وزیر کشاورزی لیتوانی اعلام کرد: سلامت محصولات تراریخته به هیچ وجه ثابت شده نیست؛ در سال ۲۰۱۵ مسئولان کشور لیتوانی به ممنوعیت کامل محصولات تراریخته رضایت دادند.

سلامت محصولات تراریخته به هیچ وجه ثابت شده نیست

سلامت نیوز:وزیر کشاورزی لیتوانی اعلام کرد: سلامت محصولات تراریخته به هیچ وجه ثابت شده نیست؛ در سال ۲۰۱۵ مسئولان کشور لیتوانی به ممنوعیت کامل محصولات تراریخته رضایت دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ، تا پیش از سال 2001 کشت و واردات محصولات تراریخته در کشور لیتوانی به صورت پراکنده وجود داشت اما قانونی برای آنها اعمال نشده بود؛ در سال 2001، شورای شهرداری این کشور در جلسه‌ای به بررسی ابعاد مختلف کشت این محصولات در کشور پرداخت.

برخی از مسئولان حاضر در این جلسه معتقد بودند که گروه‌های مختلفی متشکل از مردم و کشاورزان با عنوان گروه «صلح سبز» با کشت و واردات این محصولات مخالفت می‌کنند و همواره تعداد آنها در حال افزایش است؛ از طرفی برخی از این مسئولان معتقد بودند که باید به قوانین اتحادیه احترام گذاشت و مطابق قوانین این اتحادیه در سال 2001، کشت و واردات محصولات تراریخته امری رایج در کشورهای اروپایی بود و ممانعتی با آنها نمی‌شد.

چندی بعد، کشت محصولات تراریخته اعتراض برخی از مردم و کشاورزان این کشور را در پی داشت و دائماً گروه‌های مخالف این محصولات از مسئولان کشور می‌پرسیدند «آیا واقعاً وجود محصولات شبهه‌داری مانند تراریخته‌ها در کشور امری ضروری است؟»؛ مسئولان لیتوانی پس از اعتراضها و ایجاد هرج و مرج در کشور، انتشاراتی با عنوان «موجودات و محصولات اصلاح‌ ژنتیکی‌شده در طبیعت و زندگی ما» را تأسیس کردند؛ این انتشارات به تحلیل مسائل مهندسی ژنتیک و محصولات دستکاری‌ژنتیکی‌شده می‌پرداخت و به گونه‌ای خیال مردم را از بابت وجود آنها راحت می‌کرد.

در سال 2010 کشور روسیه فیلمی 95 دقیقه‌ای درباره این محصولات و خطرات بسیار خطرناک آن با عنوان «بمب ژنتیکی» منتشر کرد؛ این فیلم درباره خطرات ناشی از مصرف محصولات تراریخته سخن می‌گفت و کشورها را از شیوع و گسترده‌تر شدن آنها انذار می‌داد.

در ابتدای این فیلم حیوانات دستکاری‌ژنتیکی‌شده که شکلی بسیار عجیب و ترسناکی داشتند به نمایش گذاشته می‌شد و توضیحاتی ارائه می‌کرد که به هیچ وجه این حیوانات سالم نیستند و نمی‌توان بر روی آنها نظارت کامل داشت؛ در ادامه این فیلم اثرات مصرف این محصولات بر روی بدن که از جمله آنها افزایش ناباروری، کاهش اندازه و شکل بدنی نسلهای آینده، رشد مغز مختل و افزایش بیماریهای ناشی از سرطان بود.

قسمتی دیگر از این فیلم روش نادرست کاشت و به ثمر رساندن دانه‌های دستکاری‌ ژنتیکی‌شده را نشان می‌داد که با تحلیل علمی و کارشناسی این موضوع در این فیلم، جهان را از یک خطر جدی آگاه می‌کرد.

با انتشار این فیلم اقدامات و فعالیت گروه «صلح سبز» در کشورهای اروپایی شدت گرفت و دامنه اعتراضات در کشورهای اتحادیه اروپا روز به روز افزایش یافت.

طبق گزارشهای برخی از رسانه‌های کشور لیتوانی، محصولات تراریخته در هیچ زمانی به صورت تجاری در این کشور تولید یا وارد نشده‌اند و تنها زیر نظر دولت این محصولات تولید یا وارد می‌شدند همچنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای هم درباره این محصولات توسط مسئولان این کشور اعمال می‌شد ضمن اینکه کشت و واردات برخی از محصولات تراریخته مانند ذرت، سیب زمینی و دانه‌های روغن که سلامت آنها از نظر کارشناسان حوزه کشاورزی این کشور تأیید نشده بود، ممنوع بود.

کشت و واردات محصولات تراریخته در کشور لیتوانی تا سال 2015 ادامه داشت البته روند کشت این محصولات به شدت کاهشی بود و تنها نقاط محدودی از این کشور زیر نظر دولت به کشت و تولید این محصولات پرداخته بودند.

در سال 2015، اتحادیه اروپا قانونی تصویب کرد که مطابق آن کشورهای عضو این اتحادیه به صورت جداگانه مختار به ممنوعیت یا عدم ممنوعیت محصولات تراریخته در کشور خود بودند؛ با تصویب این قانون کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری درخواست ممنوعیت کامل این محصولات را به اتحادیه اروپا ارسال می‌کردند.

مسئولین کشور لیتوانی کمی در ممنوعیت یا عدم ممنوعیت این محصولات دچار تردید بودند که این موضوع خشم مردم و کشاورزان لیتوانی را در پی داشت؛ وزیر کشاورزی لیتوانی در اعلامیه‌ای به مسئولان این کشور اظهار کرده بود که سلامت محصولات تراریخته به هیچ وجه ثابت شده نیست.

پس از کش و قوسهای فراوان برای ممنوعیت این محصولات، وزیر کشاورزی لیتوانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم که میزان تولید محصولات ارگانیک خود را افزایش دهیم یا به محصولات تراریخته اجازه تولید دهیم اما هدف و استراتژی ما تولید محصول سالم با کیفیت بالا است.

مردم و کشاورزانی که مخالف کشت و واردات این محصولات در کشور خود بودند به اعتراضهای خود ادامه دادند و سرانجام در اواخر سال 2015، مسئولان کشور لیتوانی به ممنوعیت کامل این محصولات رضایت دادند و در حال حاضر نیز کشت و واردات این محصولات در این کشور به طور کامل ممنوع است و قوانین سخت‌گیرانه‌ای بر روی این محصولات نیز اعمال شده است.

در حال حاضر 28 کشور عضو اتحادیه اروپا شامل اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی‌، آلمان، فرانسه، هلند، مالت، قبرس، یونان، بلغارستان، روسیه، صربستان، کرواسی، ایتالیا، مولداوی، لیتوانی،  استرالیا، لهستان، اسلواکی، آذربایجان، بوسنی، لوگزامبورگ،‌ اوکراین، نروژ، سوئیس و چهار کشور آمریکایی شامل بلیز، پرو، اکوادور، ونزوئلا استفاده از محصولات تراریخته را در کشور خود ممنوع کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha