مدیركل نظارت بر مواد خوراكی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، فرآورده‌های لبنی نظیر انواع نوشیدنی‌ها، شیر، انواع پنیر، دوغ، ماست، نوشیدنی، ماست چكیده و همزده، بستنی، خامه ترش، شیر بدون چربی و نوشیدنی‌های به دست آمده از دوغ و كره را بهترین گزینه برای افزودن پروبیوتیك برشمرد.

مهندس پهلوانی در گفت‌وگو باایسنا، با بیان این كه مصرف كنندگان آنتی بیوتیك با استفاده از محصولات پروبیوتیك كمتر به اسهال، عفونت مخمری مهبل و حتی سوءتغذیه دچار می‌شوند، اظهار كرد: برخلاف باورغلط رایج ماده‌ای به‌نام "استارتر" در ماست اثر پروبیوتیك ندارد.

وی با بیان این كه جلوگیری از رشد و فعالیت باكتری‌های پاتوژن، كاهش میزان كلسترول خون، كمك به بهبود هضم لاكتوز در روده و كاهش عدم تحمل لاكتوز از فواید محصولات پروبیوتیك است، افزود: همچنین این محصولات مانع بروز بیماری‌های دوره‌ای و سرطانی و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

مدیركل نظارت بر مواد خوراكی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزایش میزان دسترسی بیولوژیك به یون‌های كلسیم، آهن، منیزیم، بهبود عملكرد دستگاه گوارشی و حركات دودی دوره، تولید اسید لاكتیك مورد نیاز بدن و افزایش ماندگاری محصولات غذایی را از دیگر فواید این محصولات برشمرد و یادآور شد: تولید آنتی اكسیدان‌ها و تركیبات ضد سرطان، كاهش پوكی استخوان و پرفشاری خون از آثار سودمند این محصول است. همچنین كاهش شیوع و تداوم اسهال و كمك به مداوای اسهال‌های حاد، مسافرتی و یا اسهال‌هایی پس از مصرف آنتی بیوتیك هم پس از استفاده از این محصولات پروبیوتیك كاهش می‌یابد؛ این درحالیست كه كاهش ابتلا به عفونت‌های تناسلی زنان در صورت مصرف داروهای مناسب و كمك به مداوای زخم معده و اثنی عشر از دیگر فواید آن‌ها است.

مهندس پهلوانی در ادامه توضیح داد: علاوه بر محصولات لبنی فرآورده‌های غذایی غیر لبنی دیگری نظیر انواع شیرینی‌های پروبیوتیك و مكمل‌های غیرغذایی به صورت قرص، پودر و كپسول می‌توانند حاوی باكتری‌های پروبیوتیك شوند.

وی با بیان این كه موز، عسل ، مارچوبه، كنگر فرنگی، سیر و پیاز اثر باكتری‌های پروبیوتیك را تقویت می‌كند، گفت: فقط در صورت مصرف مقادیر فراوانی از آن، این محصولات اثر بخش هستند.

محصولات پروبیوتیك، فرآورده‌هایی با باكتری‌های مفید هستند كه پس از مصرف در روده ساكن می‌شوند و اثرات مفیدی در سلامت انسان برجای می‌گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha