سرپرست اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی وزارت بهداشت با اشاره به مراجعه یك هزار و 817 مصدوم حوادث مرتبط با شب چهارشنبه پایانی سال به بیمارستان‌های سراسر كشور در اسفند ماه سال گذشته، گفت: در سال 87 نیز مانند سال‌های گذشته، گروه سنی جوان و نوجوان بیشترین قشر آسیب‌پذیر در این نوع حوادث بودند.

دكتر مرشیانه حدادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه مراسم شب چهارشنبه پایان سال، امروزه شكل سنتی خود را از دست داده و به بازی‌های خطرناك با مواد منفجره و محترقه تبدیل شده، نسبت به خطرات بازی با مواد محترقه به خانواده‌ها هشدار داد.

به گفته وی، در سال گذشته یك هزار و 817 مورد مصدوم حوادث مرتبط با شب چهارشنبه پایانی سال در اسفند ماه به بیمارستان‌های سراسر كشور مراجعه كردند كه شهر تهران با 4/27 درصد مصدومین بیشترین مراجعه كننده بیمارستانی حوادث فوق را به خود اختصاص داد.

دكتر حدادی با بیان این كه بیش از 90 درصد حوادث مرتبط با شب چهارشنبه پایانی سال گذشته در مناطق شهری رخ داد و كوچه و خیابان بیشترین مكان رخداد حوادث بودند، افزود: مشابه چند سال گذشته در سال 87 نیز گروه سنی جوان و نوجوان بیشترین قشر آسیب‌پذیر در این نوع حوادث بودند؛ به گونه‌ای كه گروه سنی 15 تا 19 سال با 8/25 درصد و گروه سنی 20 تا 25 سال با 5/20 درصد مجموعا 46 درصد حوادث را به خود اختصاص دادند. همچنین بیش از 42 درصد آسیب دیدگان در این حوادث دانش آموز بودند.

وی فراوانی حوادث در شب چهارشنبه پایانی سال گذشته در جنس مذكر را حدود چهار برابر جنس مونث عنوان كرد و گفت: شایعترین نوع آسیب این شب در سال 87، سوختگی درجه یك - خراشیدگی و سائیدگی و سوختگی درجه دو بود.

به گفته سرپرست اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی وزارت بهداشت، در شب چهارشنبه پایانی سال گذشته ترقه بیشترین نوع ماده محترقه مصرفی منجر به آسیب بود و در بیش از 60 درصد موارد ماده محترقه از طریق دستفروش‌ها تهیه شده بود. همچنین در سال گذشته 7/59 درصد مصدومین حین بازی با ماده محترقه، 9/17 درصد حین گذر، 2/5 درصد حین تماشا، 2/1 درصد حین انجام وظیفه و 3/1 درصد حین تهیه و ساخت مواد مذكور دچار آسیب شدند و در بقیه موارد نوع فعالیت مشخص نبوده است.

وی گفت: در سال 87 مشابه سه سال گذشته دست‌ها با 43 درصد بیشترین ناحیه آسیب دیده بود و پس از آن چشم با 24 درصد در رتبه بعدی بیشترین عضو آسیب دیده قرار داشت.

دكتر حدادی افزود: علیرغم افزایش فراوانی حوادث مربوط به چهارشنبه پایانی سال 87 نسبت به سال 86 (یك هزار و 817 حادثه در مقایسه با یكهزار و 179) حوادث از شدت كمتری برخوردار بود. در مجموع حوادث مرتبط با چهارشنبه پایانی سال 87 سه مورد مرگ و ‌چهار مورد معلولیت را به دنبال داشت.

سرپرست اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی وزارت بهداشت با بیان این كه خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفا می‌كنند به خانواده‌ها توصیه كرد كه باید كودكان و نوجوانان را تشویق كرد كه از حوادث درك خوبی داشته باشند و باید به آنها آموزش داد كه در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیرند. همچنین بهتر است والدین در تهیه وسایل آتش بازی بی‌خطر فرزندانشان را همراهی كنند و از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به ویژه در منزل، زیرزمین و محل كار جدا خودداری شود.

وی همچنین تاكید كرد كه از حمل مواد محترقه و آتش‌گیر و انفجاری حتی به مقدار بسیار كم در جیب لباس و كیف جدا خودداری شود و از برپایی آتش در معابر باریك و در نزدیكی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پاركینگ‌های عمومی پرهیز شود. افراد مواد آتش‌زا را به طرف افراد دیگر پرت نكنند. مواد منفجره و محترقه را در ظرف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهند؛ چرا كه در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب شده و سبب خطرات و صدمات جانی می‌شود.

سرپرست اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی وزارت بهداشت با اشاره به تدابیر مراكز درمانی برای شب چهارشنبه پایانی سال جاری از ظرفیت سازی برای پیشگیری از رخداد حوادث مرتبط با شب چهارشنبه پایانی سال در قالب برنامه جامعه ایمن خبر داد و گفت: تهیه و ارسال پمفلت آموزشی، تهیه تیزر، ابلاغ دستورالعمل و ارسال آنلاین داده‌ها از 25 اسفند به مركز مدیریت حوادث و جمع بندی در EOC وزارت بهداشت، هماهنگی با بیمارستان‌ها جهت آمادگی پذیرش مصدومین و استقرار آمبولانس در میادین و مناطق پر رفت و آمد از جمله اقدامات در نظر گرفته شده برای شب چهارشنبه پایانی سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha