وزیر بهداشت، توانبخشی را حلقه مفقوده نظام سلامت کشور دانست و با اشاره به ضعف شدید خدمات توانبخشی در کشور گفت: امیدواریم هلال احمر و سایر دستگاه‌ها نیز در این حوزه وارد گود شوند.

نیاز کشور به 30000 تخت توانبخشی/هلال احمر وارد گود شود

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، توانبخشی را حلقه مفقوده نظام سلامت کشور دانست و با اشاره به ضعف شدید خدمات توانبخشی در کشور گفت: امیدواریم هلال احمر و سایر دستگاه‌ها نیز در این حوزه وارد گود شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان وزارت بهداشت و بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره ایجاد مراکز توانبخشی ضمن گرامیداشت یاد شهدا در هفته دفاع مقدس گفت: قرار بود این جلسه زودتر از امروز برگزار شود، اما حتما حکمتی داشته که آن را در هفته دفاع مقدس برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه توانبخشی یکی از حلقه‌های مفقوده خدمات در حوزه سلامت است، گفت: امیدواریم با این تفاهم نامه، این حلقه مفقوده به نوعی رمز گشایی شده و مشکل مردم حل شود.

هاشمی ادامه داد: حوزه سلامت ما در زمینه توانبخشی بسیار ناتوان است؛ به طوریکه امکانات‌مان میل به صفر دارد تا اینکه بخواهیم عددی را برایش ذکر کنیم. البته امید من این بود که هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ورود کند و کارنامه موفقی از خودش به جای بگذارد تا موجب رضایتمندی مردم باشد و در عین حال خدمات وزارت بهداشت در بخش درمان با خدمات توانبخشی هلال احمر کامل شود. اما متاسفانه تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده، البته ناامید هم نیستیم و امیدواریم هلال احمر به این حوزه ورود کند.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: پیش از امضای این تفاهم نامه، بنیاد شهید کار را آغاز کرده بود و در استان‌هایی چون شیراز، تهران، ‌ مشهد، زاهدان و ... کار را پیش بردند. بر این اساس امیدواریم تا در همه مراکز استان‌ها در جهت تاسیس مراکز توانبخشی از سوی بنیاد شهید اقدام شود و شاهد یک هم افزایی میان وزارت بهداشت و بنیاد شهید باشیم.

هاشمی با بیان اینکه امیدوارم خیر این کار به مردم برسد، گفت: البته در این مراکز اولویت خدمت دهی با ایثارگران، جانبازان و خانواده‌هایشان است، اما با توجه به مشکلاتی که در حوزه توانبخشی داریم و تعداد زیادی از بیماران که نیازمند این خدمات هستند مانند بیمارانی که دچار سکته‌های مغزی، نقص عضو ناشی از تصادفات و ... می‌شوند، به سایر مردم نیز این خدمات را ارائه می‌دهیم.

وی افزود: در حال حاضر بیمارانی که نیازمند خدمات توانبخشی هستند، رها شده‌اند و امکاناتی در این زمینه ندارند. بر این اساس بنیاد شهید به تدریج این خدمات را برای بیماران فراهم می‌کند که از آنها تشکر می‌کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه توانبخشی یکی از حلقه‌های اصلی درمان است، گفت: متاسفانه کشور در این زمینه بسیار ضعیف بوده و تعداد مراکز توانبخشی نیز بسیار محدود است. در حال حاضر شاهدیم که مردم اعمال جراحی را انجام می دهند، اما به دلیل نبود امکانات توانبخشی جراحی‌ها بی‌اثر می‌شوند. بنابراین این خدمات مغفول است و از بنیاد شهید تشکر می‌کنیم که در این زمینه به نظام سلامت کمک می‌کند. به طوریکه در حال حاضر مشغول ساخت مراکز توانبخشی در همه استان‌های کشور هستند.

وی افزود: بر این اساس تا پایان امسال ۱۰ مرکز و ۵۰۰ تخت توانبخشی تحویل داده می‌شود و در سال آینده نیز پنج مرکز دیگر را به بهره برداری می‌رسانند که مجموعا ۱۰۰۰ تخت توانبخشی را تحویل ایثارگران و مردم می‌دهیم. البته علاقه‌مندیم که در صورت توانایی بنیاد شهید، اداره این مراکز با خود بنیاد شهید باشد و وزارت بهداشت بیشتر در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، ارائه مجوز و کمک‌های تخصصی در این مراکز همکاری کند.

هاشمی تاکید کرد: باید توجه کرد این مراکز آنقدر مجهزند و متراژشان بالاست که علاوه بر ایثارگران، سایر مردم هم می‌توانند از آنها استفاده کنند. البته آرزو می‌کنم که همه دستگاه‌ها به ویژه هلال احمر در این حوزه وارد گود شده و بخشی از بار توانبخشی را به دوش گیرند.

وزیر بهداشت از نیاز کشور به حداقل ۳۰ هزار تخت توانبخشی خبر داد و گفت: با توجه به تعداد مصدومین، معلولین و بیمارانی که به دلیل سکته‌های مغزی و تصادفات دچار معلولیت می‌شوند، این میزان حداقل تختی است که نیاز داریم. البته تصور می‌کنیم در فاز جاری و اورژانسی نزدیک به ۲۵۰۰ تخت توانبخشی نیاز است که امیدوارم بتوانیم این نیاز را ظرف سه سال آینده با این تفاهمی که امضا شده رفع کنیم.

هاشمی همچنین گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت ۱۰۰ تخت توانبخشی دارد و البته یک مرکز هم در هلال احمر برای ارائه خدمات توانبخشی وجود دارد که آنها هم ۵۰ تخت توانبخشی دارند. در عین حال ما یک دانشگاه داریم که به عنوان توانبخشی و علوم بهزیستی در تهران و زیر نظر وزارت بهداشت است و تخصص‌های مرتبط را آموزش می‌دهد. بنابراین وزارت بهداشت خودش را موظف می‌کند تا از نظر تربیت نیروهای تخصصی توانبخشی حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وزیر بهداشت درباره حمایت‌های بیمه‌ای از خدمات توانبخشی گفت: در این زمینه بسته‌ای را آماده کردیم و به شورای عالی بیمه تحویل داده‌ایم و امیدواریم که بیماران نیازمند خدمات توانبخشی از حمایت مالی بیشتری برخوردار شوند و حمایت مالی لازم از آنها صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم دکتر جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با اشاره به برنامه مشترک وزارت بهداشت و بنیاد شهید در حوزه توانبخشی گفت: ایجاد مراکز توانبخشی از سوی بنیاد شهید در استان‌هایی مانند تهران، همدان، سمنان، اهواز و ... پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: البته در این مراکز اولویت خدمت دهی با ایثارگران است، اما از آنجایی که ظرفیت این مراکز بالاست، سایر مردم نیز می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. البته این مراکز باید وابسته به بیمارستان‌ها باشند و بهتر است ارتباط نزدیکی را با دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته باشند. بنابراین بهترین مدل اجرای این تفاهم نامه این است که در قالب قرارداد مشارکت میان دانشگاه‌های علوم پزشکی و موسسه ایثار یا هر مرکزی که از سوی بنیاد شهید معرفی شود، انجام شوند.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha