گاردین در جدیدترین گزارش خود، به کمپین #من_دریاچه_ارومیه_هستم اشاره کرد.

گزارش گاردین درمورد کمپین دریاچه ارومیه

سلامت نیوز: گاردین در جدیدترین گزارش خود، به کمپین #من_دریاچه_ارومیه_هستم اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، گاردین در جدیدترین گزارش خود به کمپین #من_دریاچه_ارومیه_هستم اشاره (اینجا) و نوشت:

دریاچه ارومیه که نزدیک به ۹۰ درصد مساحت خود را از دست داده است در حال تبدیل شدن به نماد ملی تخریب محیط زیست در ایران است. در همین حال ایجاد کمپین #من_یک_دریاچه_ارومیه_هستم در مدت اخیر نشان از تلاش مردمی برای جمع آوری بیش از یک میلیون امضا برای توجه دوباره نهادهای جهانی از جمله سازمان ملل به آن است.

هشتگ #من_دریاچه_ارومیه_هستم در حالی در شبکه های مجازی رشد می کند که رضا کیانیان یکی از بازیگران مهم ایران نقش اول آن را بازی می کند و به درخواست مردم ارومیه آن را تشکیل داد. ادامه این روند و درخواست این بازیگر باعث شد کانال و گروه تلگرامی در این مورد نیز ایجاد شود.

این اولین تلاش برای جلب توجه ملی و بین المللی به دریاچه ارومیه است. سیاستمداران ایرانی از جمله حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران، تنی چند از نمایندگان مجلس ایران، و حتی ستاره هالیوود لئوناردو دی کاپریو با تلاش خود سعی در جلب حمایت عمومی از این حرکت را داشته اند.

نشر عکسی از دریاچه ارومیه در صفحه اینستاگرام دی کاپریو و تشکر بیش از ۳۰۰هزار نفر از این پست نشان داد که راه رسانه های اجتماعی در یک حرکت جمعی بسیار مثمرثمر است.

با سفر به حوضه دریاچه ارومیه منطقه ای را میتوان دید که بخش اعظمی از خود را از دست داده و این اکوسیستم شکننده در حال ناپدید شدن و از بین رفتن حیات آرتمیا و پرندگان مهاجر در این منطقه میشود.

چنین تخریبی بجز آسیب به محیط زیست، عواقب وخیم اقتصادی نیز بهمراه دارد و میتواند صنعت گردشگری منطقه را بکل محدود و حتی از بین ببرد. بسیاری از مردم این منطقه نیز از عواقب خشک شدن دریاچه و مشکلات آن از قبیل مشکلات چشم، بیماری های تنفسی و ... هراس دارند.

دستکاری در منابع آب داخلی برای پاسخگویی به تقاضاها بدون استفاده از تکنولوژی و مهندسی به یک کابوس از عواقب پیش بینی نشده تبدیل شد

در ایران ساخت سد تبدیل به نمادی از توسعه، قدرت سیاسی و همچنین قابلیت های بین المللی شده بود و یکی از دلایل خشکی دریاچه ارومیه ساخت بیش از ۵۰ سد در اطراف آن و دخالت در جریان طبیعی آب بود.

روحانی رئیس جمهور ایران بعد از انتخاب به وعده خود در قبال احیای دریاچه ارومیه در طول تبلیغات انتخاباتی عمل کرد و بودجه ۵میلیارد دلار برای بهبود زیرساخت و وضعیت آب در منطقه اختصاص داد و علاوه بر آن چند طرح و پیشنهاد نیز در دست بررسی قرار گرفت ضمن اینکه ساخت سد نیز ممنوع شد.

استفاده از نیروی کار در لایروبی رودخانه‌ها، انتقال آب از دیگر حوزه ها، اتصال رودخانه ها برای حداکثر رساندن جریان آب، تغییرات گسترده در شیوه کشاورزی و ... از دیگر برنامه های دولت برای بهبود اوضاع بود.

همچنین همکاری با شرکای بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه دنبال میشود که در این میان همکاری مشترک سازمان ملل متحد، محیط زیست ایران و دولت ژاپن برای آموزش کشاورزان در شیوه کشاورزی پایدار و کاهش مصرف آب برای افزایش بهره وری در حال انجام است

با ادامه این روند و تلاش ها در طول چند ماه گذشته نشانه هایی از بهبود وضعیت دریاچه ارومیه مشاهده شده است.

سرنوشت تلخ دریاچه ارومیه در سایر مناطق ایران مانند تالاب گاوخونی در نزدیکی اصفهان، تالاب هامون در سیستان و بلوچستان، دریاچه بختگان در استان فارس و ... نیز رخ داده و بسیاری از آنان یا بطور کامل خشک شده اند یا در آستانه این اتفاق تلخ قرار گرفته اند و دلایل رخ دادن آن ها به وجود زیرساخت های ضعیف، اتکا بیش از حد به سدها، تغییرات آب و هوایی، شیوه غلط آبیاری و استفاده بیش از اندازه از آب برمی گردد.

در متن داستان دریاچه ارومیه داستانهای باارزشی نهفته است، ایرانیان ضربات جبران ناپذیری از توسعه ناپایدارشان را خورده اند و بسیاری از اکوسیستم های باارزش خودشان را از دست داده اند. با نگاه مثبت به قضیه میتوان گفت آگاهی از ارتباط تنگاتنگ ما با طبیعت توسط مسایلی از قبیل (آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، طوفان، گردو غبار، فرسایش خاک، بیابان زدایی و فروکش زمین بر اثر برداشت بیش از حد آبهای زیرزمینی) بیشتر شده است.

اکنون ایران به نقطه حساسی رسیده است. امروزه با درک بهتر از روابط بین الملی، نگه داری از محیط به یک هدف کلی برای هر کس بدون در نظر گرفتن رده سنی، نژاد و یا سابقه سکونت تبدیل شده است. هیچ اهمیتی نداره که کجا هستیم، کی هستیم، ما نمیتوانیم خودمان را نجات دهیم اگر اهمیت کافی به محیطمان ندهیم. همه ما دریاچه ارومیه هستیم.
شیرین حكیم محقق و دکترای تحقیقات زیست محیطی از دانشگاه امپریال لندن و کاوه مدنی کارشناس مدیریت آب از دانشگاه اپریال کالج لندن بر روی مسائل زیست محیطی ایران در حال تحقیق و کار هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha