محققان در یك پژوهش جدید اعلام كردند: می‌توان گوجه فرنگی را بعنوان روشی ایمن و بی‌خطر برای مقابله با بیماری‌های قلبی جایگزین آسپیرین كرد.

نتایج این پژوهش جدید نشان داده است كه عصاره حاصل از دانه‌های گوجه فرنگی می‌تواند جایگزینی بالقوه به جای آسپیرین برای جلوگیری از بروز حملات قلبی و سكته مغزی باشد.

بر اساس این تحقیق، عصاره گوجه فرنگی موسوم به «فروتفلو» كه از گلاتین موجود در اطراف دانه‌های گوجه فرنگی گرفته می‌شود ظاهرا در كاهش خطر تشكیل لخته‌های خونی موثر است.

دانشمندان انستیتو روویت در آبردین در این باره خاطرنشان كردند كه نتایج حاصل از این آزمایشات به لحاظ آمار حائز اهمیت هستند.

پرووكسیس، شركت تحقیقاتی كه فروتفلو را تولید كرده است، پس از مقایسه تاثیرات فروتفلو با آسپیرین طی یك دوره هفت ماهه روی 43 شركت كننده به این نتایج دست یافته است.

محققان خاطرنشان كردند كه یكی از مزایای مهم استفاده از این عصاره به جای آسپیرین این است كه عاری از هرگونه عوارض جانبی است كه در صورت مصرف آسپیرین بوجود می‌آیند. در حالی كه مصرف زیاد داروی آسپیرین سبب افزایش خطر زخم و خونریزی معده می‌شود اما فروتفلو این عوارض جانبی را ندارد.

به گفته متخصصان؛ گوجه فرنگی خواص مفید بسیاری دارد. از جمله این كه به دلیل دارا بودن ویتامین‌های آ، ب، ث، كا و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن در تأمین انرژی و تقویت بدن نقش موثری برعهده دارد.

این صیفی یکی از مهم‌ترین منابع ویتامین آ محسوب می‌شود و بنابراین در تقویت بینایی، تقویت و سلامت پوست و بافت‌های مخاطی دهان و بینی و رشد و نمو استخوان‌ها ضروری است.

گوجه ‌فرنگی همچنین یك منبع غنی از ویتامین‌های ب 1 و ب 2 است كه از این حیث در تسکین دردهای عصبی، رفع بی‌اشتهایی و درمان یبوست، نقصان ترشح شیر مادر و تورم‌ دهان سودمند است.

متخصصان تغذیه می‌گویند؛ مصرف گوجه ‌فرنگی به انسان نیرو و نشاط می‌بخشد و پوست و دانه‌های آن به هضم غذا کمک می‌کند و روده‌ها را نیز پاک می‌كند.

گوجه ‌فرنگی از بدن در برابر امراض و بیماری‌های عفونی حفاظت می‌کند. گوجه ‌فرنگی هضم مواد نشاسته‌ای را آسان می‌کند و مصرف گوجه ‌فرنگی برای اشخاصی که مبتلا به سنگ کلیه و مثانه و کبد هستند، تجویز شده است.

گوجه ‌فرنگی سرشار از ویتامین ث است و مقدار زیادی فسفر، آهن و کلسیم نیز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha