یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 193665

هنرمندان به یاری بیماران استومی آمدند

سلامت نیوز: مراسم آشنایی هنرمندان با انجمن استومی با  حضور متخصصین، پزشکان، پرستاران و هنرمندان برگزار شد. این مراسم که با سخنرانی متولیان انجمن، هنرمندان سعی در معرفی این انجمن و این بیماری داشت.

به گزارش سلامت نیوز مریم رحیمی، نماینده هنرمندان در انجمن استومی ابتدا روند آشنایی خود را با بیماری سرطان روده بیان کرد. مراحلی که باعث شد او با مشکلات این بیماری‌ ودرد بیماران آشنا شود. او در ادامه به هزینه‌‌های بالای درمانی  این بیماران اشاره کرد: «دوستانی هستند که خیریه دارند و به بیماران کمک می کند.چندی پیش جوانی از اقوام یکی از دوستان استومی شد و به دلیل عدم آشنایی پزشکان و پرستاران در شهرستان رنج بسیار برد، تا این عزیزان انجمن استومی را پیدا کردند. که کمک بسیار بزرگی به این بیمار بود تا مسیر درمان خود را  راحتتر طی کند.»


نماینده هنرمندان به این نکته اشاره کرد مسئولان و متخصصان در انجمن استومی  بسیار فعال هستند، اما متاسفانه این انجمن شناخته شده نیست. او در ادامه تصریح کرد: «انجمن استومی کمک‌های زیادی به بیماران می‌کند از سوی دیگر اطلاعات خوبی را به این عزیزان می‌دهد. انجمنی که بدون کمک دولتی و نهاد خاصی به راه خود ادامه می‌دهند. البته خیرین در کنار این انجمن هستند. و اگر بخش دولتی و خصوصی در کنار این انجمن قرار نگیرد کار برای این بیماران سخت می‌شود.


دکتر فخرالسادات انارکی، نایب رییس انجمن استومی در ادامه مراسم به تعریف استومی پرداخت.: «بیمارهایی که به دلیل سرطانی روده و معقد، سرطان‌های پروستات و مثانه، انواع کولیت‌های روده و تصادف‌های که باعث درگیری های و آسیب به روده و معقد می شود و بیمارهای مادر زادی نیاز به جراحی دارند و جراح معالج در حین جراحی مجبور است که مسیر خروجی ادرار و مدفوع را منحرف کند و خروجی ادرار و مدفوع از راه شکم باشد. کلمه استومی ریشه یونانی دارد و به معنی منفذ است. بیماران استومیت یعنی کسانی که استومی دارند با دو سری معضلات مواجه هستند. یک سری بیماری زمینه مثل بیماری کروم، شیمی درمانی، سرطان روده، کولیت و مسئله دوم بحث استومی و مشکلات استومی است.»


او با اشاره به مهجوریت انجمن استومی گفت: «انجمن بیمارهایی مثل دیابت، ام اس خیلی سر و صدا کرد و مردم نسبت به آن شناخت دارند. اما مردم ما شناخت کافی از استومی ندارند. این جای تاسف دارد چرا که این انجمن حدود از 5 هزارو چهرصد بیمار استومیت را در کل کشور تحت پوشش دارد. در حالیکه در کشور ما حدود 50 الی 60 هزار بیمار استومیت داریم و خواهش ما از همکاران و هنرمندان این است که خدمات  این انجمن را معرفی کنند تا بتوانیم به یاری آنها بشتابیم  تا مشکلات این عزیزان کم‌تر شود.»


در این مراسم تعدادی از استومیت‌ها (بیمارانی که مجبور به استفاده از کیسه مخصوص هستند) به سخنرانی پرداختند. یکی از سخنران مراسم از جانبازان شیمیایی دوران جنگ تحمیلی بود که در زمان جنگ به دلیل شیمیایی شدن دچار سرطان مثانه  شد. روندی که این جانباز برای درمان طی کرد او را به انجمن استومی رساند: «خیلی درد داشتم، روحیه ام بد بود. روحیه ایی که مناسب یک رزمنده نبود، خانم دکتر انارکی و خانم مینایی به من روحیه دادند. حالا امروز من کمک انجمن هستم چرا که قبلا انجمن دست من را گرفت. حتی مرا به بنیاد جانبازان معرفی کردند و پیگیری کردند تا آرام آرام تحت پوشش بنیاد قرار گرفتم. از سوی دیگر این انجمن به من خیلی کمک کرد تا بدانم که باید بااین مسئله کنار بیام حال نوبت من است که به انجمن کمک کنم. گاهی خدا می‌خواهد با دست تو دست دیگری را بگیرد. وقتی دستی را به یاری می گیری بدان دست دیگری،خداست که در دست توست.»


 دکتر محمد وفایی(مدیر عامل و بنیان گذار انجمن) در سخنانی به تحصیلات خود و نحوه درمان بیماران خود پرداخت. او به زندگی بیمارانی که نیاز به کیسه برای دفع مدفوع داشتند پرداخت که در گذشته چه روند سختی را طی  می‌کردند و عملا در زندگی دچار مشکلاتی می‌شدند. او در ادامه گفت: «سالهاپیش روزی به بالین بانوی بیماری که روز قبلش برایش کیسه گذشته بودم رفتم. دیدم خیلی مرتب روی تختش خوابیده و گل مریمی هم روی تختش هست. ابتدا فکر کردم که سرانجام کیسه مخصوص را پذیرفته، اما بعد متوجه شدم که او خودکشی کرده است.»


او به حال بد خود بعد از این حادثه اشاره کرد، امری که بار دیگر نیز اتفاق افتاد. او در ادامه تصریح کرد: «این اتفاق باعث شد که من تحقیقاتی روی این موضوع انجام بدهم. متوجه شدم در کشورهای پیشرفته انجمن‌هایی هست که در این انجمن متخصص استومی، متخصص اعصاب، متخصص تغذیه و متخصص امور اجتماعی هست که با آنها در مورد کارشان، زندگیشان مشاوره می‌دهند. نتیجهاین شد که با انجمن جهانی بیماران استومی مکاتبه کردم و تصمیم گرفتم که این انجمن را تاسیس کنم. این انجمن ابتدا یک اطاق در مطبم بود و تعدادی از مریض‌ها جذب این انجمن شدند. به تدریج تعداد مریض‌ها زیادتر شد و ما این انجمن را گسترده‌تر کردیم.»
بنیان گذار انجمن استومی در ادامه سخنان خود از یاری دهندگان ایرانی و خارجی این انجمن نام برد و تشکر کرد.

 
رضا رفیع، طنزپرداز  یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود که قرار بود فضایی سالن را با سخنان خود تغییر دهد اما او از درد بیماران سخن گفت: «با خودم فکر می کنم که چرا این مملکت را خیرین باید اداره کنند؟ در هر قدم یک دستگاه خودپرداز بانک هست اما در هر قدم یک خوددریافت هم هست. همیشه یک نفر هست که از طریق خیریه ها از مردم درخواست کمک می‌کند؟ یک آدم هست که درخواست کمک می کند. چرا باید بیمارانی باشند که دردهای مخفی دارند و مشخص نیست که چه کسانی باید متولی این افراد بشود. چرا یک بیمار سرطانی باید هم درد بکشد و هم هزینه سنگینی را بپردازد.»


او این موارد را درد خواند و در نهایت از قشر زحمت کش پرستارها و دکترها تشکر کرد که در شرایط درد و رنج بیماران می‌تواند فضای آرام بخش، مهربانی و شاد برای بیماران ایجاد کنند.


مریم رحیمی در ادامه مراسم از هنرمندان خواست که به یاری انجمن استومی بیاید. او از اصغر همت در جایگاه مدیرعامل انجمن تئاتر نام برد که نوید همکاری خانه تئاتر را به انجمن داده است. به گفته او شهرام گیل آبادی، مدیر روابط بین الملل شهرداری تهران نیز اعلام آمادگی کرده. همچنین دکتر ایازی هم قول داده که از طریق سازمانهای مردم نهاد سلامت به یاری انجمن بیاید.

به گفته او شبنم مقدمی(بازیگر) در این مدت همراهی مهربان بوده است و بهزاد فراهانی(بازیگر، کارگردان و رییس هیات مدیره انجمن بازیگران)، سعید آقاخانی(بازیگر و کارگردان)، کامبیز دیرباز(بازیگر)،شبنم قلیخانی بازیگرو..... اعلان آمادگی همکاری برای این انجمن کرده اند. 


همچنین این مراسم با پشتیبانی مالی شرکت رایان  طب جاوید به مدیریت خانم قاسمی تبار برپا شد که در تلاش ایجاد دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر بیماران و مراکز درمانی به محصولات مطلوب و معتبرمورد نیاز استومیت ها است.


در این  مراسم انجمن استومی  هنرمندانی همچون ایرج راد ( نایب رییس هیات مدیره خانه تاتر)، رسول نجفیان (بازیگر تلویزیون، تاتر و سینما)، اصغرهمت(مدیرعامل خانه تاتر)، اصغرتوسلی(کارگردان و نویسنده)،  صدیق تعریف( خواننده)، فاضل جمشیدی (خواننده)، رضا بنفشه ‌خواه(بازیگر)، جلیل فرجاد(بازیگر)، رضا رفیع(طنزپرداز)، علی دهکردی(بازیگر)، فریدون محرابی(بازیگر)، کاظم هژیرآزاد(بازیگر)، نیما کرمی( مجری تلویزیون و خواننده)، زینب زارع(مجری)، شراره عطاری (مستندساز)، بهارک توسلی (بازیگر،) رضا بامداد(شهردار ناحیه 6 منطقه 12)،  شهرام نجاتی (بازیگر و آهنگساز)، مهدی قلعه (بازرس خانه تاتر و کارگردان کودک و نوجوان) در کنار پزشکان دکتر هادی منافی (رییس هیات مدیره)، دکتر محمد وفایی(مدیر عامل و بنیان گذار انجمن)، سید عبد الله قریشی(خزانه‌دار)، دکتر فخرالسادات انارکی (نایب رییس انجمن)، دکتر رسول عزیزی(عضو هیات مدیره)، مهندس مصطفی سهیلی(عضو هیات مدیره)، مریم سرلک(عضو هیات مدیره) شرکت داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رصا بی پروا ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    0 0
    با سلام من خودم یکی از بیماران استومی دایمی هستم خیلی دوست دارم کسی منو راهنمایی و با من مشاوره کنه.بخدا چند بار خواستم دست ب خودکشی بزنم ولی حیف ک زن و بچه دارم و پشیمان شدم در شهر ما هیچ انجمن یا دفتر مشاوره ایی وجود نداره ک منو راهنمایی کنه و از این دردم کمی کاسته بشه لطفا منو راهنمایی کنید ک چکاری انجام دهم متشکرم