با نزدیک شدن ماه محرم و برگزاری جلسات و مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا، توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان عزیز به ویژه هیئت های عزاداری صورت می گیرد و از طرفی بروز بیماریهای مرتبط با غذا و مسمومیت های غذایی در مکان هایی که بصورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می گردد بیشتر می باشد، لذا به جهت اهمیت موضوع و به منظور حفظ سلامت عموم جامعه انتظار می رود مدیران محترم هیئت های عزاداری و مسئولین طبخ و تهیه غذا با توجه به نکات ساده ولی پر اهمیت بهداشتی که برخی از آنها بشرح ذیل بیان می گردد در تأمین سلامت عمومی کوشا و ساعی باشند:

23 توصیه بهداشتی به مسئولین هیئت های عزاداری در ماه محرم

سلامت نیوز:با نزدیک شدن ماه محرم و برگزاری جلسات و مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا، توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان عزیز به ویژه هیئت های عزاداری صورت می گیرد و از طرفی بروز بیماریهای مرتبط با غذا و مسمومیت های غذایی در مکان هایی که بصورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می گردد بیشتر می باشد، لذا به جهت اهمیت موضوع و به منظور حفظ سلامت عموم جامعه انتظار می رود مدیران محترم هیئت های عزاداری و مسئولین طبخ و تهیه غذا با توجه به نکات ساده ولی پر اهمیت بهداشتی که  برخی از آنها بشرح ذیل بیان می گردد در تأمین سلامت  عمومی کوشا و ساعی باشند:


1)    هرگونه پخت و پز  باید در مکانی دارای شرایط بهداشتی صورت گیرد. شایسته است مدیر هیئت نسبت به معرفی محل به مرکز بهداشت اقدام و درخواست بازدید و اخذ مشاوره و تائیدیه بهداشتی نماید.


2)    ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع غذا و چای و غیره ممنوع می باشد. کلیه افراد مرتبط نیز بایستی نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام نمایند.


3)    رعایت اصول بهداشت فردی به ویژه کوتاه نگه داشتن ناخن ها، شستشوی مرتب دست ها و استفاده از روپوش کار مناسب توسط دست اندر کاران طبخ و توزیع غذا ضروری می باشد.


4)    مسئولین تهیه مواد اولیه باید از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند و آنها را از محل های معتبر خریداری و یا از افراد معتبر و شناخته شده به عنوان نذورات قبول نمایند. در صورت برخورد با موارد مشکوک سریعاً مرکز بهداشت شهرستان را در جریان قرار دهند.


5)    مدیران هیئت ها و هیئت امنا مساجد و تکایا توجه داشته باشند در قبول نذورات بصورت غذای آماده دقت مضاعف نموده و ضمن خودداری از قبول غذای آماده از افراد ناشناس از سلامت غذای ارائه شده قبل از توزیع اطمینان حاصل نمایند.


6)    آب آشامیدنی بایستی بهداشتی و ترجیحاً از شبکه توزیع عمومی باشد.


7)    در تهیه فرآورده های دامی دقت نموده و از گوشت دام و طیور کشتار شده در کشتارگاه های دام تحت نظر اداره دامپزشکی استفاده نمایند.


8)    از ذخیره سازی مواد غذایی خام و پخته در مجاورت هم موکداً خودداری و در ذخیره سازی گوشت نیز نکات ایمنی و بهداشتی به ویژه تمیز و قطعه نمودن گوشت و منجمد نمودن فوری گوشت های مازاد در قطعه های کوچک را رعایت نمایند.


9)    جهت سرخ کردن مواد غذایی از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود. سرخ کردن با حرارت ملایم انجام شده و بیش از یکبار از روغن استفاده نگردد.


10)    استفاده از سنگ نمک و نمک های غیر تصفیه به دلیل وجود ناخالصی ممنوع بوده و از نمک تصفیه شده ید دار استفاده شود.


11)    در صورت توزیع شیر از شیر پاستوریزه استفاده شده و یا نسبت به جوشاندن شیر حداقل به مدت 5 دقیقه اقدام گردد.


12)    سبزیجات تازه مسلماً آلوده به عوامل بیماری زا هستند و لذا تمیز نمودن شستشو و ضد عفونی آنها ضرورت دارد و لازم است مراحل چهارگانه سالم سازی سبزیجات طبق دستورالعمل انجام شود.


13)    ابزارکار مناسب و تمیز و بهداشتی در سالم بودن غذای تهیه شده در آشپزخانه بسیار با اهمیت است. لذا ظروف و ابزار کار را قبل از استفاده شستشو و در صورت نیاز ضد عفونی نمایند. ترجیحاً از ظروف و ابزار کار استیل استفاده شود و در صورت استفاده از دیگ های مسی حتماً سفید شده باشد.


14)    از نگهداری غذای پخته و آماده در دمای محیط و یا روی شعله ملایم بیش از دو ساعت جداً و مؤکداً خودداری نمایید. در صورت لزوم بایستی غذای آماده را دردمای زیر 4 درجه یا بالای 60 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.


15)    در توزیع غذا از ظرف به ظرف کردن بی مورد آن خودداری و حتی الامکان در کوتاهترین فاصله غذای تهیه شده بصورت گرم توزیع گردد.


16)    استفاده از ظروف یکبارمصرف بهداشتی در توزیع غذا توصیه می شود. در مورد ظروف چند بار مصرف پیش بینی مکانی برای شستشو و ضدعفونی آنها، برای هر نوبت استفاده ضروری است.


17)    ترجیحاً از سفره های یک بار مصرف برای صرف غذا استفاده و از راه رفتن روی سفره در حین پذیرایی خودداری گردد.


18)    پس از پذیرایی نسبت به جمع آوری و دفع مناسب زباله های تولید شده اقدام و از مردم خواسته شود از پراکندن ظروف یکبار صرف در معابر و خیابان خودداری نمایند. بدین منظور سطل زباله به تعداد و حجم کافی در محل قرار داده شود.


19)    ایمنی مکانهای تهیه و توزیع غذا و نیز محلهای تجمع عزاداران را بررسی نمایید. پله ها و نرده ها و سیستم های برق کشی، روشنایی و گاز بخصوص محل های اتصالات آنها مهمترین نقاط حادثه خیز می باشند که لازم است به صورت مستمر بازرسی و از ایمن بودن آنها اطمینان حاصل نمود. بدین منظور می توان از مشاوره کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری استفاده نمود.


20)    تهیه و نصب تجهیزت اطفا حریق به منظور کنترل و جلوگیری از آتش سوزی احتمالی الزامی است.


21)    در مکان های تجمع عزاداران به ویژه اماکن سربسته ضمن نصب تابلوی منع مصرف دخانیات از استعمال سیگار جلوگیری گردد. مکان های سربسته باید دارای تهویه مناسب جهت گردش هوا بوده و هوای این اماکن تازه و عاری از بوهای نامطبوع باشد.


22)    ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویسهای بهداشتی نصب سیستم لوله کشی صابون مایع در آنها صورت گیرد.


23)    از ذبح و قربانی احشام در جلوی هیئت های عزاداری و یا تکایا و مساجد و در معابر خودداری گشته و یا حتی الامکان در محل های تعیین شده صورت گیرد  بگونه ای که از پراکنده شده خونابه و فضولات حیوانات در این مکان ها جلوگیری بعمل آید.


منبع : شبکه بهداشت و درمان شهرستان خمینی شهر،واحد مهندسی بهداشت محیط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha