سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 193914

قریبا همه مردم هفته‌ای یکی‌دو بار این پدیده را تجربه می‌کنند که به آن، «کرم گوش» یا Earworm می‌گویند و درعین‌حال که بسیار خوشایند و آرامش‌بخش است، می‌تواند یک کابوس هم باشد...

چگونه یک آهنگ را از سرتان بیرون کنید

سلامت نیوز: تقریبا همه مردم هفته‌ای یکی‌دو بار این پدیده را تجربه می‌کنند که به آن، «کرم گوش» یا Earworm می‌گویند و درعین‌حال که بسیار خوشایند و آرامش‌بخش است، می‌تواند یک کابوس هم باشد...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله موفقیت، اما اگر می‌خواهید آهنگ یا ترانه‌ای را که مدام در سرتان تکرار می‌شود، پردازش کرده و آن را از سرتان بیرون کنید، به این نکات توجه کنید:

آهنگ را کامل گوش کنید: بیشتر آهنگ‌هایی که در ذهن ما تکرار می‌شوند، درواقع فقط بخش خاصی از یک ترانه هستند که شامل یک ترجیع‌بند جذاب و یا حتی یکی دو خط از آن ترانه است. شاید مغز به این دلیل آن را مرتبا تکرار می‌کند که نمی‌داند ادامه آن چه می‌شود؛ پس آهنگ را از ابتدا تا انتها گوش کنید. این راه‌حل موثری است، اگرچه زیاد پیش می‌آید که این روش ممکن است کارساز نباشد.

    به متن ترانه نگاهی بیندازید: قسمت‌‌های نامشخص یا فراموش‌شده آهنگ می‌تواند مغز را ناامید کند. متن ترانه را با صدای بلند یا توی دلتان بخوانید تا در پردازش آن به مغز کمک کنید. اگر بتوانید متن کامل ترانه را حفظ کنید، این آهنگ طولانی‌تر از آن می‌شود که در ذهنتان بماند و مدام تکرار شود.

   آهنگ موردنظر را با ساز بنوازید: اگر می‌توانید ساز بزنید، سعی کنید خودتان این آهنگ را بنوازید. کلنجاررفتن با آهنگ و کار‌‌‌‌کردن روی آن، این مشکل را برای بسیاری از اهالی موسیقی حل کرده است. برای شکستن چرخه تکرار آهنگ در ذهن خود سعی کنید آهنگ را به شکلی متفاوت بنوازید.


    تجسم کنید آهنگ عوض شده است: حتی اگر این روش دشوار است، با کمی تسلط و کنترل، اضطراب شما نسبت به این موقعیت کاهش می‌یابد. چند دقیقه

به روش زیر سعی کنید آهنگ را عوض کنید:

    تصور کنید که صدای آهنگ را تا آخرین حد کم کرده‌اید.
    تصور کنید ذهنتان یک اتاق تودرتو با اتاق‌‌های فراوان دیگر است. جلوی آهنگ مانعی درست کرده و سعی کنید آن را در یک قفس کوچک و کوچک‌تر گرفتار کنید. هربار که مانعی اضافه می‌کنید، صدای آهنگ کمتر و کمتر می‌شود.
    آهنگ را با یک ضرب متفاوت – بسیار کند یا بسیار تند – در ذهن خود پخش کنید.

آدامس بجوید: برای بسیاری از مردم، جویدن آدامس در توانایی شنیدن آهنگی که در ذهن آن‌هاست اختلال ایجاد می‌کند. این کار همچنین موجب می‌شود از آهنگ غافل شوید.


بگذارید ذهنتان به چیز دیگری فکر کند: مطالعات نشان می‌دهند کلنجاررفتن با آهنگ اغلب موجب بیشتر باقی‌ماندن و تکرار در ذهن می‌شود؛ پس سعی کنید زمانی‌که به چیزهای دیگر فکر می‌کنید، ضرب‌آهنگ را نادیده بگیرید. گرچه این کار همیشه امکان‌پذیر نیست، اما چند دقیقه سعی کنید.


    جدول حل کنید: جدول متقاطع یا هر نوع جدول دیگری که اساس آن برپایه کلمات باشد، می‌تواند به خارج‌شدن آهنگ از ذهنتان کمک کند. فکر‌‌‌‌کردن به کلمات همان ناحیه از مغزتان را که درگیر ترانه شده است، اشغال می‌کند؛ پس بهتر است تمرکز کنید؛ چراکه مغز تنها می‌تواند هم‌زمان درگیر یک یا دو کار باشد. اگر فرقی نکرد و احساس کردید دارید ناامید می‌شوید، دست نگه دارید؛ چون کرم گوش اغلب زمانی‌که با آن مبارزه می‌کنید، بدتر می‌شود.


با یک فعالیت آرامش‌بخش شفاهی، حواستان را پرت کنید: این فعالیت آرامش‌بخش زمانی‌که به‌خاطر بیرون‌‌‌‌کردن این آهنگ از سرتان مضطرب یا نگران هستید بهتر عمل می‌کند. گزینه‌هایی که می‌توانند مراکز شنوایی و کلامی در معزتان را درگیر کنند، شامل موارد زیر هستند:

    چیزی را از حفظ بخوانید یا با صدای بلند مطالعه کنید.
    با کسی حرف بزنید.
    مراقبه انجام دهید.
    دعا کنید.
    کتاب بخوانید.
    تلویزیون تماشا کنید.
    یک بازی ویدیویی انجام دهید که مکالمه یا متن داشته باشد.

    از موسیقی درمانی استفاده کنید: آهنگی را انتخاب کنید که از شنیدن آن لذت می‌برید، فقط برای اینکه در ذهنتان جایگزین آهنگ قبلی شود! در بهترین حالت آهنگی را انتخاب کنید که جنبه درمانی داشته باشد، اما خودش در ذهنتان گیر نکند! هرکسی آهنگ‌درمانی مخصوص به خودش را دارد گرچه برخی آهنگ‌ها هم هستند که نزد بیشتر مردم محبوبیت دارند.


    یک آهنگ کمترشناخته‌شده را زمزمه کنید: با آهنگی شروع کنید که کمتر به ذهنتان خطور کرده است. از گوش‌‌‌‌کردن به آهنگ‌های جذاب و موردعلاقه‌تان اجتناب کنید و در حالت ایده‌آل، به‌دنبال آهنگی باشید که قبلا فقط یکی‌دوبار آن را شنیده‌اید. هرقدر همراهی‌‌‌‌کردن با یک آهنگ سخت‌تر باشد، احتمال گیر افتادن ترانه آن در ذهنتان نیز کمتر خواهد بود.


    آهنگی را زمزمه کنید که آن را به خوبی می‌شناسید: اگر تکنیک قبلی کارساز نبود، باید برگ برنده خودتان را رو کنید، گرچه ممکن است این آهنگ هم در ذهنتان بچرخد، اما حداقل آهنگ دلخواه خودتان است.

    سعی کنید آهنگی باشد که با نوستالژی یا خاطره خاصی برایتان همراه است.
    آهنگی که زمزمه‌‌‌‌کردن آن آسان باشد.
    همچنین آهنگ‌هایی را که ریتم، ترجیع‌‌‌بند و کلمات تکرارشونده دارند، می‌توانید انتخاب کنید.

    مسئله ریاضی حل کنید: گاهی می‌توانید چرخه تکرار آهنگ را با حل‌کردن مسائل ریاضی بشکنید؛ مثلا عدد 2 را بارهاوبارها تا هرقدر که می‌توانید، در خودش ضرب کنید. فراموش نکنید مسئله ریاضی اگر خیلی سخت باشد، ذهنتان را درگیر نخواهد کرد؛ پس چیزی را انتخاب کنید که بتوانید آن را حل کنید.

منبع: wikihow.com

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ریحانه IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 2
    سلام من یه تیکه از اهنگی که حذف کردم و خیلی دوستش داشتم رو هی تو ذهنم تکرار میشه متن رو ندارم فقط موسیقیه اولیه اهنگ پخش میشه واقعا نمیدونم چیکارکنم؟!
  • ساجده IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    کار آمد بود ممنون