جمعه ۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

تحقیقات تائید کرده است که گوش کردن به موسیقی می تواند به طور چشمگیری تاثیر مثبت بر نگرش ما در مورد درد جسمانی داشته باشد.

موسیقی به ایجاد حس آرامش کمک می کند

 
به گزارش سلامت نیوز از بی بی سی، محققان آمریکایی برای انجام این تحقیق، تاثیر موسیقی بر شصت بیمار را که برای سالیان متمادی درد مستمر داشته اند، مورد بررسی قرار داده اند.

آن دسته از بیماران که طی این آزمایش به موسیقی گوش داده بودند به محققان گفتند که میزان دردشان بالغ بر 21 درصد و افسردگی آنها که ناشی از درد دائمی بوده تا 25 درصد کاهش داشته است.

این تحقیق که نتیجه آن در مجله علمی "پرستاری پیشرفته" (The Journal of Advanced Nursing) منتشر شده است همچنین نشان می دهد که موسیقی به بیماران کمک می کند کمتر احساس ناتوانی و معلولیت جسمانی کنند.

بیمارانی که در این تحقیق مشارکت داشته اند از بین مراجعین به کلینیک های امراض مفصلی انتخاب شده بودند. آنها به طور میانگین حدود هفت سال به بیماری هایی مانند استئو آرتریت (التهاب مفاصل)، جا به جایی مهره های ستون فقرات و آرتریت روماتوئید مبتلا بوده اند.

بیشتر آنها حداقل در یک ناحیه از بدن خود به طور مستمر از این گونه دردها رنج می برده اند.

داوطلبین مشارکت در این تحقیق به دو گروه تفکیک شدند. یک گروه برای یک هفته هر روز به مدت یک ساعت به موسیقی گوش داد؛ اما گروه باقیمانده به موسیقی گوش نکرد.

در میان گروهی که موسیقی گوش دادند نیمی اجازه داشتند که نوع موسیقی را خودشان انتخاب کنند؛ بقیه باید از فهرست موسیقی آرام بخشی که برای آنها در نظر گرفته شده بود، انتخاب می کردند.

دکتر ساندرا سیدلکی (Sandra Siedlecki)، از بنیاد پزشکی کلیولند آمریکا، گفت که نتایج آماری به دست آمده از دو گروهی که روزانه به موسیقی گوش کرده اند، نشان داده است که موسیقی تاثیر چشمگیری در کاهش درد، افسردگی، علائم معلولیت و همچنین افزایش حس توانایی در میان آنها داشته است.

خانم سیدلکی گفت: "نوع موسیقی که این دو گروه گوش داده اند تفاوت چندانی در میزان تاثیر خوبی که این آزمایش بر کاهش درد داوطلبین داشته، ایجاد نکرده است. دردهای بی خطر همچنان ِکی از مشکلات اساسی بیماران مفصلی و استخوانی است که مصرف داروها اثر کمی در تخفیف آن داشته است. پس هر تدبیری که بتواند به کاهش درد کمک کند مورد استقبال بیماران قرار می گیرد."

پرفسور ماریون گود، یکی از محققین در زمینه تاثیر موسیقی در کاهش درد، می گوید: "شواهد در مورد مزایای گوش دادن به موسیقی در سلامت انسان زیاد است که این تحقیق نیز به جمع آنها می پیوندد. موسیقی نقش مهمی در بهداشت و سلامت عصر نوین بر عهده دارد."

تحقیقات قبلی در این زمینه که نتیجه آن در همین مجله علمی منتشر شده بود نشان داد که گوش کردن به موسیقی ملایم به مدت 45 دقیقه در شب، کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

پدیده ای پیچیده

دکتر کتی استنارد (Cathy Stannard)، دبیر انجمن بریتانیایی مطالعات در مورد درد، می گوید تحقیقات دیگر نیز نشان داده است که موسیقی می تواند تاثیر مثبتی بر روی درک ما از درد داشته باشد.

اما این تاثیرات معمولا کم و کوتاه مدت است.

خانم دکتر استنارد گفت: "درک درد بسیار پیچیده است و تحت تاثیر عواملی مانند عواطف، تجربه و روحیه قرار دارد. اگر گوش کردن به موسیقی اصولا باعث آرامش می شود، می توان تصور کرد که همچنین بتواند بر درک ما از درد نیز تاثیر بگذارد."

وی گفت این احتمال نیز وجود دارد که موسیقی فکر ما را از تمرکز بر روی درد منحرف می کند.

دکتر استنارد در ادامه گفت تعجبی ندارد که داروها که در بدن عملکردی معین را ایجاد می کنند اکثرا تاثیر کمی بر روی پدیده ای به پیچیدگی درد دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha