای یک چهارم نیروها، نیروی جدید استخدام شود که این مسئله باعث افزایش 40 تا 50 درصدی هزینه های بیمارستانهای خصوصی می شود.

میرزابیگی در ارتباط با افزایش هزینه های تامین کمبود نیرو در بخش خصوصی، گفت: این مشکل در بیمارستانهای خصوصی از طریق تعرفه گذاری قابل حل است و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری ایران، این موضوع را رد نکرد که اجرای این قانون باعث تحمیل هزینه هایی به نظام سلامت خواهد شد.

میرزابیگی افزود: با اجرای کاهش ساعت کار نیروهای بالینی نظام سلامت، می بایست 20 درصد به ظرفیت نیروهای بالینی افزوده شود که برای این موضوع نیز تامین اعتبار در بخش دولتی صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha