سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴

ما در طول تاریخ با انواع خودكشی‌ها رو به رو بوده‌ایم. خودكشی‌ها ممكن است كه دگرخواهانه، خودخواهانه و... باشند. اساسا خودكشی مرحله و موقعیتی است كه انسان در واقع امیدی برای ادامه زندگی ندارد. خودكشی‌هایی كه الان در جامعه ایران رخ می‌دهد خودكشی‌های سریالی است. ‌

از بیكاری تا خودكشی

سلامت نیوز-* عالیه شكربیگی : ما در طول تاریخ با انواع خودكشی‌ها رو به رو بوده‌ایم. خودكشی‌ها ممكن است كه دگرخواهانه، خودخواهانه و... باشند. اساسا خودكشی مرحله و موقعیتی است كه انسان در واقع امیدی برای ادامه زندگی ندارد. خودكشی‌هایی كه الان در جامعه ایران رخ می‌دهد خودكشی‌های سریالی است. ‌

ای‌ كاش می‌شد رفتار این افراد را قبل از خودكشی مطالعه كرد تا فهمید چرا دست به خودكشی در سنین نوجوانی و جوانی زده‌اند. باید بستر و تداوم یك زندگی خوب به لحاظ سلامت روانی و جسمی برای همه افراد مهیا باشد، چون افراد وقتی به آخر خط می‌رسند به زندگی خود پایان می‌دهند. اكنون خودكشی‌ها در ایران این وضعیت را پیدا كرده‌اند و افراد به دلایلی مختلفی به این كار اقدام می‌كنند.

برای مثال وقتی جوان تحصیلكرده‌ای شرایط اشتغال، ازدواج و رفاه اجتماعی و اقتصادی را ندارد طبیعی است كه ادامه راه را ناهموار بداند و دست به خودكشی بزند، چرا كه این ذهنیت برای او به وجود می‌آید كه قادر به طی مسیر نیست و اینجاست كه كم كاری دولت‌ها پر رنگ‌تر می‌شود، چون شرایط را برای مردم فراهم نكرده‌اند.

همچنین برخی خودكشی‌ها هم جنبه نمادین دارند، یعنی افراد برای اعتراض به وضعیت موجود اقدام به خودكشی می‌كنند. چه بسا زنان بسیاری در طول تاریخ بوده‌اند كه به دلیل ناراضی بودن از شرایط و انواع تبعیض‌ها دست به خودكشی زده‌اند.

جسارت در خودكشی هم كاملا قابل بحث و بررسی است. در گذشته خودكشی اعتراضی در مناطقی خاصی بیشتر بود، اما اكنون فراگیر شده است. به ویژه اخیرا در كلان‌شهر تهران خودكشی‌ها زیادی رخ می‌دهد.

پوچ انگاری در زندگی به دلایل مختلف اجتماعی، فردی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی و... باعث می‌شود كه افراد خود را در یك خلأ ببینند و هدفی برای ادامه زندگی نداشته باشند. در نتیجه اقدام به خودكشی می‌كنند.

مهم‌ترین بحثی كه در تداوم زندگی مطرح است این است كه نوجوانان و جوانان به نقطه‌ای می‌رسد كه امید به تداوم زندگی ندارند، یعنی حالت پوچی، اعتراض و بر انگیختگی در جوانان به این معنی است كه آنان زندگی خود را تمام شده فرض می‌كنند و به همین دلیل دیگر نمی‌خواهند زنده بمانند. مهم‌ترین پیامد خودكشی در جامعه افسردگی است.

فرض كنید وقتی متوجه می‌شویم كه خودكشی فردی و دسته جمعی به طرق مختلف اتفاق افتاده است در ابتدا مردم دچار ناراحتی و افسردگی می‌شوند و از خود می‌پرسند كه چرا خودكشی صورت گرفته و وقتی شرایط را بررسی می‌كنند می‌بینند كه افراد در موقعیتی قرار داشته‌اند كه نتوانسته‌اند در مسیر آرمان‌هایشان هدایت شوند.

طبیعی است نفس كشیدن در این فضا برای بقیه سنگین‌تر می‌شود و برانگیختگی جامعه و سلب اعتماد را به دنبال دارد. یكی از ضعف‌هایی كه سبب افزایش خودكشی‌ها شده این است كه افرادی بدون كمترین ایده‌ای برای جوانان برنامه‌ریزی كرده‌اند كه مهم‌ترین خلأ آن بحث پر كردن اوقات فراغت جوانان است، چون جوانان از روی بیكاری به پوچی می‌رسند و همین امر سبب می‌شود برای رهایی از این مشكل به خودكشی فكر كنند.

* جامعه شناس

منبع:پایگاه خبری تدبیر 24

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha