اگر تا پیش از این، خانوار برای پوشش هزینه‌های خود از اقلام غیرضروری همچون تفریح، امورفرهنگی، سفر و... می‌كاست حال ناچار است در میزان مصرف اقلام ضروری خود نیز تجدیدنظر كند تا توازنی میان هزینه‌ها و درآمدهای خانوار ایجاد شود.بدین‌ترتیب با بحرانی شدن سبد مصرفی خانوار شهری كه نشان از كاهش قدرت خرید مردم دارد، كیفیت زندگی نیز به‌شدت تنزل خواهد یافت.

نشانه‌های كاهش در سبد خرید خوراكی‌های خانوار شهری

سلامت نیوز: اگر تا پیش از این، خانوار برای پوشش هزینه‌های خود از اقلام غیرضروری همچون تفریح، امورفرهنگی، سفر و... می‌كاست حال ناچار است در میزان مصرف اقلام ضروری خود نیز تجدیدنظر كند تا توازنی میان هزینه‌ها و درآمدهای خانوار ایجاد شود.بدین‌ترتیب با بحرانی شدن سبد مصرفی خانوار شهری كه نشان از كاهش قدرت خرید مردم دارد، كیفیت زندگی نیز به‌شدت تنزل خواهد یافت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه تعادل نوشت: در حالی جدیدترین گزارش مركز آمار ایران از وضعیت تورم در خانوار شهری، همچنان ادامه روند كاهشی تورم را تایید می‌كند كه این كاهش تورم با تغییراتی در سبد مصرفی خانوار شهری به ویژه در اقلام ضروری همچون گوشت و میوه و خشكبار همراه بوده است. این امر تغییر تركیب مصرفی خانوار را تایید می‌كند اما از این منظر موضوع نگران‌كننده است كه اگر تا پیش از این، خانوار برای پوشش هزینه‌های خود از اقلام غیرضروری همچون تفریح، امورفرهنگی، سفر و... می‌كاست حال ناچار است در میزان مصرف اقلام ضروری خود نیز تجدیدنظر كند تا توازنی میان هزینه‌ها و درآمدهای خانوار ایجاد شود.بدین‌ترتیب با بحرانی شدن سبد مصرفی خانوار شهری كه نشان از كاهش قدرت خرید مردم دارد، كیفیت زندگی نیز به‌شدت تنزل خواهد یافت.

 تورم 8.3 درصدی در شهریور

بر اساس اعلام مركز آمار ایران از شاخص قیمت كالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در شهریورماه 95، شاخص كل در شهریورماه سال جاری به عدد 231.3رسید كه نسبت به ماه قبل 0.2واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد. افزایش شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 6.7‌درصد است كه نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 0.7واحد درصد كاهش یافته است.‌ درصد تغییرات شاخص كل (نرخ تورم كالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری) در 12 ماه منتهی به شهریورماه سال 95 نسبت به دوره مشابه سال قبل 8.3‌درصد است كه نسبت به همین اطلاع در مردادماه سال جاری 0.4واحد درصد كاهش یافته است.

در این میان، شاخص گروه عمده «خوراكی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 273.4 رسید كه نسبت به ماه قبل 0.4‌درصد كاهش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراكی‌ها» در ماه مورد بررسی به 271.2 رسید كه نسبت به ماه قبل 0.5‌درصد كاهش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراكی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.6‌درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 6.7‌درصد است. شاخص گروه عمده «خوراكی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.6‌درصد افزایش نشان می‌دهد و ‌درصد تغییرات این گروه در 12ماهه منتهی به شهریورماه 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل 6.8‌درصد است كه نسبت به همین اطلاع در مردادماه 1395 بدون تغییر مانده است.

همچنین شاخص گروه عمده «كالاهای غیرخوراكی و خدمات» در شهریور ماه 1395 به رقم 216.9 رسید كه نسبت به ماه قبل 0.4درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده «كالاهای غیرخوراكی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.9‌درصد بوده است و نرخ تورم 12 ماهه منتهی به شهریورماه 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 8.9‌درصد است كه نسبت به تورم 12ماهه منتهی به مرداد 1395 به میزان 0.6واحد ‌درصد كاهش یافته است.

 تورم منفی برای خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها

در بین گروه‌های اصلی و فرعی كالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری، نكته جالب توجه منفی شدن نرخ تورم گروه خوراكی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریورماه نسبت به ماه قبل است. بر اساس اعلام مركز آمار ایران، تورم خوراكی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریورماه نسبت به مردادماه 0.4واحد ‌درصد كاهش یافته است. در همین حال نرخ تورم این گروه در 12 ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 6.8‌درصد گزارش شده است. در این میان، در حالی تورم خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها در شهریورماه سال جاری 0.4واحد ‌درصد نسبت به مردادماه كاهش یافته است كه در همین گروه تورم گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها در شهریورماه سال جاری نسبت به مردادماه 0.3واحد ‌درصد كاهش یافته است. تورم گوشت قرمز و ماكیان در شهریورماه نسبت به مردادماه كاهش 0.2واحد درصدی را تجربه كرده است. علاوه بر این، میزان كاهش تورم ماهی‌ها و صدف‌داران‌ در شهریورماه نسبت به مردادماه 0.8 واحد ‌درصد كاهش یافته است.

در گروه خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها، نرخ تورم میوه و خشكبار نیز در شهریورماه نسبت به مردادماه 4.7 واحد ‌درصد كاهش یافته است. در این میان نكته قابل توجه این است كه نرخ تورم میوه و خشكبار در 12ماهه منتهی به شهریورماه نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.9‌درصد گزارش شده است.

در گروه خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها، بیشترین نرخ تورم نیز مربوط به سبزیجات (سبزیجات و حبوبات) است كه تورم آن در 12ماهه منتهی به شهریورماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 12.9‌درصد گزارش شده است.

نگاهی گذرا به نرخ تورم در اقلام خوراكی و آشامیدنی مورد نیاز می‌توان این نتیجه‌گیری كلی را داشت كه خانوارها برای هماهنگ كردن هزینه‌ها و درآمدهای خود تغییراتی در سبد مصرفی خود ایجاد كرده‌اند.

 آب رفتن سبد مصرفی خانوار شهری

تغییرات منفی نرخ تورم اقلامی همچون گوشت قرمز، ماهی و میوه در شهریورماه نسبت به مردادماه نمی‌تواند، نشانه‌های خوبی از سبد غذایی خانوار شهری داشته باشد.

در همین رابطه محسن ابراهیم‌پور، مدیر گروه توسعه روستایی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی وزارت جهاد كشاورزی معتقد است، این تغییرات منفی در جدول تورم اقلام خوراكی در شهریورماه می‌تواند نشان از كاهش مصرف مواد غذایی مانند گوشت در دهك‌های پایین جامعه داشته باشد.

ابراهیم‌پور در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به كاهش 1.6كیلوگرمی مصرف سرانه گوشت قرمز در كشور تصریح كرد: «این كاهش نشان می‌دهد، متوسط مصرف گوشت قرمز در خانوارهای ایرانی كاهش پیدا كرده كه همین امر سبب شده است تا در تركیب مصرفی خانوار هم تغییراتی ایجاد شود. به عنوان نمونه ممكن است به دنبال كاهش مصرف گوشت قرمز در خانوار، مصرف اقلامی همچون غلات یا دخانیات افزایش پیدا كرده باشد كه البته نمی‌توان به صورت دقیق در این رابطه اظهارنظر كرد چراكه تحلیل دقیق‌تر از این موضوع نیازمند تعریف مبنایی استاندارد برای مقایسه است.»

وی با بیان اینكه تغییرات منفی تورم برخی اقلام خوراكی در شهریورماه نسبت به مردادماه پیام خوبی را منتقل نمی‌كند، تصریح كرد: «این نشان می‌دهد قدرت خرید مردم كاهش پیدا كرده است. بدین‌ترتیب وضعیت سبد مصرفی خانوار هم در حال بحرانی شدن است. بنابراین تغییر منفی تورم اقلام خوراكی را نمی‌توان نشانه‌یی برای بهبود شاخص‌های مصرفی خانوار قلمداد كرد بلكه تقاضا در این اقلام كاهش پیدا كرده است كه این امر می‌تواند در پی كاهش قدرت خرید مردم و برای تنظیم كردن هزینه‌ها با درآمد باشد.»

وضعیت نرخ تورم در گروه خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها در حالی ردپایی از تغییر تركیب سبد مصرفی خانوار برجای گذاشته است كه خانوار شهری همچنان با تورم بالا در اقلامی همچون مسكن، آب، برق، گاز، آموزش و بهداشت و درمان مواجه است.

براساس جدیدترین اعلان مركز آمار ایران، نرخ تورم آب، برق، سوخت 24.3‌درصد اعلام شده است. در همین حال، نرخ تورم مسكن و اجاره‌بها در 12ماهه منتهی به شهریورماه نسبت به دوره مشابه سال قبل 8.1‌درصد بوده است. در این میان نرخ تورم بهداشت و درمان 11‌درصد و نرخ تورم آموزش نیز 15‌درصد اعلام شده است.

هرچند دولت همچنان شیب كاهشی نرخ تورم را حفظ كرده است اما تركیب تورم اقلام مختلف آثار و نشانه‌هایی از كاهش كیفیت زندگی خانوار ارائه می‌دهد. بدین معنا كه اگر تا پیش از این خانوار برای پوشش هزینه‌های خود از هزینه كردن در بخش‌هایی همچون تفریح یا امور فرهنگی كاهش داشت، این‌بار این كاهش تقاضا به اقلامی ضروری در گروه خوراكی‌ها سرایت كرده است كه بر بحرانی شدن وضعیت سبد خانوار شهری صحه می‌گذارد. در این میان، اینكه تاب‌آوری خانوار برای كاهش هزینه اقلام ضروری تا چه حد خواهد بود نیز خود جای بحث دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha