وضعیت جنگل های کشور به مرحله ای رسیده است که پیشنهاد استراحت آن داده شد است که درصورت اجرای آن 5 سال بهره برداری از جنگل ممنوع می شود؛ اجرای این پیشنهاد که مخالفان وموافقان خاص خودش را دارد دردست بررسی است.

رفع خستگی جنگل های ایران درگرو واردات چوب با پوست یا بی پوست

سلامت نیوز:وضعیت جنگل های کشور به مرحله ای رسیده است که پیشنهاد استراحت آن داده شد است که درصورت اجرای آن 5 سال بهره برداری از جنگل ممنوع می شود؛ اجرای این پیشنهاد که مخالفان وموافقان خاص خودش را دارد دردست بررسی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،بهره برداری بی رویه سبب شده تا جنگل های کشوردر حال حاضر وضعیت مطلوبی نداشته باشند، این برداشت ها موجب شد تا سالانه 50 هزار هکتار از رویشگاه های جنگلی کشور به سمت نابودی پیش رود و از 6.5 میلیون هکتار جنگل های هیرکانی در شمال ایران در نیم قرن گذشته 1.9 دهم میلیون هکتار باقی بماند.


به اعتقاد کارشناسان اگر روند تخریب و بهره برداری از جنگل ها به همین روال پیش رود در آینده ای نه چندان دور دیگر جنگلی در کشور وجود نخواهد داشت از این رو سازمان حفاظت محیط زیست طرح استراحت جنگل را به دولت ارائه داد و اکنون در انتظار اعلام نظر دولت و سپس ارائه به مجلس است که در صورت اجرای آن تا 5 سال بهره برداری از جنگل های کشور متوقف می شود.


البته اجرای این طرح مشکلاتی را برای بخش صنعتی وابسته به چوب ایجاد می کند که بعد از برگزاری جلسات متعدد اعضا به این جمع بندی رسیدند که برای تامین نیاز داخلی، چوب وارد کنند که این مساله هم سبب بروز اختلافاتی بر سر اینکه چوب ها با پوست یا بدون پوست وارد شوند، شد.


در این میان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص واردات چوب مخالفتی ندارد، مخالفت اصلی میان سازمان حفظ نباتات و وزارت صنعت معدن و تجارت است به این صورت که سازمان حفظ نباتات مخالفت نمی کند بلکه می گوید چوبی که با پوست وارد می شود باید اطمینان پیدا کنم که آفات زیر پوست آن وارد جنگل های کشور نمی شود، آنطوری که وزارت صنعت می گوید در نزدیک ترین بندر مثلا نوشهر تخلیه شود، مخالف هستم.
برای پایان دادن به اختلاف نظرها و رسیدن به نقطه مشترک قرار شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کارگروهی تشکیل دهد که این کار انجام شد و تاکنون نیز جلساتی برگزار کرده است.


فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیش نویس موضوع استراحت جنگل در دولت مطرح شده است و در کمیسیون های مرتبط در دولت در حال بررسی است.
وی افزود: سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری در خصوص واردات چوب هیچ نوع مخالفتی ندارد بلکه اختلاف اصلی بین سازمان حفظ نباتات و وزارت صنعت معدن و تجارت بر سر واردات چوب با پوست یا بدون پوست و بندر تخلیه بار است.


دبیری ادامه داد: سازمان حفظ نباتات می گوید بندری که قرار است چوب ها در آن تخلیه شوند باید به دور از توده های جنگلی باشد تا شاید اگر آفتی زیر پوست چوب ها باشد وارد جنگل ها نشود.


وی افزود: همچنین متولیان سازمان حفظ نباتات می گوید بندری که بار در آن تخلیه می شود باید به دور از پوشش های جنگلی باشد به عنوان مثال اگر بندر گمیشان یا بندر ترکمن باشد مخالفتی ندارم اما اینکه وزارت صنعت می گوید در بندر نوشهر که نزدیک ترین مکان به جنگل های شمال کشور است تخلیه صورت گیرد، مخالف هستیم.


معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در واقع هیچ دستگاهی با واردات چوب پوست کنده مخالف نیست، البته هزینه آن نسبت به چوب با پوست بیشتر است، برای وزارت صنعت و معدن هم این مساله مهم نیست فقط می گوید چوب وارد شود تا بتوانم از صنایع داخلی حمایت کنم.


وی ادامه داد: البته سازمان حفظ نباتات همچنین می گوید اگر هم قرار است چوب با پوست وارد شود باید مورد تایید این سازمان باشد همچنین بندری که قرار است بار تخلیه شود نیز باید تاییدیه سازمان را داشته باشد تا اگر احتمالا آفتی وجود داشته باشد فرصت ورود به جنگل های کشور را نداشته باشد زیرا اگر این اتفاق رخ دهد بیشتر از آنچه که بهره برداری جنگل را تخریب می کند این آفات آنرا نابود خواهد کرد.


وی در پاسخ به این سوال که اکنون نیز جنگل های کشور از آفات رنج می برند گفت: گاهی آفتی وارد می شود که جنگل با آن سازگاری پیدا کرده و می تواند در برابر آن مقاومت کند اما گاهی آفتی وارد می شود که بیگانه و گونه ای مهاجم است که این خطرناک است.


دبیری ادامه داد: پیشنهاد ایجاد قرنطینه در بندر مورد نظر نیز داده شد که در حال بررسی است اما برخی معتقدند اگر امکان ایجاد قرنطینه در بندر خارج از کشور یعنی جایی که چوب وارد می شود فراهم می شد بسیار بهتر بود که این موضوع نیز نیاز به بررسی است.


وی گفت: آخرین جلسه موضوع استراحت جنگل حدود 2 ماه پیش برگزار شد و اعضا در آن به تفاهمی رسیدند، اکنون مساله اصلی این است که بندر مناسبی را پیدا کنیم، سه گزینه مشخص شده است که یکی از آنها بندری در استان گلستان در ترکمن صحرا است که فاصله زیادی با توده های جنگلی کشور دارد که مناسب ترین بندر تشخیص داده شده است اما مسائل اقتصادی حمل بار از آنجا به شرقی ترین نقطه کشور مطرح است که موضوع در دست بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha