شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

مشکلات و دشواری های معیشت زنان سرپرست خانوار،یکی از معضلات این طیف در جامعه به شمار می رود که به واقع نان آور خانوار خویش هستند،نان آورانی که افزایش تعداد آنها در سالیان اخیر موید واقعیاتی تلخ از گسست خانواده ها است.

قصه پرغصه زنانی که مرد خانه‌اند

سلامت نیوز:مشکلات و دشواری های معیشت زنان سرپرست خانوار،یکی از معضلات این طیف در جامعه به شمار می رود که به واقع نان آور خانوار خویش هستند،نان آورانی که افزایش تعداد آنها در سالیان اخیر موید واقعیاتی تلخ از گسست خانواده ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،آمارهای منتشر شده در رسانه ها در خصوص زنان سرپرست خانوار بسیار نگران کننده است.

وقتی به آمار منتشر شده در رسانه ها همچون بیکاری 82 درصدی زنان سرپرست خانوار ، بی سوادی 55  درصد این گروه،از کارافتادگی 30 درصدی آنها و یا ابتلای بیش از 14 درصد از آنها به بیماری های روانی متمرکز می شویم ،بیش از پیش به عمق موانع و گرفتاری های این قشر آسیب پذیر پی می بریم.

کیومرث شرافتی،جامعه شناس وآسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به رشد مضاعف و فزاینده زنان سرپرست خانوار از سال 75 تا 90 و افزایش صد در صدی آنها از یک میلیون و دویست هزار نفر به دومیلیون و پانصد هزار نفر،اظهار داشت:به واقع ضریب افزایش و تعداد و کثرت این گروه موید گسست هایی است که در کانون خانواده ایجاد شده،گسست هایی که بخشی از آنها ناشی از اعتیاد مرد خانوار،طلاق،جدایی و یا فوت پدر خانواده است.

وی افزود:تمامی موارد فوق،وقایع تلخی است که تار و پود و انسجام  خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد و بر بار مشکلات آن می افزاید.

شرافتی گفت:هنوز آماری جدید از زنان سرپرست خانوار و تعداد دقیق آنها در سال 95،احصا نشده و احتمالا در سرشماری که قرار است بصورت اینترنتی محقق شود،به اعداد و ارقام جدیدی دست یابیم که بتوان تحلیل دقیق تری از این پدیده ارائه کرد.

جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:سازمان هایی همچون بهزیستی،کمیته امداد و برخی از موسسات خیریه از نمونه مراکزی به شمار می روند که به عنوان حامی این طیف از جامعه فعالیت می کنند،اما در واقع امر،ضریب این حمایت ها و کارآمدی آنها آنچنان که باید با خروجی و ثمربخشی سازنده ای همراه نیست و در این میان هستند افرادی که علیرغم اخذ تسهیلات و با آموزش حرف و مهارت افزایی و فعالیت در حوزه مشاغل خانگی قادر به رقابت در عرصه توزیع،عرضه و بازار نیستند.

وی افزود:بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده،20 درصد از مجموع زنان سرپرست خانوار با فوت هسمر،26 درصد طلاق و 35 درصد اعتیاد و بیماری همسرانشان مواجه هستند.

شرافتی عنوان کرد:19 درصد از زنان سرپرست خانوار نیز مشمول موارد غیر می شوند که به هر حال مجموعه ای از مشکلات و فراز و نشیب های زندگی،آنها را به این سمت سوق داده تا در کنار ایفای نقش مادری،همسری یا هر دو،در حوزه نان آوری برای خانوار نیز فعالیت کنند.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:آنچه که باید به عنوان اولویتی جدی مد نظر قرار گیرد به افزایش حمایت ها از این قشر معطوف می شود.

وی افزود:اشتغال پایدار یکی از اصلی ترین ضروریات این گروه به شمار می رود و باید به نحوی برنامه ریزی و چاره اندیشی شود که کار و فعالیت زنان سرپرست خانوار با دوام و  قوام هر چه بیشتری همراه شود،در غیر این صورت صرفا با آموزش مهارتی خاص و یا ارائه وام و تسهیلاتی ویژه،نمی توان آنچنان که باید در این حوزه موفق عمل کرد،زیرا کم نیستند زنانی که علیرغم کارآموزی و راه اندازی یک شغل خانگی از پس اقساط پرداختی تسهیلات اخذ شده خویش نیز بر نمی آیند.

وی افزود:مبالغی که به عنوان کمک،حمایت و مساعدت از سوی سازمان ها و نهادهایی همچون بهزیستی و کمیته امداد نیز پرداخت می شود آنچنان تاثیرگذار نیست و به واقع باید به نحوی برنامه ریزی کرد که از پرداخت چنین مبالغی به سمت ایجاد فرصت های شغلی هدفمند و پایدار گام برداریم.

شرافتی گفت:لازمه این امر،احصاء آماری دقیق از تعداد زنان سرپرست خانوار است تا بتوان بر مبنای آن،نسبت به عملیاتی ساختن تدابیر سازنده و تمهیدات پیش بینی شده،اقدامات موثری را اجرایی کرد.

*انزوای زنان سرپرست خانوار

مریم روزبهانی،پژوهشگر و محقق مسائل اجتماعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح و تحلیل مشکلات پیش روی زنان سرپرست خانوار به انزوای اجتماعی این گروه اشاره کرد.

وی افزود:متاسفانه بعضا شاهد برخوردها و ذهنیت هایی از زنان سرپرست خانوار از سوی برخی از عوام هستیم که در خور و شایسته این گروه نیست.

پژوهشگر و محقق مسائل اجتماعی عنوان کرد:برخی اَنگ ها و نگاه های خاص به زنان سرپرست خانوار از سوی عده ای از افراد جامعه،نتیجه ای جز سرخوردگی و انزوای این گروه و اقشار آسیب پذیر نخواهد داشت.

روزبهانی گفت:به واقع باید با آموزش و فرهنگ سازی،برخی از ذهنیت ها و تصورهای غیر منصفانه و مخرب نسبت به این گروه اصلاح شود تا برمبنای آن،نقش آفرینی زنان سرپرست خانوار به نحو سازنده تری محقق شود.

وی با اشاره به طرح جامع زنان سرپرست خانوار و اجرای آن در شهر ری گفت:چندی پیش اجرای طرح مذکور بصورت پایلوت در شهر ری کلید خورد که بر اساس جمع بندی های حاصل شده،رویکرد و رویه ای بسیار موفق بوده که باید نسبت به بسط و گسترش هر چه بیشتر آن در سطح کشور اقدام شود.

وی در خاتمه یادآور شد:توانمند سازی روحی و روانی و مهارتی یکی از اقدامات بسیار موثر در چنین طرح هایی محسوب می شود که با تخصیص اعتباراتی ویژه و اجرای دقیق و هدفمند آن،مشکلات این گروه در جامعه مرتفع می شود و مضافا بر اینکه می توان از نقش سازنده این طیف از جامعه در شکوفایی،پیشرفت و بالندگی هر چه بیشتر جامعه در ابعاد مختلف بهره برد که ثمره آن نتیجه ای برد-برد خواهد بود که کلیت جامعه را به سمت و سوی افقی روشن تر و البته نوید بخش سوق خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha