رئیس انجمن دیابت ایران گفت: عمده‌ترین مشكل مبتلایان به دیابت در كشور عدم آگاهی آنها به بیماری خود است. بسیاری از این افراد خیلی دیر از بیماری خود مطلع می‌شوند.

مهمترین مشکل دیابتی های عدم اطلاع از بیماری خودشان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،اسدالله رجب افزود: 30 تا 50 درصد بیماران دیابتی دچار عوارض كلیوی می‌شوند. تغذیه مناسب بهترین راه پیشگیری از بیماری دیابت است.
وی گفت: هفته‌ای 150 دقیقه فعالیت و ورزش برای دیابتی‌ها مفید است و تغذیه كم چرب و كم پروتئین می‌تواند از دیابت پیشگیری كند.
رئیس انجمن دیابت ایران افزود: اگر قند خون ناشتا بین 100 تا 105 باشد، باید آن را جدی گرفت و به پزشك متخصص مراجعه كرد. كاهش چربی، كاهش مواد پروتئینی و كاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند ساده می‌تواند، از دیابت پیشگیری كند.
رجب گفت: هدف اصلی از رژیم درمانی در بیماران دیابتی، استفاده از موادغذایی به صورت متعادل است. رساندن قند خون به سطح طبیعی، حفظ سطح چربی‌های خون در حد طبیعی، كاهش مشكلات خاص بیماران دیابتی، به دست آوردن و حفظ وزن ایده آل، رساندن مواد مغذی به بدن به میزان لازم، تأمین انرژی موردنیاز بدن برای انجام فعالیت‌های لازم و جلوگیری از بروز عوارض و مشكلات ناشی از دیابت را می‌توان اشاره كرد.
وی اضافه كرد: عمده ترین مشكل مبتلایان به دیابت در كشور ما عدم آگاهی آنان درباره بیماری خودشان است. بسیاری از این افراد خیلی دیر از بیماری خود مطلع می‌شوند و در صورت آگاهی از بیماری نیز، مشكل بعدی آنان عدم درمان صحیح و برخورد مناسب با این بیماری است.
رئیس انجمن دیابت ایران گفت: باید نگرش پزشكان در این زمینه تغییر كند. در حقیقت، پزشكان باید تلاش كنند تا افراد به این بیماری مبتلا نشوند، زیرا متأسفانه در ایران، مردم به سلامت به عنوان آخرین نیاز توجه می‌كنند و تا زمانی كه سلامت خود را در معرض خطر نبینند، برای حفظ آن هزینه نمی‌كنند.
رجب افزود: انجام برنامه‌های ورزشی نه تنها در كنترل دیابت نقش مؤثری دارد، بلكه می‌تواند در عوارضی مانند فشار خون، چربی خون و پوكی استخوان بسیار مؤثر باشد.
وی اضافه كرد: استفاده از غذاهای سالم و طبیعی، جلوگیری از چاقی و كاهش استفاده از غذاهای آماده تأثیر خوبی بر كنترل دیابت در سنین مختلف دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha